Gå til innhold

HJELP! Deigen til fattigmann blir klissete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg baker fattigmann for første gang i år. Jeg gjør akkurat det som står i oppskriften, er nøyaktig med melmengden og arbeider deigen raskt sammen, men når jeg skal kjevle ut, er den like klissete som lim og det gjør at den er helt umulig å kjevle ut. Den klistrer seg til både kjevle og bord 😞

Anonymkode: 0c97c...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fattigmannseig (og all annen kjevledeig uten gjær) skal settes kaldt over natta.

Anonymkode: 8f303...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg baker fattigmann for første gang i år. Jeg gjør akkurat det som står i oppskriften, er nøyaktig med melmengden og arbeider deigen raskt sammen, men når jeg skal kjevle ut, er den like klissete som lim og det gjør at den er helt umulig å kjevle ut. Den klistrer seg til både kjevle og bord 😞

Anonymkode: 0c97c...895

Kan du ikke bare ha i mer mel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kan du ikke bare ha i mer mel? 

Det står at jeg ikke skal ha mer mel i enn det som står i oppskriften.

Anonymkode: 0c97c...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var melmengden oppgitt i vekt eller volum? Vekt er mer nøyaktig, om du brukte dl-mål kan det fremdeles hende det er for lite mel. Men jeg ville satt deigen kaldt og forsøkt igjen om noen timer.

Anonymkode: 2a6ff...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fattigmannseig (og all annen kjevledeig uten gjær) skal settes kaldt over natta.

Anonymkode: 8f303...e46

Det gjør den.

Anonymkode: 0c97c...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var melmengden oppgitt i vekt eller volum? Vekt er mer nøyaktig, om du brukte dl-mål kan det fremdeles hende det er for lite mel. Men jeg ville satt deigen kaldt og forsøkt igjen om noen timer.

Anonymkode: 2a6ff...3ac

Vekt

Anonymkode: 0c97c...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deigen i et litt kjølig rom i minst et par timer. Det vil gi melet mer tid til å suge til seg væsken, noe som igjen gjør at deigen ikke blir så klissete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Sett deigen i et litt kjølig rom i minst et par timer. Det vil gi melet mer tid til å suge til seg væsken, noe som igjen gjør at deigen ikke blir så klissete. 

Hadde den stående i kjøleskapet natten over, uten at det hjalp.

Anonymkode: 0c97c...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...