Gå til innhold

Å lære barn gleden av å gi.


Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke tendensen i samfunnet vårt, som går i retning av at bare barna skal få gaver. Og har vært veldig bevisst på at barna mine skal lære "å gi litt tilbake". Ofte har jeg opplevd at barna har vært veldig spente på å se meg, bestemor eller søsken åpne en gjennomtenkt gave, nesten like ivrige som når de har åpnet egne gaver. 

Er det sunt for barn, å sitte og åpne en haug av gaver, uten å gi noe tilbake? I svigerfamilien min var det kun et barnebarn, da førstemann var liten. Og jeg insisterte på at vi som familie i hvert fall skulle gi en liten gave til alle vi feiret med. Men føltes veldig merkelig med 6 voksne, som kun hadde fokus på barnet i gaveåpningen. Og et barn som egentlig var fornøyd etter å ha åpnet en pakke. 

Jeg tror at man må finne gleden ved å gi, for at dette med gaver skal bli en bra ting. Og insisterer på å fortsette med å gi gaver tilbake, selv om de ikke behøver å være så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de voksne virkelig kjenner på gleden av å GI gaver,  ikke motta 😃

Vi lager omtrent alle gaver vi gir (utenom til barn), og jeg er tydelig på at jeg ikke ønsker kjøpte gaver til meg selv.

Anonymkode: 1b9a8...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper inn en eller to gaver til barna selv, og ber de andre voksne bidra etter ønske og mulighet. Snart-toåringen vår får et brukt lekekjøkken til jul, med litt ekstra "matvarer" og lekekjøkkenutstyr. Dette blir gaven fra alle vi feirer med. De voksne får hjemmelagde gaver fra oss i år, mest fordi det er viktig at barna ser at de voksne også får gaver, og at de må vente på tur til å åpne sine presanger. Gaveseansen tar maks en time hos oss, resten av julaften brukes på god mat, lek og kos med folk vi er glad i.

Anonymkode: 7593f...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å lære barnet å gi Noe tilbake. 

Synes folk idag generelt er dårlige på å gi, dele og å vise takknemlighet. Takknemlighet er vel det jeg legger mest merke til.

Nå er sønnen min bare baby enda, men dette er noe jeg virkelig ønsker å lære han når han blir større. 

Moro å se at mange lager egne gaver og gir brukte gaver også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var superstas å se de voksne åpne mine gaver. Men det jeg tror er vel så viktig, er å lære takknemlighet for det man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viktig å lære dem å vise takknemlighet og. Har mange kjekke tantebarn. I den ene familien får jeg alltid en god klem og ektefølt takk (uansett hva de får), i den andre varierer det litt. I den tredje familien kan jeg aldri huske at barna har takket meg/ oss. Og det synes jeg er litt trist. 

(Da de var mindre, spurte jeg gjerne om se likte gaven. Ja, vi traff som regel bra i forhold til ønskeliste. Men takk... Nei. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller viktigste for at barn skal lære å gi til andre, er å ha gode voksne eksempler. Jeg er alenefar og har alltid vært et godt eksempel på det å dele med andre. Ser mange andre barn som ikke har vært så heldige mtp foreldrene sine.

Anonymkode: ddbc1...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjort en pellemannsjit for å lære ungene gleden av å gi. Det kom automatisk med alle 4. Start med deg selv og ungene tar etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi alltid lært gleden av å dele med andre. Også dele den gleden de får av det. 
 

Juleaften for oss er at vi alle samles rundt treet med snacks, varm kakao og julesang. 
Skifter til behagelige klær og snakker om hva vi er takknemlige for dette året. 
 

Så velger vi ut en pakke-leser (bytter på hvert år hvem som skal lese pakker). 
Leser opp høyt hvem pakken er til og hvem den er ifra. Så gleder vi alle oss over hva de har fått og så takker vi. Gir alltid klem og viser glede. 
 

Vi kan holde på 1-2 timer med dette før ungene legger seg for kvelden. Dette er noe mine foreldre og besteforeldre har lært oss som barn. Juleaften er alltid koselig og har gode minner om det som barn. 
 

Feiret jul sammen med familien til exen min og jeg fikk helt sjokk. Her kastet barna seg over gavene og rev de opp. Ingen leste opp og da jeg begynte å spørre hvem de hadde fått gavene av så ante ingen noe. Mer fokus på hva de hadde fått og hvor dyrt ting var. Det var siste julen jeg feiret der for å si det slik. 
 

Jeg lærer barna mine at julen handler om gleden av å gi, ikke få. Så kan vi alle glede oss over gavene og gjerne dele de med andre. Barna mine er langt ifra bortskjemte og jeg har tenkt å fortsette med å lære de verdien med å gi. Hjertet mitt smeltet da gutten min sa «mamma jeg ønsker meg at alle barna som ikke har mye penger skal få en julegave, jeg trenger ingenting.» Ble enige at vi kunne donere penger til et veldedig formål som gave fra oss. Selvsagt får gutten min gave også på juleaften. 

Anonymkode: 5f6cc...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...