Gå til innhold

Kan jeg være psykotisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg være psykotisk og skjønne det selv? Eller kan jeg ikke være det siden jeg skjønner det? Jeg er så ut av meg. Som om jeg ser på meg selv. Jeg orker ingenting. Små oppgaver virker umulige. Og så er jeg så si t uten grunn. 

Anonymkode: 5c296...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg være psykotisk og skjønne det selv? Eller kan jeg ikke være det siden jeg skjønner det? Jeg er så ut av meg. Som om jeg ser på meg selv. Jeg orker ingenting. Små oppgaver virker umulige. Og så er jeg så si t uten grunn. 

Psykotisk? Hvem vet. Kanskje vi alle er. Og noen først finner det ut om hundre år. Det første som slår meg er at du kanskje er litt lat?

Endret av MortenMinstelønn
Skrevet
Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev:

Psykotisk? Hvem vet. Kanskje vi alle er. Og noen først finner det ut om hundre år. Det første som slår meg er at du kanskje er litt lat?

Jepp, har nok blitt lat over natten. Så lat at jeg ikke orker se på TV en gang

Anonymkode: 5c296...c1a

• Liker 1
Skrevet

Kan høres ut som depresjon, synes jeg. Har du vært hos fastlegen? Hvor lenge har du hatt det sånn?

Anonymkode: ca551...aac

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, har nok blitt lat over natten. Så lat at jeg ikke orker se på TV en gang

Den er grei. Da har du jo radio eller podkast. Det fungerer for meg. Kanskje jeg er lat i empatinerven i dag.

Skrevet

Men hører eller ser du ting som ikke er der da? Når jeg var psykotisk skjønte ikke jeg det hvertfall, og jeg var ikke hardt rammet.

Anonymkode: 0b3ac...d2d

Skrevet

Hører du stemmer eller hallusinerer?

Skrevet
2 timer siden, Gorilla skrev:

Hører du stemmer eller hallusinerer?

Er ikke bare det som er tegnene på psykose. Men har negative symptomer også. Man kan ha negative symptomer og vrangforestillinger uten å se eller høre ting som ikke er der. 

Anonymkode: e27af...328

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare det som er tegnene på psykose. Men har negative symptomer også. Man kan ha negative symptomer og vrangforestillinger uten å se eller høre ting som ikke er der. 

Anonymkode: e27af...328

Psykose inneholder både negative og positive symptomer, ja. Men er ikke noen av de positive symptomene som hallusinasjon, stemmer og vrangforestillinger kriterier for å bli diagnostisert med psykose?

Skrevet

Jeg skjønte det sist jeg var psykotisk. Det kan det hende du også gjør. Da hadde jeg vært det veldig en gang før.

Anonymkode: 54e85...276

Skrevet

Man kan ha innsikt i at man er i en psykose. Da jeg jobbet i psykiatrien hadde vi enkelte pasienter som skrev seg inn selv når de merket at de var i starten av psykotiske episoder.

Anonymkode: 44489...15f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...