Gå til innhold

Dine tanker om feminister?

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Omelas skrev:

Hehe, en feminist hadde neppe giddi å date deg heller, med sånne holdninger.

Men sånn seriøst, det med at gutter er skoletapere, er en utrolig viktig sak som må tas tak i, absolutt. Noe er galt med skolesystemet. Sånn det er nå, er ingen ønsket virkning blant feminister.

En ting litt på siden, men apropos studier og kjønn. Nå er andelen kvinner på medisinstudiet veldig mye større enn menn. Samtidig mister legeyrket statis. Er det tilfeldigheter eller har det noe med kvinners inntog i yrket å gjøre? Det er ikke første gang i historien det skjer i alle fall.

Jeg tror det er fordi mange tar legeutdannelse i utlandet, fordi der er ikke inntakskravet så høyt. 

Kjenner også en lege som jobber ganske mange timer i strekk, som bekrefter det legene selv går ut i media om (det gjorde de ikke før). 

I tillegg kan en dyktig googler finne frem ganske mye informasjon, før en legetime. Så kunnskapen blir ikke like unik lenger. 

Min lege har spurt om jeg jobber innenfor helse, fordi jeg bruker ord og utrykk som ofte blir brukt av de som er utdannet innenfor feltet. 

I tillegg sliter mange fastleger feks med å få en fast stilling på et legekontor. 

Anonymkode: b3c12...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forholdtil ekstremt mange arbeidstimer. (leger, mitt andre avsnitt. Var kanskje litt uklar). 

Skrevet
3 minutter siden, Stylish24 skrev:

At jeg har negative assosiasjoner til feministbegrepet betyr ikke nødvendigvis at jeg har dårlige holdninger. 

Hva i innlegget er du uenig i? Jeg spør av genuin nysgjerrighet :)

Jeg synes det er en dårlig holdning å ikke ville date en dame bare fordi hun kaller seg feminist. Du kunne i hvert fall spandert på deg å spørre hva dama legger i begrepet før du avskriver henne helt.

Jeg er spesielt uenig i det du sier om kjønn, at det bare finnes to. Det finnes så mange flere. Kjønn kan defineres biologisk (som er den mest vanlige), psykologisk (som er her trans kommer inn i bildet), kulturelt og sosialt. Det finnes også mennesker som ikke føler seg som et spesifikt kjønn.

Jeg er også uenig i at det ikke finnes noe patriarkat. Om det ikke er like fremtredende som det var for 50 år siden, så betyr det ikke at det eksisterer. Heldigvis er arbeidslivet endret nå, og kvinner har mange flere muligheter enn tidligere. Helt konkret, se på ledere. Jevnt over finnes det ganske mange kvinnelige ledere nå, og du nevner jo i fleng. Men majoriteten av kvinnelige ledere er mellomledere. Veit du andelen kvinnelige toppledere f.eks? Den er ganske lav. Og når det kommer til kjønnsroller er såvisst patriarkatet eksisterende. Du nevner det jo selv; det er en forventning om at menn skal styre og prestere. Det er typisk maskuline egenskaper som settes høyest, typisk feminine egenskaper er mindre verdt.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er fordi mange tar legeutdannelse i utlandet, fordi der er ikke inntakskravet så høyt. 

Kjenner også en lege som jobber ganske mange timer i strekk, som bekrefter det legene selv går ut i media om (det gjorde de ikke før). 

I tillegg kan en dyktig googler finne frem ganske mye informasjon, før en legetime. Så kunnskapen blir ikke like unik lenger. 

Min lege har spurt om jeg jobber innenfor helse, fordi jeg bruker ord og utrykk som ofte blir brukt av de som er utdannet innenfor feltet. 

I tillegg sliter mange fastleger feks med å få en fast stilling på et legekontor. 

Det kan godt være at det du nevner her er aspekter som også betyr noe. Men som jeg nevnte så er det heller ikke første gangen det skjer. Et  eksempel er læreryrket, det mistet også status med kvinners inntog. 

Skrevet
4 minutter siden, Omelas skrev:

Jeg er også uenig i at det ikke finnes noe patriarkat. Om det ikke er like fremtredende som det var for 50 år siden, så betyr det ikke at det eksisterer. 

... så betyr det ikke at det IKKE eksisterer. Skulle det stå :)

Skrevet
8 minutter siden, Omelas skrev:

Det kan godt være at det du nevner her er aspekter som også betyr noe. Men som jeg nevnte så er det heller ikke første gangen det skjer. Et  eksempel er læreryrket, det mistet også status med kvinners inntog. 

Men har ikke også utdanningen til lærere sunket omtrent like mye og kravene for å komme inn? 

