AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 jeg har slitt med to prolapser i ryggen i lang tid(påvist for 1,5 år siden) har gått til fysio et par år uten noen fremgang. er heller ikke imponert over treningsopplegg; bare noen basic øvelser. tenker jeg må ha noe eksperthjelp snart(tur i skog og mark bidrar lite). men fastlegen nekter å henvise meg til fys.rehab-mener at fysioen er like bra. noen som har tips? ikke bare behandling, men trening og. tør ikke få med pt uten utdannelse; jeg har så store smerter at jeg ikke kan jobbe, og tar medisin for å få litt søvn-pga smerter. innser at jeg må betale privat; men hva...🧐ikke god erfaring med kiropraktor. kan noen gi en god anbefaling, dette må bli på østlandet. bor i asker, og har god til til å dra inn til oslo(evt andre steder) Anonymkode: 3bd7f...403 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 Du må starte med skikkelig styrketrening. Gå til en pt som gjerne er fysioterapaut. Hvor i Norge er du? Trening er den beste løsningen på prolaps/vond rygg muskulært. Anonymkode: 080a3...01e
damahans Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 (endret) Styrketrening for kjernemuslulatur! Men kun gjør det som ikke gjør vondt. Dette vil hjelpe deg over tid og unngå at dette skjer deg igjen. Men.. jeg har slitt med dette i 3-4 mnd uten bedring, fysioøvelser gjorde meg verre. Har samme opplevelse som deg, det er helt forferdelig å ha det sånn. Men den siste uken har jeg opplevd utrolig bedring fra en øvelse jeg kom over på egenhånd. Så for å få fortgang i bedring slik at det blir mulig å orke å gjøre styrketrening, anbefaler jeg å teste ut noe som heter mckenzie-metoden. Du kan google den. Det er en øvelse du kan gjøre stående og liggende på magen. Jeg har også begynt å sove på magen, etter at jeg har sovet i 3-4 mnd på rygg. Plutselig bedring av disse to tingene. Dette har gjort at jeg kan ta en dusj uten å være i store smerter, jeg kan gjøre husarbeid og jeg kan gå kortere turer. Endelig! Jeg gjør øvelsen da jeg er ute og går, det er en lettelse hver gang jeg tar den. Jeg har gått fra å hate alt til å endelig se at jeg kan bli bra! Du ligger på magen og tar en push up kun med overkroppen. Det er super-enkelt og det eneste som har gitt meg lettelse utenom sterke medisiner. Skal begynne med styrketrening hos sats over nyåret. Jeg har valgt meg en pt på nivå 4 med god utdanning. De er dyrere enn pt uten stort på papiret. Men det har mye å si at pt er utdannet og forstår hvordan kroppen er satt sammen. De gangene du ligger på rygg, eller sitter (om du kan sitte, ikke alle med prolaps kan) så bør du bruke en korsryggstøtte for å opprettholde svaien i ryggen. Det kan være så enkelt som et sammenrullet håndkle eller en pute. Ikke bøy deg fremover med krum rygg, lær deg å løfte riktig. Ikke sitt eller stå med krum rygg! Det blir bedre Endret 6. desember 2019 av damahans
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 Styrketrening. Psyken trenger også et løft. Anonymkode: 351ae...81a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 6 minutter siden, damahans skrev: Styrketrening for kjernemuslulatur! Men kun gjør det som ikke gjør vondt. Dette vil hjelpe deg over tid og unngå at dette skjer deg igjen. Men.. jeg har slitt med dette i 3-4 mnd uten bedring, fysioøvelser gjorde meg verre. Har samme opplevelse som deg, det er helt forferdelig å ha det sånn. Men den siste uken har jeg opplevd utrolig bedring fra en øvelse jeg kom over på egenhånd. Så for å få fortgang i bedring slik at det blir mulig å orke å gjøre styrketrening, anbefaler jeg å teste ut noe som heter mckenzie-metoden. Du kan google den. Det er en øvelse du kan gjøre stående og liggende på magen. Jeg har også begynt å sove på magen, etter at jeg har sovet i 3-4 mnd på rygg. Plutselig bedring av disse to tingene. Dette har gjort at jeg kan ta en dusj uten å være i store smerter, jeg kan gjøre husarbeid og jeg kan gå kortere turer. Endelig! Jeg gjør øvelsen da jeg er ute og går, det er en lettelse hver gang jeg