Sirhelen Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 ER DETTE NORMALT ELLER IKKE?? Er katten min unik eller er dette vanlig? Da den var 12 uker og vi fikk lov til å ta den med hjem, neste dag så prøvde jeg å lære den noen triks, jeg trodde egt det ikke ville gå Ann pga folk sier det er vanskelig å tene katter, å prøvde bare for gøy. Men jeg ble overrasket, jeg tuller ikke kun etter kanskje 4 minutter så lærte katten å gi labb. Litt senere øvde vi på ‘opp’ som da er bamse, der katten kun skal stå med sine 2 bein. Den klarte dette også på minst 10 minutter og glemte ikke neste dag. Lyder også veldig navne sitt uten å ha trent på det. Om jeg er nede og katten er oppe, når jeg roper den ned så kommer den på 5 sek ned trappa! Wow. Hver gang, litt tregere om den holder på å spise mat oppe. Prøvde også det trikset hvor man har mange kopper og skal gjemme noe inni deretter blande koppene rundt så pus kan peke på hvor god biten er, det klarte den også. Øvde på også ‘ok’ før mat, slik at katten kun får lov til å spise når jeg sier ok. Og det klarte den veldig fint også. Jeg har en bjelle, hang den på døren (den er lang) når katten tar på den med poten betyr det at den vil ut. Det lærte jeg den, den klarte veldig lett og brukte bjella samme dag, tok poten oppå og alt. Om jeg ikke gjorde noe så prøvde katten en gang til og så på meg så jeg kunne åpne døra. Jeg har også lært inn ‘spør’ da skal katten komme å ta poten sin oppå beina mine, eller leggen (som betyr at dine vil spørre noe) dette skjønner katten og gjør det om dine skal på do eller ønsker mere mat, kommer bort til meg og gjør dette når jeg er på sofaen osv. Den kan ellers give me five også, jeg lærte katten dette for 2 år siden og ikke øvd så mye på det, prøvde idag og katten kunne alt av triksene veldig greit, god hukommelse! (Viser video ved ønskelig)
SPOCA Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Det er ikke så unormalt, men kattene må ville det selv, er min erfaring. Vår ene katt, maine coon, gjør gjerne triks. Hun gir labb, åpner dører, følger kommandoer osv. Begge kattene mine lyder både navn og enkelte kommandoer, skal sies, men huspusen vår er ikke like gira på å gjøre flere triks. Katter er fine dyr altså! 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Katter kan lære triks, til og med gullfisker kan lære triks. Men det er veldig få som gidder lære dem noe. Så det er ditt engasjement i katten din som er det uvanlig positive her Anonymkode: ef082...71f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 For eksempel bengalkatter kan lære mye triks, trives med å gå i bånd, oppføre seg som hunder. Jeg vil tro de fleste katter som liker eierne sine vil kunne komme når man roper navnet. Dette er bare folks undervurdering av katter. De kan selvsagt ikke læres opp som hunder til å bli "førerkatter" eller "narkokatter", men de kan lære veldig mye. Anonymkode: 38ed2...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Begge mine blandingskatter fra dyrebeskyttelsen kan en del triks, og ord. Labb, sitt, ligg, vent, kom. Navnene sine, selvfølgelig. De går fint i bånd. De kan også hente leker, og man kan kaste en ball/leke, og de kommer tilbake med den, slik som med hunder. Ene åpner dessverre dører, ringer på ytterdøra, skrur på lysbrytere, og kan endre innstilling på kattedøren. Hun ble kjempefortvilet da vi byttet til kjøkkenfronter uten handtak - den koden har hun ikke knekt enda. De er imidlertid så smarte at de ofte ikke gidder komme om de vet at jeg ikke har hentet en godbit. Anonymkode: 13cdc...da2 1
