Gå til innhold

ME syk med barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen med alvorlig grad som har valgt å få barn på tross av sykdom? Hvordan gikk svangerskapet og hvordan går det å ta vare på barn når en er så syk?

Anonymkode: 17328...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen med alvorlig grad som har valgt å få barn på tross av sykdom? Hvordan gikk svangerskapet og hvordan går det å ta vare på barn når en er så syk?

Anonymkode: 17328...9da

Jeg ble gravid etter 2 år med alvorlig ME. Det var ikke planlagt, men når det skjedde var det umulig for meg å ta abort. Jeg hadde også hørt fra leger at hvis man ble gravid innen de første fire årene kunne det bety at sykdommen ble bedre. Det skjedde for meg - gikk fra alvorlig grad til «frisk» på slutten av svangerskapet. Var «frisk» i ca halvannet år. Ble gradvis dårligere etter dette, men aldri fått alvorlig grad igjen. Uansett svært tøft å oppdra barn når man er så syk, så partner måtte bidra enormt mye utenfor hjemmet - oppfølging bhg, skole, aktiviteter osv. Jeg har blitt så og si frisk nå som jeg er over fruktbarhetsalder, så er veldig glad vi turte få barn, selvom det var noen tøffe år. Nå hadde det vært for sent. Men man vet aldri om man blir frisk eller blir enda sykere, så det er en stor risk å ta. 

Anonymkode: 576fe...508

• Liker 4
Skrevet

Ville aldri blitt gravid med ME, med dagens barnevern!

Anonymkode: adb52...298

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri blitt gravid med ME, med dagens barnevern!

Så du ville ikke fått barn fordi du IKKE hadde orket å ta vare på det, men fordi barnevernet hadde kunne se at du ikke tok vare på det? 

Barnets beste ble liksom aldri tatt med i beregninga..

Anonymkode: a8313...070

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

gikk fra alvorlig grad til «frisk» på slutten av svangerskapet.

Dette har jeg hørt flere si! At graviditeten nærmest kurerte ME'en. 

Anonymkode: 41865...e8f

Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg sliter med å leve i hverdagen, så jeg hadde aldri klart det. Spiller jeg et spill som krever konsentrasjon blir jeg utslitt i timer. Det går gjerne uker mellom hver gang formen er god nok til å gå en kort fjelltur. Sliter med å gjøre styrkeøvelser på 10minutt hver dag. 

Kommer an på hvor ille det er for deg. Hvor mye aktivitet er du i på 1 dag? Klarer du gjøre 15min styrketrening hver dag? Å bære på og passe barn er mer krevende enn det

Forstyrret søvn ødelegger meg i timesvis. Blir jeg vekket tidligere enn vanlig går det mange timer før jeg begynner føle meg bedre. Det ville vært et problem med barn

Hvor sliten blir du av å mentalt konsentrere deg og fokusere? Jeg kan bli sliten i flere timer av å spille brettspill-strategispill, selv om jeg sitter i ro

Osv

Anonymkode: 8eca0...994

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du ville ikke fått barn fordi du IKKE hadde orket å ta vare på det, men fordi barnevernet hadde kunne se at du ikke tok vare på det? 

Barnets beste ble liksom aldri tatt med i beregninga..

Anonymkode: a8313...070

Ikke så lenge barnevernet gjør mer enn jobben sin.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor man skal få barn når man er såpass syk?

Jeg er både fysisk og psykisk syk, dog friskere enn en med alvorlig grad av ME, men det tar mye av dagen min. Jeg har et barn fra før som jeg fikk når jeg var så og si frisk. Jeg har kjempe lyst på et barn til, men jeg har innsett at så lenge jeg ikke fungerer halve dagen så ønsker jeg heller ikke å få et barn til når jeg vet hvor mye det krever. 

Jeg er også vokst opp med en fysisk syk mor. Hun lå ofte på rommet sitt å sov. Når hun var våken så ble hun fort irritabel. Det var lite hyggelig barndom. 

Anonymkode: d9c06...2d7

• Liker 2
Skrevet

Hadde noe skjedd med mannen og jeg hadde endt opp som alenemor så hadde jeg måttet gi fra meg ungen. Tar det som et sikkert tegn på at jeg er for syk for barn. 

Anonymkode: cec2c...175

Skrevet

Anbefaler Hvertfall ikke noen til å få barn for å kurere ME. Er du ikke i stand til å ta vare på deg selv, så ikke sett barn til verden!!! P

Anonymkode: cc709...7e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mild til moderat grad av ME og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville fått barn hvis jeg var sykere. Jeg har hatt ca samme grad i over 10 år nå da så sjansen min f

Anonymkode: cb74e...6f6

Skrevet

Posta for tidlig, beklager. 

Jeg har mild til moderat grad av ME og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ville fått barn hvis jeg var mye sykere. Jeg har hatt ca samme grad i over 10 år nå da så sjansen min for å bli friskere er liten. Hadde fint klart barn nå, men måtte nok sluttet med de få vaktene jeg har på jobb i måneden. Det er for så vidt verdt det for min del (så kan folk si hva de vil om å velge barn fremfor jobb), og jeg vet at jeg kommer til å klare å følge opp barnet 100%. Vi må nok ha vaskehjelp hvis samboeern ikke vil ta mesteparten av husarbeidet, og jeg kan ikke være med på lange fjellturer selvfølgelig. Hvis jeg hadde vært mye sykere tror jeg ikke at jeg hadde klart å følge opp barna nok. Jeg tror det kommer helt an på hvor syk du er. Alvorlig grad er jo nettop det; alvorlig. Jeg ser ikke helt hvordan man kan klare å følge opp et barn med alvorlig grad, med mindre du har en veldig støttende partner som tar det aller meste. Da tror jeg det kan gå helt fint. Som sagt; alt kommer jo an på situasjonen. Jeg kjenner dessverre flere ME-syke som har måttet gi fra seg barna sine, og det er ekstremt tungt for de. Men jeg vet også at det går veldig fint i visse tilfeller. Tenker dette er fint å lufte med legen hvis du har en som forstår seg på ME, hvis ikke; skaff deg en! Føler du deg friskere enn det som står her om alvorlig grad så tror jeg det kan gå fint, men da må du nok få ny grad av en spesialist. Det er enorm forskjell på moderat og alvorlig grad. 

Utdrag fra ME-foreningen om alvorlig grad. 

"Pasientene er bare i stand til å utføre minimalt av daglige aktiviteter, vaske ansiktet, pusse tennene og få i seg mat. Det er behov for å ligge i mye av dagen, ofte i form av en veksling mellom å ligge på sofaen eller i sengen. Pasientene plages av alvorlige fysiske og kognitive problemer og mange er avhengige av rullestol for å komme seg rundt. Disse personene makter bare å reise hjemmefra i sjeldne tilfeller, og denne anstrengelsen medfører alvorlige langvarige ettervirkninger."

Anonymkode: cb74e...6f6

• Liker 1
Skrevet

Nei. Viktigere at jeg har livskvalitet enn å få barn bare for å få det. 

Anonymkode: 51fd2...9ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...