Gå til innhold

Sykt gjerrig / sykt fattig?


snoren

Anbefalte innlegg

Hei, som inspirasjon til Den store budsjettråden 2020 her på kvinneguiden tenkte jeg å dele med dere mitt liv som sykt gjerrig / sykt fattig. Gjennom livet mitt har jeg tatt en del dumme valg, et av dem å få barn, helt alene, relativt tidlig uten (ferdig) utdanning og bosted. Jeg er blessed med verdens kuleste og skjønneste barn, men jeg kan jo ikke legge skjul på at småbarnslivet kommer med et par store og små utgifter. Lommeboken min er i hvert fall slank som f og jeg vil gjerne dele tankene mine og veien mot egen bolig. Drømmen er en liten leilighet, med peis, et rom til barnet mitt og et lite rom til meg selv. Håper jeg kan avslutte denne dagboken med gledelige nyheter (om et par år, tidligst). Andre som også vil spare seg opp til egen bolig må bare bli med, så kan vi motivere hverandre og inspirere hverandre.

Endret av snoren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk 1000 kroner av mamma! Det kommer godt med nå før jula ❤️ Ellers har det ikke skjedd så mye på økonomifronten, var på middagsbesøk i går og fikk rester med hjem, så da er jo middag dekket i dag (og kanskje i morgen?). Jeg har også kjøpt inn middag for uken fra fattig.student på instagram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk desemberlønnslipp og lønna i desember er 7 000 kr mer enn vanlig. Det passer perfekt!

 

Har du noen mål for jlegavehandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Jeg fikk desemberlønnslipp og lønna i desember er 7 000 kr mer enn vanlig. Det passer perfekt!

 

Har du noen mål for jlegavehandling?

Hehe jeg er så heldig at jeg kan gjemme meg under foreldrene mine, snakket med kusiner på min alder og de skulle ikke kjøpe så da tenkte jeg å spare de pengene jeg og, men anbefaler finn.no! Hvis mottakeren er misfornøyd får de heller bare selge det på finn igjen 😂, synes gaver egentlig er litt tull. det er jo bare bytting av penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve meg på dumpster diving snart, vet ikke helt for ærlig jeg skal være i dette forumet, for jeg har mange syke planer for hvordan jeg skal spare mest mulig penger. Dumpster diving er jo semi-ulovlig så vidt jeg har skjønt, men det kan jo kutte ned matbudsjettet MYE 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har helt glemt å fortelle at jeg skal på juleferie til familien min snart! Har fått lov til å bo sammen med kompisen min i ti dager og det gleder jeg meg veldig til. Var selvfølgelig velkommen hos familien og, men med en liten en som er over alt og ingen steder er det bedre å være på et litt mindre sted. Jeg har jo hørt om coach surfing, for de uten familie eller som liker å reise alene (ikke minst, de som tør) er jo det en super mulighet til å få se verden uten store kostnader. Det finnes jo også koder for oss unge å reise på, UNDER26 på Norwegian, også tror jeg SAS også har en kode, billetten min (innenlands) kostet ikke mer enn 600 kroner BEGGE veier 😄, det var mindre enn enveisbilletten i værste sesongen. For de som liker å reise flere er det mye billigere om to familier f.eks. leier airbnb sammen, så slipper man unna halvparten av Charterhelvete også 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man VIRKELIG skal være gjerrig og er alene finnes jo det mange trailersjåfører og andre som reiser landet rundt i forbindelse med jobb, tror jeg har sett flere facebook grupper det (mange treff med søkeordet haik), men som med coach surfing kan jo det gå alle veier, enten får man seg en hyggelig tur og en ny venn eller så blir du forsidemateriale om et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utgiftsposten for mange er mat, selvom det billigste (og beste for klimaet) er å gå i søppeldunken utenfor butikken på natterstid skjønner jeg jo at det ikke er for alle. Alle har jo hørt om First Price og sånne merker, men jeg anbefaler å gjøre seg kjent med merkene før man kjøper de. Det er virkelig ikke vits i å kjøpe brødet dems for eksempel, det er så dårlig at jeg aldri har vært borti noe verre. Nå er jeg sånn som lar meg begeistre av det meste og har ikke kommet over noe annet som er like ille, men alle har sin smak. Jeg anbefaler også å kjøpe produkter som kan brukes til mer, for eksempel matfløten kan vel strengt talt bli byttet mot melk (det går jo noe utover smak og konsistens, men det er veldig bra for lommeboken!) Det er også veldig lurt å holde seg oppdatert på tilbud, for oss som bor i store byer er jo det en fordel at vi har mange butikker dermed mange tilbud å velge i. Tilbudsuken har for eksempel samlet tilbudene i de fleste butikker. Nå fortiden er jo det priskrig blant de største kjedene på juleprodukter, så da er jo det lurt å handle tidlig inn til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å dumpster dive på er å gå i containere, her kan man finne mange skatter og selge videre på finn.no. Hvis man gidder kan man ta hjem noe som kanskje er flekkete på malingen, eller noe, å reparere det før man selger videre. Det er også helt lovlig å hente ting gratis på finn eller kjøpe billig for å så selge det videre. Hvis man er like gjerrig som meg prøver man alltid å selge klær som har blitt for store eller små unna på finn.no før man kjøper noe nytt - også på finn hehe. Barneklær går i alle fall som hakka møkk. Loppemarkeder er også gullgruver for gjerrigknarker, her kan man finne ting og tang til store verdier. Da må man kanskje lese seg litt opp på hva som er mye verdt, for det er ikke alltid så lett å se verdien av produktet med det blotte øyet, særlig ikke hvis det er antikviteter som blir solgt unna nesten gratis. Det er jo ikke alltid selgerne på loppemarkedet vet hva de selger engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, snoren skrev:

