Gå til innhold

Hvilket garn ville du brukt til dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville nok brukt Hillesvåg (står ikke hvilket garn, men jeg tror det er Ask) eller kanskje Rauma finull. Holst supersoft er veldig tynt i forhold og jeg synes ikke disse garntypene nødvendigvis kan byttes ut med hverandre. 

Men oppskriften får du jo ikke kjøpt separat, så fremt du ikke har boka fra før eller funnet den på biblioteket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, onyx skrev:

Jeg ville nok brukt Hillesvåg (står ikke hvilket garn, men jeg tror det er Ask) eller kanskje Rauma finull. Holst supersoft er veldig tynt i forhold og jeg synes ikke disse garntypene nødvendigvis kan byttes ut med hverandre. 

Men oppskriften får du jo ikke kjøpt separat, så fremt du ikke har boka fra før eller funnet den på biblioteket. 

Takk! Boken ligger gratis ute på nettet 😊

https://www.nb.no/nbsok/nb/4791b6c6d67f3b88d82c35de84f535d5?lang=no#0

Anonymkode: 11002...f3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ kan være Babygarn fra Europris: https://www.europris.no/babygarn-y123469.html

Jeg kjenner ikke til garn fra Hillesvåg, men synes mange ullgarn kan være litt skarpe. Babyull er som regel mykere.

Ellers må du huske på at om garnet er Ask, så er det i 100 g hesper, så prisen er ikke så ille.

Anonymkode: 77778...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet alternativ kan være Babygarn fra Europris: https://www.europris.no/babygarn-y123469.html

Jeg kjenner ikke til garn fra Hillesvåg, men synes mange ullgarn kan være litt skarpe. Babyull er som regel mykere.

Ellers må du huske på at om garnet er Ask, så er det i 100 g hesper, så prisen er ikke så ille.

Dette er jo et superwash-garn og bør jo derfor ikke brukes. 

TS. Hvorfor ikke bruke Hillesvåg?  De har jo skikkelig norsk kvalitetsgarn. 

Anonymkode: e7e2b...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med superwash? 

Anonymkode: c3658...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med superwash? 

Ved superwash er jo garnets fiber satt inn med plastikk. Da kan man jo like gjerne strikke i plastikkgarn. Ekkelt og klamt og ikke miljøvennlig. 
Trodde greia med å strikke var for å kunne lage klær i rene materielle jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash siger og blir slaskete. Praktisk til barneklær siden det kan maskinvaskes. Men ville ikke brukt det til denne flotte jakken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Hillesvåg sitt garn selv, men avhengig av hva du ønse I forold til pris og egenskaper - så er Drops Flora, Drops Nord eller Sandnes Tove også et alternativ, Kanskje også Drops Alpakka eller danske Hjertegarn alpakka? 

Anonymkode: b411a...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved superwash er jo garnets fiber satt inn med plastikk. Da kan man jo like gjerne strikke i plastikkgarn. Ekkelt og klamt og ikke miljøvennlig. 

Bruker det bare til babyklær, har fungert helt fint. Synes ikke det er klamt i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker det bare til babyklær, har fungert helt fint. Synes ikke det er klamt i det hele tatt. 

Da må jeg spørre. Er du veldig lite? 😂 sorry. Du la den fremfor meg. Barn svetter ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å bruke Hillevåg, men liker å vite om alternativer!  Om jeg for eksempel skulle strikka noe lignende med eget mønster en gang.

Ts

Anonymkode: 11002...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange typer garn i superwash, og synes det er en fordel, jeg. Da kan det vaskes i maskin og risikoen for krymping er minimal.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ubehandlet ullgarn stikker og klør. Superwash er jo 100% ull, og da er det rent nok for meg. Jeg strikker også mye med nylon i, rett og slett fordi det er mer holdbart (sokker).

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg spørre. Er du veldig lite? 😂 sorry. Du la den fremfor meg. Barn svetter ikke. 

Det går fint an å kjenne hvordan et plagg er uten å ha det på seg! Risikoen ved ubehandlet ullgarn er at det kan krympe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Barn svetter ikke? Really?!😆

Anonymkode: 409fb...489

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange typer garn i superwash, og synes det er en fordel, jeg. Da kan det vaskes i maskin og risikoen for krymping er minimal.

Jeg synes ubehandlet ullgarn stikker og klør. Superwash er jo 100% ull, og da er det rent nok for meg. Jeg strikker også mye med nylon i, rett og slett fordi det er mer holdbart (sokker).

Det går fint an å kjenne hvordan et plagg er uten å ha det på seg! Risikoen ved ubehandlet ullgarn er at det kan krympe.

Superwash er jo ikke 100 % ull. Jeg er sjokka over hvor lite folk vet om superwash.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn svetter ikke? Really?!😆

Anonymkode: 409fb...489

Du vet veldig godt hva jeg mener 😉 jeg vet at mange bruker plastikk for at barn kan reagerer på at ull stikker og klør. Men vil dere virkelig bruke noe slik på noe å skjørt og dyrbart?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Superwash er jo ikke 100 % ull. Jeg er sjokka over hvor lite folk vet om superwash.  

Det er 100% ull som er superwashbehandlet. Superwash er jo en måte å behandle ulla på for at den ikke skal tove seg så lett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 100% ull som er superwashbehandlet. Superwash er jo en måte å behandle ulla på for at den ikke skal tove seg så lett. 

Ulla er tilsatt et annet produkt og det er jo da fysisk umulig å kalle den ulla for ren ull. Den er plastbelagt. Det finnes bedre måter å behandle ulla på enn å gjøre den om fra et miljøvennlig produkt til en kjemisk og skadelig produkt. 

3E425431-27CD-4333-93BB-E522C95219D4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...