Minya Skrevet 8. desember 2019 #6 Skrevet 8. desember 2019 Å trene opp katter til å gjøre triks kommer veldig an på personligheten til katten, men de kan lære akkurat det samme som hunder kan lære, de må bare ha lystbetont læring. Katter gidder ikke å gjøre ting som er kjedelig for dem, eller uinterressant. Vår eldste har lært å hente en ball tilbake til oss hvis vi kaster en ball han kan løpe etter. Det skjedde mer av seg selv og litt tilfeldig, men han lærte det ganske fort. De to yngste har lært at hvis jeg knipser i lufta skal de stoppe det de gjør, eller spytte ut det de har i munnen, og alle tre kommer på innkalling fordi jeg bruker den samme lyden når jeg serverer våtfór. Han eldste kan bruke litt ekstra tid på å komme inn, litt fordi han er Ridder Pelsdott må vite, og av adel stand, så tjenerne får pent vente! Men er han ikke opptatt eller ligger godt akkurat da, så kommer han løpende han også 😛 Enkelte katter kobler trening med godbit litt feil, de kan gjøre trikset den har lært og så forvente å få en godbit, selv om du ikke har noe. Uansett når og hvor og hvem. Leste nylig om en pus som hadde blitt trent, og den begynte å forvente å få snop hver gang den gjorde ett av triksene, som feks å gi labb, og når den da ikke fikk snop MED EN GANG, begynte den å angripe og bite fordi den ikke fikk det den mente den hadde krav på 😛 De sleit litt med å lære den av med det igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Kommer an på personligheten til katten, og selvfølgelig på eiers motivasjon. Men hovedforskjellen når det kommer til triks er at katten ikke er motivert til å "please" deg som eier, noe en hund i motsetning er. Min erfaring er at katter lærer triks raskere enn hunder, men de er generelt MYE mindre pålitelige når det kommer til å utføre trikset, med mindre det er snakk om mat (som katten har lyst på). Anonymkode: 58f32...42b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Hadde også en katt ( vanlig huskatt ), som kunne triks. Han var lett å lære nye triks, så lenge man hadde riktig belønning 😅 Den andre var ikke like interessert, men den var derimot veldig glad i slike IQ-leker, som bikkja hadde. Anonymkode: 8320d...320 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Er nok vanlig. Noen katter vil, andre ikke. Mine fikk en IQ- leke til jul ett år. Det tok den ene katten få sekunder før den var løst..... Anonymkode: 3c107...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 Helt ærlig er dette ikke helt totalt unormalt, bare at de fleste katter ikke vil og gidder være med på slikt 😅 Katter er smarte intellegente dyr, og de vet å si i fra om ting. De kan også fint lære seg triks, om de ønsker det, om de vil og gidder. Hunder er lettere å få med på slikt, men man kan også fint trene opp katter. Har sett Kasper (Jesperpus sin bror) ringe på bjelle for å få godis. Begge de to kattene stiller seg automatisk opp for at matmor skal få ta taco-bilde hver fredag. Det er kanskje ikke normalt, sån for de fleste katter, men det er helt 100% mulig for en katt å bli trent opp som en hund, bare katten ønsker å vil være med på det 😸 Anonymkode: 6ebb2...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok vanlig. Noen katter vil, andre ikke. Mine fikk en IQ- leke til jul ett år. Det tok den ene katten få sekunder før den var løst..... Anonymkode: 3c107...9e7 Vi har også prøvd oss på IQ-leker her hjemme. Den yngste katten brukte to minutter på å tømme den ene - via innmattingsluka 😂 Hver gang vi fylte den etter det åpnet hun mekanismen der på sekunder. Hvorfor gå omveien om IQ-greiene når det finnes andre og kjappere veier inn til maten? 😅 Den eldre, et åtte kilos matvrak, gikk hardere til verks på sin leke. Hun slengte den rundt igjen og igjen til den fikk en sprekk, og så satte hun seg på den med full tyngde til den sprakk fullstendig og maten ramlet ut. 😆 Man gidder da ikke sånne tidkrevende oppgavegreier når man kjenner lukta av mat 😄 Trenger jeg å si at vi aldri har lagt penger i sånne IQ-greier igjen? 😅 Anonymkode: 3e879...9d2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå