Gå til innhold

Hvorfor skal alt være bare for barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke barn, men allikevel pynter og baker vi til jul. Vi elsker julen og alt det fine den bringer med seg og vi er sammen med naboer til hyggelig lag uten alkohol. En trenger ikke drikke alkohol for å ha det hyggelig.

Vi er så heldige at vi har klart å beholde magien og gleden ved førjulstiden og jul

Anonymkode: 5d44b...f67

All ære til dere)) jeg vil bare bli ferdig med stress mas å kaos og komme meg inn i hverdagen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig bittelitt enig med Ts. Da jeg oppdaga at sønnen til samboer sjelden sa takk, og INGEN verken samboer, svigermor mm sa noe på det...ja, da måtte jeg si fra om det. Å si «takk» er det minste en bør lære barna sine. Husker da jeg var liten så ble jeg synlig glad og sa takk mange ganger av glede. Så,når barnet er i sentrum i disse høytider så er det i det minste viktig å lære dem takknemlighet slik at de ikke bare «forventer».

Julen etter min mening er for HELE familien. Når ALLE koser seg å har det bra, så er det revnende likegyldig om barna får flest gaver eller oppmerksomhet. Det er ikke gavene som bør være fokuset gjennom hele høytiden. Men, familietid, utflukter, sang og juleverksted. Da ser barna at alle er med og at det ikke handler bare om dem. Når alle er lykkelige og koser seg, så smitter det over på barna. Om du misliker julen, tro meg så merker barna det også..Og om du surmuler og klager over julen mm, så blir det uansett ikke hyggelig når gavene skal åpnes. Tro meg, min mor er sånn...Heldigvis er jeg helt motsatt å ELSKER julen❤️

Forøvrig så er min svigerfar MEGET opptatt av hvilke gaver han selv får😂 Så er ikke bare barn som er glad i oppmerksomhet gitt. 

Anonymkode: 6c3d5...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trøndere1 skrev:

All ære til dere)) jeg vil bare bli ferdig med stress mas å kaos og komme meg inn i hverdagen igjen. 

Jula er bare stress fordi du gjør den til stress.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ts? Julen er vel hva du lager den til selv, tenker jeg. 

Anonymkode: 686b3...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ts? Julen er vel hva du lager den til selv, tenker jeg. 

Anonymkode: 686b3...ec3

Ikke dersom du sitter midt oppi en storfamilie der enkelte er veldig opptatt av at barna skal ha 110% fokus til enhver tid mens de voksne bare skal være tilstede.

Newsflash: barn har godt av å ikke være midtpunktet hele tiden.

Anonymkode: b8e44...079

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Troverdigheten skrev:

Jula er bare stress fordi du gjør den til stress.

Jeg stresser ikke. Alle andre stresser. Jeg jobber som vanlig på julaften til kl 16-17og tar fri 1 juledag.  Så jobb igjen 2 juledag. 😀😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dersom du sitter midt oppi en storfamilie der enkelte er veldig opptatt av at barna skal ha 110% fokus til enhver tid mens de voksne bare skal være tilstede.

Newsflash: barn har godt av å ikke være midtpunktet hele tiden.

Anonymkode: b8e44...079

Dette. Derfor feirer jeg kun med familien annethvert år, når nieser/nevøer er ett annet sted. 

Anonymkode: c75ce...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva ts mener. Noen voksne bruker "barnas dag" som unnskyldning for å tvinge gjennom egen vilje overfor andre voksne. F.eks. kun gaver til barna selv om noen i familien er barnløse og faktisk kunne tenke seg bittelitt gaver. Eller de vil tvinge gjennom ingen alkohol i sikte for noen voksne fordi de mener barn ikke kan være nær voksne som inntar alkohol, uansett hvor moderat. Eller andre aktiviteter eller ønsker den familien har som ikke alle de voksne ønsker. Jeg synes personlig det er ganske frekt, de overkjører andre med barna som unnskyldning. 

Anonymkode: 03ddf...abf

Haha, har faktisk en sånn i min utvidede familie. Den eneste som har barn, og krever derfor at jula skal være hos dem fordi det er mest praktisk (for dem). Akkurat det med hvor jula skal være bryr jeg meg ikke så mye om, men samme person (som jo har krevd å "ha jula" og derfor selv bestemmer rammene til julaften) har bestemt at kun barn skal få gaver på julaften, for voksne har ikke glede av å gi eller få gaver. Julaften skal, for barnas beste, være så alkoholfri at til og med alkoholfri øl er forbudt, for selv om man drikker alkoholfri øl (eller vin) "ser det ut som man drikker" og det er omtrent like ille.

