Gå til innhold

Endometriose-helvetet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er en jente på 23 år (føles som jeg er 70+ av og til) som ble diagnosert med endometriose gjennom laparaskopi i oktober, etter flere år i kamp mot helsevesenet. Det siste året har det blitt mye verre - jeg er innom legevakt og sykehus minst to ganger i måneden, ambulansepersonell kan koden på døren min utenat og jeg er nok på god vei til å bli avhengig av opiater. 

Jeg fikk også satt inn spiral (mirena) i oktober og føler den har gjort livet mye verre. Har hatt vondt _hver_ dag siden operasjonen, og blør så mye at legen vil ha blodprøve av meg en gang i uken for å følge med på blodprosenten. Men når jeg forklarer alt dette til gynekologen min, så sier han at det er "helt normalt" og at jeg må "slutte å syte sånn". Kjenner jeg blir provosert bare av å skrive om ham. Før jeg fikk diagnosen min sa han "hvis du har så aua i magen når du har mensen så kan du jo bare fjerne livmoren din, eller lære deg å tåle litt smerte. Alle har vondt under mentruasjonen". 

Har nå fått beskjed om at jeg bør gi spiralen 6-7 måneder før jeg bestemmer meg for om jeg vil ta den ut eller ikke. Men jeg vet ikke om jeg klarer det. Per i dag går jeg på smerteplaster i tillegg til at jeg bruker 1-2 oxynorm 10mg hver dag. Jeg kan derfor ikke kjøre bil, og føler meg litt "fanget" i leiligheten. Jeg har gått opp 10 kg, sover nesten ikke - og om jeg gjør det så er det på dagen, jeg begynner å bli skikkelig deprimert og er stresset over økonomien min da jeg ikke får like mye penger når jeg er sykemeldt. 

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Søker nå AAP, selv om jeg nok sikkert bare burde søke ung uføre med en gang. Dette ble litt rotete, men jeg måtte bare få det ut et sted.... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: Bytt gynekolog, han du har er en uinformert idiot. For en behandling du har fått! Det er en skam.

Anonymkode: bb842...f21

• Liker 2
Skrevet

For et dumt svar. Smerte oppleves individuelt.

Nei, å fjerne livmoren er noe man absolutt burde unngå. Å være avhengig av hormoner og preparater resten av livet, blir en konsekvens av det, for å slippe å komme i tidlig overgangsalder. Finnes mange leger uten empati, bytt gjerne, hvis du ikke blir tatt på alvor. oxynorm er veldig sterke smertestillende. Så det høres veldig vondt ut. Syns gynekologen var utrolig nedlatende.

Hvordan er plasseringen av endometriosen din? Hvordan føles det i hverdagen? Har du snakket med lege om å få fjernet dette endometriosevevet?

Anonymkode: 43ad3...e69

• Liker 1
Skrevet

Bytt gyn og fastlege, du får ikke fullgod behandling. Hør om du kan bruke hormonbehandling i pilleform i tillegg til spiral. Om du eventuelt trenger mer operasjon for å fjerne endometriosevev, eller om spiralen forårsaker problemer. Si til gynekologen din at hun/han er en inkompetent dritt, og kan brenne i helvetet. Hilsen fra en alvorlig hardt rammet Endometriosepasient grad 4 med spredning til andre organer. 

Anonymkode: 07e61...c9a

Skrevet

Stakkars deg, TS! Jeg vil bare gi deg en klem :klem:

Mirena fungerte ikke på meg, jeg hadde konstante smerter i korsryggen og som strålte nedover beina, og blødde i tillegg konstant i over et år før jeg fikk tatt den ut. Du må finne en ny gynekolog, han du har er en stor idiot!

Jeg har fjernet livmoren, men er i førtiårene, så det er jo noe helt annet.

Anonymkode: 6c79c...ad4

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et dumt svar. Smerte oppleves individuelt.