tar den. Jeg har gått fra å hate alt til å endelig se at jeg kan bli bra! Du ligger på magen og tar en push up kun med overkroppen. Det er super-enkelt og det eneste som har gitt meg lettelse utenom sterke medisiner. Skal begynne med styrketrening hos sats over nyåret. Jeg har valgt meg en pt på nivå 4 med god utdanning. De er dyrere enn pt uten stort på papiret. Men det har mye å si at pt er utdannet og forstår hvordan kroppen er satt sammen. hei, tusen takk for godt svar! jeg hadde faktisk en pt for to år siden, som også var fysio. det hjelpte meg enormt; hun var super dyktig. men jeg har flyttet, sitter med prolapser, mulig pudendalnevralgi(mye smerter i underliv), og klarer ikke gå normalt/oppreist. fastlegen har gitt meg opp. jeg trener programmet jeg hadde med pt 2-3 g i uken(dog med lette vekter). men er helt oppgitt etter å ha hatt det sånn så lenge. føler ikke at hverken trening, kiropraktorer, fysio eller noen behandlinger hjelper. derfor er jeg innstilt på å prøve en ny treningsform-men hva🧐bør være med en proff terapeut som kan dette med skader Anonymkode: 3bd7f...403
damahans Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hei, tusen takk for godt svar! jeg hadde faktisk en pt for to år siden, som også var fysio. det hjelpte meg enormt; hun var super dyktig. men jeg har flyttet, sitter med prolapser, mulig pudendalnevralgi(mye smerter i underliv), og klarer ikke gå normalt/oppreist. fastlegen har gitt meg opp. jeg trener programmet jeg hadde med pt 2-3 g i uken(dog med lette vekter). men er helt oppgitt etter å ha hatt det sånn så lenge. føler ikke at hverken trening, kiropraktorer, fysio eller noen behandlinger hjelper. derfor er jeg innstilt på å prøve en ny treningsform-men hva🧐bør være med en proff terapeut som kan dette med skader Anonymkode: 3bd7f...403 Jeg skjønner deg veldig godt! Føler med deg! Folk som ikke sliter med det skjønner ofte ikke hvor ille det er. Men ikke gi opp 😄 Det er fullt mulig å bli bra! Ja, skaff deg en god pt. Jeg anbefaler at du finner frem på nett til en pt eller to du liker, så kontakter du de og ber om å få prate med de på telefon. Det ble jeg tilbudt uten å spørre. Forklar problemet ditt og se om de tenker de kan hjelpe deg. Nå gjør jeg meg bare klar med øvelser i et par uker til og så forventer jeg godt med bedring fra øvelsen jeg gjør. Siden du har gått så lenge med dette, kan jeg spørre hvorfor du ikke er vurdert for operasjon?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 14 minutter siden, damahans skrev: Jeg skjønner deg veldig godt! Føler med deg! Folk som ikke sliter med det skjønner ofte ikke hvor ille det er. Men ikke gi opp 😄 Det er fullt mulig å bli bra! Ja, skaff deg en god pt. Jeg anbefaler at du finner frem på nett til en pt eller to du liker, så kontakter du de og ber om å få prate med de på telefon. Det ble jeg tilbudt uten å spørre. Forklar problemet ditt og se om de tenker de kan hjelpe deg. Nå gjør jeg meg bare klar med øvelser i et par uker til og så forventer jeg godt med bedring fra øvelsen jeg gjør. Siden du har gått så lenge med dette, kan jeg spørre hvorfor du ikke er vurdert for operasjon? fikk beskjed om at det ikke var noe poeng i å operere prolaps. men jeg har slitt med noe underlivssmerter over flere år, bare siste året de har blitt et mareritt. skal til utredning for PN om ca 4 mnd; det blir det evt nerveblokade. men det går skikkelig på psyken løs dette her😢gråter mye og er deprimert. legen har ikke annet enn paralgin og sobril å tilby. jeg er redd for at jeg nærmer meg et slags pille helvete, som jeg tidligerer har foraktet fordi jeg alltid har hatt tro på trening og behandling😞 Anonymkode: 3bd7f...403
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må starte med skikkelig styrketrening. Gå til en pt som gjerne er fysioterapaut. Hvor i Norge er du? Trening er den beste løsningen på prolaps/vond rygg muskulært. Anonymkode: 080a3...01e oslo/asker Anonymkode: 3bd7f...403