Jeg mener jo sykepleiere burde ha et høyere lønnshopp enn lærere..

Skrevet (endret)
1 time siden, Omelas skrev:

Jeg synes det er en dårlig holdning å ikke ville date en dame bare fordi hun kaller seg feminist. Du kunne i hvert fall spandert på deg å spørre hva dama legger i begrepet før du avskriver henne helt.

Jeg er spesielt uenig i det du sier om kjønn, at det bare finnes to. Det finnes så mange flere. Kjønn kan defineres biologisk (som er den mest vanlige), psykologisk (som er her trans kommer inn i bildet), kulturelt og sosialt. Det finnes også mennesker som ikke føler seg som et spesifikt kjønn.

Jeg er også uenig i at det ikke finnes noe patriarkat. Om det ikke er like fremtredende som det var for 50 år siden, så betyr det ikke at det eksisterer. Heldigvis er arbeidslivet endret nå, og kvinner har mange flere muligheter enn tidligere. Helt konkret, se på ledere. Jevnt over finnes det ganske mange kvinnelige ledere nå, og du nevner jo i fleng. Men majoriteten av kvinnelige ledere er mellomledere. Veit du andelen kvinnelige toppledere f.eks? Den er ganske lav. Og når det kommer til kjønnsroller er såvisst patriarkatet eksisterende. Du nevner det jo selv; det er en forventning om at menn skal styre og prestere. Det er typisk maskuline egenskaper som settes høyest, typisk feminine egenskaper er mindre verdt.

Takk for innspill og at du gjør det med innestemme. Det setter jeg pris på :) Jeg er forsåvidt enig i at man kanskje kan grave litt for å finne ut mer om hva damen legger i feministbegrepet. Men slik feminismen nå har blitt, så ser jeg egentlig ikke poenget. Hvem vil si "ja, jeg er feminist, men ikke feminisme slik det i dag er blitt. Heller mer first-wave feminisme". Ingen dame sier det, så like greit å heller hoppe videre til en dame som ikke har feministisk tankegods. Men hey, hvem jeg dater og ikke dater er jo tross alt opp til meg, det samme gjelder datingspreferansene mine.

Det andre avsnittet ditt er, etter min mening, helt absurd. Kjønn er ikke kulturelt eller sosialt konstruert. Du er enten mann eller kvinne. Hvorvidt du "føler deg som et spesifikt kjønn" er uten betydning. Har du penis så er du en gutt, har du vagina så er du en jente. Det at man i det hele tatt må ha denne samtalen, viser hvor på villspor feminisme er. 

Nei, jeg vet ikke andelen kvinnelige lederer, men jeg vet at andelen kvinnelige ledere ikke er lav på grunn av at det eksisterer et patriarki. Grunnen til at andelen kvinnelige ledere er lav, er fordi at kvinner jevnt over prioriterer annerledes enn menn. Er du en ambisiøs og kompetent kvinne så kan du få akkurat de stillingene du ønsker, så fremt du er villig til å ofre. Er man villig til å ofre barn og familieliv for å bli partner i et advokatfirma for eksempel? Mange kvinner er ikke det. 

Det å påstå at feminine egenskaper er "mindre verdt" enn maskuline er fullstendig feilslått. Det maskuline er ikke over eller under det feminine. Det maskuline og det feminine utfyller hverandre. Dere kvinner har blant annet en fantastisk evne som vi menn ikke har, nemlig evnen til å skape liv! Det er en gave det! :)

Endret av Stylish24
  • Liker 2
Skrevet

Kvinner er oftere ledere i små bedrifter. Som tener 36%(?) av en bedrift en mann jobber i. Da tenker jeg jo at han trolig jobber hardere og er høyere utdannet. Da fortjener han den høyere lederlønnen. 

Jeg kjenner langt flere menn enn kvinner som starter opp bedrifter. Mennene tar risikoen, men får også lønn for strevet. 

På arbeidsplassen til mannen min tener han ca 30 mill for bedriften. Han er den som i månedslønn tener mest, og jobber mest. En kvinne i samme stilling, på samme arbeidsplass tener inn ca 10 mill. Hun har likevel mye mer overtid enn mannen min har. Men har de egentlig gjort samme arbeidsinnsats når forskjellen er 3 ganger så stor inntening av mannen min? I følge han er dette en gjenganger av alle kvinnene på arbeidsplassen: mest overtid, flest røykepauser, mest skravling og roligste dagene. Flere av mennene spiser nisten mens de jobber. 

Ingen av kvinnene burde få lederstillinger? 