Nei, å fjerne livmoren er noe man absolutt burde unngå. Å være avhengig av hormoner og preparater resten av livet, blir en konsekvens av det, for å slippe å komme i tidlig overgangsalder. Finnes mange leger uten empati, bytt gjerne, hvis du ikke blir tatt på alvor. oxynorm er veldig sterke smertestillende. Så det høres veldig vondt ut. Syns gynekologen var utrolig nedlatende.

Hvordan er plasseringen av endometriosen din? Hvordan føles det i hverdagen? Har du snakket med lege om å få fjernet dette endometriosevevet?

Fjerning av livmor ville ikke hjulpet noe, nei.. Jeg bruker oxynorm minimalt, men kommer meg ikke gjennom en dag uten smertestillende. Hverdagen er helt grusom, noe jeg innerst inne tror er spiralen sin feil, så jeg vurderer sterkt å få den fjernet selv om de råder meg til å vente. Jeg har endometriose på livmor, tarm og nyre samt flere sammenvoksninger 🙃

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt gyn og fastlege, du får ikke fullgod behandling. Hør om du kan bruke hormonbehandling i pilleform i tillegg til spiral. Om du eventuelt trenger mer operasjon for å fjerne endometriosevev, eller om spiralen forårsaker problemer. Si til gynekologen din at hun/han er en inkompetent dritt, og kan brenne i helvetet. Hilsen fra en alvorlig hardt rammet Endometriosepasient grad 4 med spredning til andre organer. 

Anonymkode: 07e61...c9a

Har sagt i fra på sykehuset om at jeg aldri vil se han gynekologen igjen. Men fastlegen min er veldig grei og gjør alt han kan for meg. Nå har vi snakket om smerteklinikk eller evt henvisning til eksperter på Ullevål for å få skjært bort endometriosen isteden for å brenne det bort som de fleste gjør. 

Skrevet

Off stakkar deg, ts ❤️ Først: bytt fastlege!! Uten å gå i for mye detalj så har jeg også en alvorlig sykdom og kirurgene jeg må holde meg til, som er menn, er ofte ufølsomme og virker ikke til å skjønne hva jeg går gjennom heller. Jeg anbefaler deg sterkt å bytte til kvinnelig fastlege, rett og slett av erfaring. Man skal ikke ha det så vondt og man skal ikke måtte kjempe for å slippe å ha vondt ikke minst! Masse god bedring og lykke til ❤️ 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg, TS! Jeg vil bare gi deg en klem :klem:

Mirena fungerte ikke på meg, jeg hadde konstante smerter i korsryggen og som strålte nedover beina, og blødde i tillegg konstant i over et år før jeg fikk tatt den ut. Du må finne en ny gynekolog, han du har er en stor idiot!

Jeg har fjernet livmoren, men er i førtiårene, så det er jo noe helt annet.

Anonymkode: 6c79c...ad4

Ser dessverre ut som det er mange som ikke har det bra med Mirena :( Vurderer sterkt å få den fjernet selv om de råder mot det. Akkurat nå hadde jeg vært strålende fornøyd om jeg var frisk nok til å gå på butikken alene! 
Helt ærlig så hadde nok jeg også fjernet livmoren om det hadde hjulpet, men det vil det dessverre ikke gjøre 😬

Skrevet

Edit: leste feil. Bra at du svartelistet gynekologen, det er fortjent! 

Skrevet
8 minutter siden, fattygetsfit_ skrev:

Fjerning av livmor ville ikke hjulpet noe, nei.. Jeg bruker oxynorm minimalt, men kommer meg ikke gjennom en dag uten smertestillende. Hverdagen er helt grusom, noe jeg innerst inne tror er spiralen sin feil, så jeg vurderer sterkt å få den fjernet selv om de råder meg til å vente. Jeg har endometriose på livmor, tarm og nyre samt flere sammenvoksninger 🙃

Uff, det høres slitsomt ut. Jeg hadde også spiral, og fjernet den fordi den var konstant vond, og fikk meg til å småblø hele tiden. Hadde den av andre årsaker, men fjernet den fort.