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må starte med skikkelig styrketrening. Gå til en pt som gjerne er fysioterapaut. Hvor i Norge er du? Trening er den beste løsningen på prolaps/vond rygg muskulært. Anonymkode: 080a3...01e Hvor har du denne informasjonen fra? For det første, hevder du at prolaps er muskulært? Anonymkode: 32ebd...bbc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #10 Skrevet 6. desember 2019 Heia, har hatt ryggproblemer i 20 år. Sliter med prolaps og isjias. Gått gjennom to operasjoner og venter på å ta den 3. og siste. Nå er jeg helt sikkert ganske mer plaget enn deg siden alle nervebaner er ødelagt fra ryggen og ned, som resultater at jeg ikke har førlighet i den ene foten... Dette er min erfaring, vent med operasjon så lenge du kan. Ikke sikkert du får det innvilget heller hvis du "bare" har hatt det i 1,5 år, og ikke har mistet førlighet i rygg eller fot(akutt). Jeg har vært på rehabilitering, prøvd fysio, PT, kiropraktor, naprapat... Alt er bare bortkastede penger og tid. Ryggsmerter kommer og går, slik er det, og slik vil det være. Hvis du ikke skulle være så heldig at den slipper taket av seg selv. Ting du skal huske på. Aktivitet: - Når du skal være aktiv så ikke gjør brå bevegelser, ikke gjør statiske øvelser og ikke gjør øvelser hvor du står halvveis fremoverbøyd over tid. Press deg gjerne, men lytt til kroppen - Er ryggsmertene overkommelig, så gå i ulent terreng. Bruk staver. Finnes INGEN bedre opptrening for de med ryggproblemer enn dette. Du kan kaste borte tusenvis av kroner på PT og oppnå akkurat det samme med å gå i skogen eller i fjellet. - Er ryggsmertene uutholdelig, vel da går du da også. 50 meter er bedre enn ingenting. Repeteres fra du står opp om morgenen til du legger deg om kvelden. - Press deg, men ikke press deg for hardt og for lenge. - Etter aktivitet er det viktig å ligge. Ligg minst like lenge som det du har vært i aktivitet. Etter hvile så er det opp å gå igjen. Andre forhåndsregler jeg har: - ikke sitt for lenge i en rett-opp-og-ned-stol. Anonymkode: 32ebd...bbc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #11 Skrevet 6. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heia, har hatt ryggproblemer i 20 år. Sliter med prolaps og isjias. Gått gjennom to operasjoner og venter på å ta den 3. og siste. Nå er jeg helt sikkert ganske mer plaget enn deg siden alle nervebaner er ødelagt fra ryggen og ned, som resultater at jeg ikke har førlighet i den ene foten... Dette er min erfaring, vent med operasjon så lenge du kan. Ikke sikkert du får det innvilget heller hvis du "bare" har hatt det i 1,5 år, og ikke har mistet førlighet i rygg eller fot(akutt). Jeg har vært på rehabilitering, prøvd fysio, PT, kiropraktor, naprapat... Alt er bare bortkastede penger og tid. Ryggsmerter kommer og går, slik er det, og slik vil det være. Hvis du ikke skulle være så heldig at den slipper taket av seg selv. Ting du skal huske på. Aktivitet: - Når du skal være aktiv så ikke gjør brå bevegelser, ikke gjør statiske øvelser og ikke gjør øvelser hvor du står halvveis fremoverbøyd over tid. Press deg gjerne, men lytt til kroppen - Er ryggsmertene overkommelig, så gå i ulent terreng. Bruk staver. Finnes INGEN bedre opptrening for de med ryggproblemer enn dette. Du kan kaste borte tusenvis av kroner på PT og oppnå akkurat det samme med å gå i skogen eller i fjellet. - Er ryggsmertene uutholdelig, vel da går du da også. 50 meter er bedre enn ingenting. Repeteres fra du står opp om morgenen til du legger deg om kvelden. - Press deg, men ikke press deg for hardt og for lenge. - Etter aktivitet er det viktig å ligge. Ligg minst like lenge som det du har vært i aktivitet. Etter hvile så er det opp å gå igjen. Andre forhåndsregler jeg har: - ikke sitt for lenge i en rett-opp-og-ned-stol. Anonymkode: 32ebd...bbc takk for svar. uff det høres helt forferdelig ut...ang sitting så gjør jeg det minst mulig pga smerter. mye bedre å enten gå eller ligge. blir ikke operasjon; kun evt nerveblokade. Anonymkode: 3bd7f...403
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå