Gå til innhold

Kan jeg endre IP-adressen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få en ny IP-adresse (bruker Get)?

Anonymkode: 17d42...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Hvorfor skal du endre den?? 

Nummeret er ikke særlig fint, tenker jeg kan få bedre. Don't judge.

Anonymkode: 17d42...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jonencloud skrev:

Å plugge modemet inn og ut burde gjøre det

Kommer an på om du har statisk eller DHCP

Anonymkode: 7b3cd...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på om du har statisk eller DHCP

Anonymkode: 7b3cd...874

Jeg antar de mener offentlig IP-adresse,  i hvilket tilfelle statisk adresse er en luksus man må betale for, tror man må være bedrift i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jonencloud skrev:

Jeg antar de mener offentlig IP-adresse,  i hvilket tilfelle statisk adresse er en luksus man må betale for, tror man må være bedrift i tillegg. 

Offentlig vs. privat IP adresse har egentlig ikke noe med fast eller dynamisk (som regel via DHCP) IP adresse å gjøre. Både privat og offentlig IP adresse er enten fast eller dynamisk. De private IP adressene dine (som regel fordi man er bak en ruter, eller en annen nettverksdings som tilbyr private IP adresser) kan man som regel velge om skal være dynamiske eller statiske avhengige av ruterinnstillingene. Det greieste for de fleste er å bruke dynamisk IP, med mindre man har utstyr hjemme som krever at man har en fast (privat) IP adresse. 

Offentlig IP adresse kan være det samme, dvs. fast eller dynamisk. De aller fleste nettilbydere kjører på dynamisk (DHCP), og det skal godt gjøres å få en "fin" IP adresse ved tilfeldighet. I noen tilfeller kan man be om fast IP som brukes hver gang man kobler sitt bredbåndsmodem til nettet mot et pristillegg. Men det er ikke sikkert at en "fin" IP adresse er tilgjengelig da heller, og det kommer i alle tilfeller an på hvilken "IP range" nettilbyder har fått lov til å bruke. 

Spør du meg er det litt bortkastede penger hvis man ikke har spesielle behov for å kjøre tjenester på eget nett eller lignende, og ikke minst er det enklere å spore aktiviteten på nett hvis man hele tiden bruker den samme, offentlige IP adressen. Jeg ville aldri ha gjort det som privatperson. 

Anonymkode: ec568...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret min ip-adresse ut problem. Rimelig rask prosess, men er 4 år siden. Søk på nett, veldig lett

Anonymkode: 6bb14...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonencloud skrev:

 Å plugge modemet inn og ut burde gjøre det

Og kanskje koble fra router og la den stå sånn en god stundfor at dette faktisk skal fungere.     

Eventuelt nullstille hele greia, dersom tråd-starter faktisk er "teknisk nok" til dette...    

Anonymkode: 97c56...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alternativene er

1. Bytt mac-adresse på ruteren. Ofte ikke mulig.

2. Kjøp ny ruter så du får ny mac-adresse.

3. La ruteren være frakoblet veldig lenge (muligens uker eller tom. måneder), slik at adressen blir gitt til noen andre.

4. Kontakt Get og spør om de kan hjelpe deg.

Anonymkode: 35a71...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Nummeret er ikke særlig fint, tenker jeg kan få bedre. Don't judge.

Anonymkode: 17d42...54e

Av interesse. Hva gjør et ip-nummer ugunstig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...