For meg høres det ut som legen vil du skal prøve, for å slippe å gjøre noe. Siden det ikke er dem selv, er det visst ikke så farlig for dem. Mulig de vil slippe mer arbeid før jul?  Syns absolutt du skal bytte lege/gynekolog. Søk gjerne etter noen som har spesialisert seg på området. Ønsker virkelig at du får den hjelpen du fortjener og trenger :( 

Skrevet

Kjære ts

Datteren min har det sånn som deg siden først i tenåra.  Hun fikk diagnosen som 17-åring, og har siden det prøvd mye forskjellig.

Det som har fungert best for henne er å bli satt i kunstig overgangsalder med zoladex ( uten add-back med østrogen) med Visanne som en god nummer 2. Nå bruker hun i tillegg "tense" som smertelindring, og selv om hun må gå med den kontinuerlig på de verste dagene, virker det bra for henne.

Hun har også prøvd mye annet (p-stav, spiral, provera osv)

Poenget med å fortelle dette er å vise at det finnes mange ulike alternativer å prøve, og fungerer ikke spiral for deg, er det viktig at du får prøvd noe annet.  

Lykke til! Håper du finner en gynekolog som kan hjelpe deg

Anonymkode: 74be6...bdb

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, fattygetsfit_ skrev:

Hei. 

Jeg er en jente på 23 år (føles som jeg er 70+ av og til) som ble diagnosert med endometriose gjennom laparaskopi i oktober, etter flere år i kamp mot helsevesenet. Det siste året har det blitt mye verre - jeg er innom legevakt og sykehus minst to ganger i måneden, ambulansepersonell kan koden på døren min utenat og jeg er nok på god vei til å bli avhengig av opiater. 

Jeg fikk også satt inn spiral (mirena) i oktober og føler den har gjort livet mye verre. Har hatt vondt _hver_ dag siden operasjonen, og blør så mye at legen vil ha blodprøve av meg en gang i uken for å følge med på blodprosenten. Men når jeg forklarer alt dette til gynekologen min, så sier han at det er "helt normalt" og at jeg må "slutte å syte sånn". Kjenner jeg blir provosert bare av å skrive om ham. Før jeg fikk diagnosen min sa han "hvis du har så aua i magen når du har mensen så kan du jo bare fjerne livmoren din, eller lære deg å tåle litt smerte. Alle har vondt under mentruasjonen". 

Har nå fått beskjed om at jeg bør gi spiralen 6-7 måneder før jeg bestemmer meg for om jeg vil ta den ut eller ikke. Men jeg vet ikke om jeg klarer det. Per i dag går jeg på smerteplaster i tillegg til at jeg bruker 1-2 oxynorm 10mg hver dag. Jeg kan derfor ikke kjøre bil, og føler meg litt "fanget" i leiligheten. Jeg har gått opp 10 kg, sover nesten ikke - og om jeg gjør det så er det på dagen, jeg begynner å bli skikkelig deprimert og er stresset over økonomien min da jeg ikke får like mye penger når jeg er sykemeldt. 

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Søker nå AAP, selv om jeg nok sikkert bare burde søke ung uføre med en gang. Dette ble litt rotete, men jeg måtte bare få det ut et sted.... 

Hadde selv høy grad endometriose da jeg var yngre (er nå i overgangsalderen) Den spiralen du bruker har jeg prøvd og jeg ble mye verre. Etter 3 måneder klarte jeg ikke mer smerte da var det ut med de. Jeg krangla med legene i nesten 15 år og fikk absolutt ingen hjelp. Har hatt en operasjon og fjerna sjokoladecyste som var stor. Gått på Zoladex som setter deg i kunstig overgangsalder. Du bør bli henvist til spesialist og eventuelt vurdert om du bør også gjøre det. Da skal endometriose tørke ut og smerter avta. Han legen din er jo en dust. Hva sier de på sykehuset om dine alternativer bortsett fra spiral?

Anonymkode: 4a146...5a5

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg, brukerangrep og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...