Var der én julaften hvor det var PEPSI MAX (!!!) til maten og så på vertskapets unger åpne gaver i tre timer (!!!) og aldri igjen. Samme person ble regelrett sur da hun fikk vite at vi andre hadde utvekslet gaver på parkeringsplassen før vi dro hjem (vi fikk jo ikke lov til det inne, så vi hadde verdens tristeste gaveutveksling i sluddregnet og mørket), hun hadde jo bestemt at gaver kun var for barna (for å gjenta, hun er den eneste med barn).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Barna blir vel mer begeistret? Synes det er bra at det er sånn ❤️

Anonymkode: 3a95b...303

Dette! Hadde det ikke vært for at jeg visste barma elsket alt dette, hadde jeg reist bort. Er ikke noe særlig interessert i høytider, men synes det er gøy på barnas vegne. Resten er mas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alice123 said:

Haha, har faktisk en sånn i min utvidede familie. Den eneste som har barn, og krever derfor at jula skal være hos dem fordi det er mest praktisk (for dem). Akkurat det med hvor jula skal være bryr jeg meg ikke så mye om, men samme person (som jo har krevd å "ha jula" og derfor selv bestemmer rammene til julaften) har bestemt at kun barn skal få gaver på julaften, for voksne har ikke glede av å gi eller få gaver. Julaften skal, for barnas beste, være så alkoholfri at til og med alkoholfri øl er forbudt, for selv om man drikker alkoholfri øl (eller vin) "ser det ut som man drikker" og det er omtrent like ille.

Var der én julaften hvor det var PEPSI MAX (!!!) til maten og så på vertskapets unger åpne gaver i tre timer (!!!) og aldri igjen. Samme person ble regelrett sur da hun fikk vite at vi andre hadde utvekslet gaver på parkeringsplassen før vi dro hjem (vi fikk jo ikke lov til det inne, så vi hadde verdens tristeste gaveutveksling i sluddregnet og mørket), hun hadde jo bestemt at gaver kun var for barna (for å gjenta, hun er den eneste med barn).

Dette var drøyt! Jeg er også den eneste i familien med barn, visste ikke at det ga meg rett til å bestemme alt. 😂 Vi har riktignok sagt at vi blir hjemme på julaften etter at vi fikk barn, men har ikke krevd at andre skal komme hit, det velger de selv. Og her er både juleøl og gaver til alle mann. ;)

Anonymkode: 19708...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var drøyt! Jeg er også den eneste i familien med barn, visste ikke at det ga meg rett til å bestemme alt. 😂 Vi har riktignok sagt at vi blir hjemme på julaften etter at vi fikk barn, men har ikke krevd at andre skal komme hit, det velger de selv. Og her er både juleøl og gaver til alle mann. ;)

Anonymkode: 19708...558

Du sitter med uante muligheter her! Krev jul hos de for det er viktig for barna at storfamilien samles på julaften, men spesielt viktig at dere samles hos dere. Samtidig maser du på at de kvinnelige (!) gjestene kommer tidlig så de kan "hjelpe til" med å lage mat og pynte bordet (altså gjøre alt), for det er så slitsomt å arrangere julaften og ha barn samtidig (skulle ønske jeg fant opp dette). Så krever du at kun barn skal få gaver. På den måten får ungene dine gaver, men du slipper å kjøpe noen selv!

Skrev forøvrig innlegget før jeg så dette, og kan bare nikke gjenkjennende

På 5.12.2019 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Ikke dersom du sitter midt oppi en storfamilie der enkelte er veldig opptatt av at barna skal ha 110% fokus til enhver tid mens de voksne bare skal være tilstede.

Newsflash: barn har godt av å ikke være midtpunktet hele tiden.

Anonymkode: b8e44...079

Følte meg redusert til en kulisse i vertskapets "lykkelig barndom"-prosjekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Alice123 said:

Du sitter med uante muligheter her! Krev jul hos de for det er viktig for barna at storfamilien samles på julaften, men spesielt viktig at dere samles hos dere. Samtidig maser du på at de kvinnelige (!) gjestene kommer tidlig så de kan "hjelpe til" med å lage mat og pynte bordet (altså gjøre alt), for det er så slitsomt å arrangere julaften og ha barn samtidig (skulle ønske jeg fant opp dette). Så krever du at kun barn skal få gaver. På den måten får ungene dine gaver, men du slipper å kjøpe noen selv!

