Gå til innhold

Forkjølet i en «evighet»

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært forkjølet i nesten 3 måneder nå, med unntak av noen dager innimellom. Jeg er dog litt usikker på om det har vært samme forkjølelse, eller om jeg stadig får nye før den forrige har gått skikkelig over. Så jeg har sår hals, slim i hals/nese så og si hele tiden. Jeg er også slapp, uvel i kroppen og har muskelsmerter, men ikke hele tiden. Jeg er stort sett mer slapp og uvel i helgene, og forkjølelsen forverres da. Så jeg orker som regel ikke å gjøre noe i helgene. 

Jeg har vært hos lege, og blodprøvene er fine med unntak av jeg har litt lavt nivå av d-vitamin, men innenfor normalen. Ellers så stresser jeg ekstremt mye, både i våken tilstand og i drømmene mine. Så jeg sover lite om nettene, og våkner flere ganger om natten. Jeg har også dårlig immunforsvar (tok influensavaksinen etter anbefaling fra lege), men jeg føler likevel at det er rart at jeg er syk hele tiden. Bør jeg slå meg til ro med at det «bare» er forkjølelse eller bør jeg være bekymret for ME e.l? Særlig med tanke på at det blir verre etter at uken er omme? 

Anonymkode: 3df70...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved ME har du gjerne masse andre nevrologiske symptomer i tillegg til de su nevner (hjertebank, nummenhet, synsforstyrrelser, svimmelhet kvalme, ibs etc), så umiddelbart høres ikke ut som ME. Men, det kan jo absolutt være stressrelatert, du kunne jo hørt meg legen om sovemedisin, slik at du får litt orden på søvnen og samtidig se om det er noe i livet ditt du kan organisere annerledes for å unngå stress. En sykemelding er jo også mulig, for å få roet kroppen og ta tak i tingene som stresser. 

Anonymkode: 96bd9...5eb

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved ME har du gjerne masse andre nevrologiske symptomer i tillegg til de su nevner (hjertebank, nummenhet, synsforstyrrelser, svimmelhet kvalme, ibs etc), så umiddelbart høres ikke ut som ME. Men, det kan jo absolutt være stressrelatert, du kunne jo hørt meg legen om sovemedisin, slik at du får litt orden på søvnen og samtidig se om det er noe i livet ditt du kan organisere annerledes for å unngå stress. En sykemelding er jo også mulig, for å få roet kroppen og ta tak i tingene som stresser. 

Anonymkode: 96bd9...5eb

Takk for svar. Jeg prøver å redusere stresset, men det er ganske vanskelig. Jeg er allerede sykmeldt grunnet depresjon og anoreksi. Det kan kanskje være stressrelatert ja, håper virkelig det. 

Anonymkode: 3df70...49c

Skrevet

Ikke uvanlig å være så mye syk når man har anoreksi, men kjører jo kroppen sin ekstremt ved at den blir sultet. Du må ta det som et tegn på at kroppen din roper hjelp. Immunforsvaret har mye å si, nå er mange forkjølet og du blir nok smittet på ny og på ny. 

Anonymkode: 22cdf...d3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det hverken er forkjølelse eller ME. Du har anoreksi, det kjennes på hele kroppen! Slapphet, grunnet manglende næringsinntak, uvelhet grunnet mat generelt(kanskje du tilvenner deg mat?), og muskelsmerter, er svært vanlig. 

Ved anoreksi har man svekket immunforsvar, du får ikke i deg tilstrekkelig næring(særlig proteiner og vitaminer) til å opprettholde immunforsvaret. Du har heller ingen isolasjon som holder på kroppsvarme.

Jeg ville slått meg til ro med at det bare er anorexi. Håper du får hjelp! 

Anonymkode: f4440...6c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...