Jeg tenkte å prøve meg på dumpster diving snart, vet ikke helt for ærlig jeg skal være i dette forumet, for jeg har mange syke planer for hvordan jeg skal spare mest mulig penger. Dumpster diving er jo semi-ulovlig så vidt jeg har skjønt, men det kan jo kutte ned matbudsjettet MYE 🙈

Jeg anbefaler dumpstring. Det er både artig og økonomisk, dersom du finner noen gode steder i rimelig nærhet til der du ferdes til daglig. Og selv om det formelt sett er ulovlig å ta andres søppel har du fortsatt det etiske på din side, siden det er mer skammelig å kaste fullt brukbar mat. Ingen har blitt tatt for å dumpstre i Norge, selv om mange har blitt fersket av både politi og vektere. Vanligvis blir det bare en prat om forbrukersamfunnet, og man får kanskje beskjed om å prøve å henvende seg til butikken på dagtid, og få til en avtale i stedet. Så lenge du rydder etter deg er ikke dette et problem. 

Bare spør dersom du lurer på noe, og sett i gang. Desember er en fin startmåned, siden det er kjøleskap-temperatur ute, og det er mange skatter å finne både i romjula og etter nyttår, grunnet helligdager og kjøpefest. I fjor spiste jeg gratis julevarer helt til påske, eneste du trenger er nok plass i frysern. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Apollonia skrev:

Jeg anbefaler dumpstring. Det er både artig og økonomisk, dersom du finner noen gode steder i rimelig nærhet til der du ferdes til daglig. Og selv om det formelt sett er ulovlig å ta andres søppel har du fortsatt det etiske på din side, siden det er mer skammelig å kaste fullt brukbar mat. Ingen har blitt tatt for å dumpstre i Norge, selv om mange har blitt fersket av både politi og vektere. Vanligvis blir det bare en prat om forbrukersamfunnet, og man får kanskje beskjed om å prøve å henvende seg til butikken på dagtid, og få til en avtale i stedet. Så lenge du rydder etter deg er ikke dette et problem. 

Bare spør dersom du lurer på noe, og sett i gang. Desember er en fin startmåned, siden det er kjøleskap-temperatur ute, og det er mange skatter å finne både i romjula og etter nyttår, grunnet helligdager og kjøpefest. I fjor spiste jeg gratis julevarer helt til påske, eneste du trenger er nok plass i frysern. 

Det skal jeg huske å si, forbrukersamfunnet er et ord jeg ikke hadde kommet på selv i farta 🙈. Jula varer helt til påske fikk en helt ny mening nå 😂 håper jeg er like heldig! Har dessverre en veldig trang fryser, men det er utrolig hvor mye plass man får hvis man presser det inn. Har spist opp alt brødet, så tenkte å gå på tokt i natt/kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom hjem fra søppeldukking for noen timer siden, møtte på en bekjent som var ute på samme oppdrag, det var koselig ❤️ Ingen brød, men masse lomper og det funker jo med pålegg! (MYYE bedre enn tørt vanlig brød etter min mening). Bare positiv opplevelse!

😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et nytt år! Mitt nyttårsett er selvfølgelig å være mer GJERRIG! $pare mest mulig penger. Jeg begynner med dumpster diving i dag tidlig, er en butikk i nærheten som jeg har vært heldig med tidligere, håper det ligger noe igjen til meg og at ikke alle har vært der før meg 🙈. Trenger egentlig bare brød, men melk og egg hadde vært fint. Har forresten aldri funnet egg og melk, noen som har funnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...