Skrev forøvrig innlegget før jeg så dette, og kan bare nikke gjenkjennende

Følte meg redusert til en kulisse i vertskapets "lykkelig barndom"-prosjekt.

Haha! At jeg ikke har tenkt på dette før! Det året vi hadde kolikkbaby syntes jeg faktisk det var for slitsomt å arrangere julaften og ha barn samtidig, men da feiret vi jul hos moren min, tenkte ikke på at jeg kunne kreve at andre ordnet til hos oss. 😛

Men jeg har ikke så veldig lyst til å kreve at kun barn skal få gaver, for jeg liker så godt å gi gaver. Og få selvsagt. ;)

Anonymkode: 19708...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Alice123 skrev:

Haha, har faktisk en sånn i min utvidede familie. Den eneste som har barn, og krever derfor at jula skal være hos dem fordi det er mest praktisk (for dem). Akkurat det med hvor jula skal være bryr jeg meg ikke så mye om, men samme person (som jo har krevd å "ha jula" og derfor selv bestemmer rammene til julaften) har bestemt at kun barn skal få gaver på julaften, for voksne har ikke glede av å gi eller få gaver. Julaften skal, for barnas beste, være så alkoholfri at til og med alkoholfri øl er forbudt, for selv om man drikker alkoholfri øl (eller vin) "ser det ut som man drikker" og det er omtrent like ille.

Var der én julaften hvor det var PEPSI MAX (!!!) til maten og så på vertskapets unger åpne gaver i tre timer (!!!) og aldri igjen. Samme person ble regelrett sur da hun fikk vite at vi andre hadde utvekslet gaver på parkeringsplassen før vi dro hjem (vi fikk jo ikke lov til det inne, så vi hadde verdens tristeste gaveutveksling i sluddregnet og mørket), hun hadde jo bestemt at gaver kun var for barna (for å gjenta, hun er den eneste med barn).

Høres ut som oppskriften på å oppdra noen reale drittunger. 

Anonymkode: c74a5...be3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha! At jeg ikke har tenkt på dette før! Det året vi hadde kolikkbaby syntes jeg faktisk det var for slitsomt å arrangere julaften og ha barn samtidig, men da feiret vi jul hos moren min, tenkte ikke på at jeg kunne kreve at andre ordnet til hos oss. 😛

Men jeg har ikke så veldig lyst til å kreve at kun barn skal få gaver, for jeg liker så godt å gi gaver. Og få selvsagt. ;)

Anonymkode: 19708...558

Det er ennå ikke for sent, du kan allerede i morgen tidlig sende ut en fellesbeskjed til hele storfamilien! Så kan bestemødre, søstre, tanter og svigerinner komme tidlig julaften og rydde og lage mat mens du drikker kaffe og ser på  :)

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som oppskriften på å oppdra noen reale drittunger. 

Anonymkode: c74a5...be3

Det er mange grunner til at jeg ikke er kulisse på julaften hos dem mer, men at ungene er helt forferdelige er høyt på lista. Hadde jeg fortalt alt hadde dere ikke trodd meg, så jeg har bare nevnt noen få høydepunkter. 🙃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2019 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Bitter og barnløs, si. 

Anonymkode: 3429a...53c

Haha. Er frivillig barnløs. Bitter er jeg ikke. Har et godt liv uten barn. 

Anonymkode: 50707...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Høres ut som oppskriften på å oppdra noen reale drittunger. 

Anonymkode: c74a5...be3

Drøyt av henne å bli sur for at dere ga hverandre gaver ute.

Anonymkode: 50707...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 1.57, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig sånn at noen føler seg krenket fordi mange mener at barna bør prioriteres i høytider? Ingen har sagt at det betyr at de voksne må ha det fælt. Stå for din egen mening hvis du er uenig med noen  isteden for å bli krenka også klage på forum, det gjør ikke jula spesielt bedre. 

Anonymkode: f11c5...692

Føler meg ikke krenket. Mener bare at barn kan bli veldig egoistiske hvis bare de skal være i sentrum. 

Anonymkode: 50707...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...