• Liker 1
Skrevet

Begynner visst å bli litt trøtt. Lederstilling i den bedriften var egentlig tanken jeg hadde i hodet på innlegget over. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner er oftere ledere i små bedrifter. Som tener 36%(?) av en bedrift en mann jobber i. Da tenker jeg jo at han trolig jobber hardere og er høyere utdannet. Da fortjener han den høyere lederlønnen. 

https://lederne.no/2017/12/08/kvinner-leder-best/

Menn ansetter menn

I løpet av de siste åtte årene har Nordea studert nesten 11 000 børsnoterte selskaper verden over. Resultatene viser soleklart at selskaper med kvinnelig toppleder eller styreleder jevnt over oppnår langt bedre avkastning enn gjennomsnittet i markedet. Av de 11 000 selskapene hadde bare 400 kvinnelige ledere, altså drøyt 3,6 prosent. Hva er så årsaken til at ikke flere kvinner når opp på ledernivå?

– Vi vet at menn ansetter menn, og vi vet også ganske mye om hvordan disse prosessene foregår. Jeg tror ikke mannlige ledere som ansetter nye medarbeidere er bevisste på dette, og nettopp der ligger problemet. Ubevisst bidrar mange ledere til å opprettholde den store skjevheten, til tross for alle undersøkelsene som viser at kvinnelige ledere på svært mange områder er bedre enn mannlige, sier Jullumstrø.

Anonymkode: 551fe...b31

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://lederne.no/2017/12/08/kvinner-leder-best/

Menn ansetter menn

I løpet av de siste åtte årene har Nordea studert nesten 11 000 børsnoterte selskaper verden over. Resultatene viser soleklart at selskaper med kvinnelig toppleder eller styreleder jevnt over oppnår langt bedre avkastning enn gjennomsnittet i markedet. Av de 11 000 selskapene hadde bare 400 kvinnelige ledere, altså drøyt 3,6 prosent. Hva er så årsaken til at ikke flere kvinner når opp på ledernivå?

– Vi vet at menn ansetter menn, og vi vet også ganske mye om hvordan disse prosessene foregår. Jeg tror ikke mannlige ledere som ansetter nye medarbeidere er bevisste på dette, og nettopp der ligger problemet. Ubevisst bidrar mange ledere til å opprettholde den store skjevheten, til tross for alle undersøkelsene som viser at kvinnelige ledere på svært mange områder er bedre enn mannlige, sier Jullumstrø.

Da Zenger Folkman delte resultatene fra undersøkelsen med kvinnelige ledere og spurte hvorfor kvinner scorer så mye bedre enn menn, fikk de til svar at kvinnelige ledere må jobbe dobbelt så hardt som mannlige for å bevise at de fortjener posisjonen sin. Kvinnelige ledere føler også et konstant press for aldri å gjøre feil. Det fører til at de fremstår som initiativrike og mer mottakelige for kritikk enn menn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da Zenger Folkman delte resultatene fra undersøkelsen med kvinnelige ledere og spurte hvorfor kvinner scorer så mye bedre enn menn, fikk de til svar at kvinnelige ledere må jobbe dobbelt så hardt som mannlige for å bevise at de fortjener posisjonen sin. Kvinnelige ledere føler også et konstant press for aldri å gjøre feil. Det fører til at de fremstår som initiativrike og mer mottakelige for kritikk enn menn.

I artikkelen står også dette:

Best på ti av seksten faktorer

I undersøkelsen har Zenger Folkman evaluert resultatene fra 360 studier, basert på direkte intervjuer med ledere og også vurderinger av dem fra deres kolleger og sjefer. Lederne ble målt på 16 ulike parametere, og Zenger Folkman finner at kvinner er statistisk signifikant bedre enn menn på ti av seksten faktorer. Kvinner og menn er like dyktige på fire faktorer, og menn er bedre enn kvinner på bare to av seksten faktorer: Å utvikle strategisk perspektiv og teknisk profesjonell ekspertise.

Kvinner scorer bedre på blant annet høy integritet og ærlighet, problemløsning, innovasjon og å inspirere andre. Mer overraskende er det at kvinner er bedre på områder som resultatorientering, initiativtaking og utvikling av ambisiøse mål.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I artikkelen står også dette:

Best på ti av seksten faktorer

I undersøkelsen har Zenger Folkman evaluert resultatene fra 360 studier, basert på direkte intervjuer med ledere og også vurderinger av dem fra deres kolleger og sjefer. Lederne ble målt på 16 ulike parametere, og Zenger Folkman finner at kvinner er statistisk signifikant bedre enn menn på ti av seksten faktorer. Kvinner og menn er like dyktige på fire faktorer, og menn er bedre enn kvinner på bare to av seksten faktorer: Å utvikle strategisk perspektiv og teknisk profesjonell ekspertise.

Kvinner scorer bedre på blant annet høy integritet og ærlighet, problemløsning, innovasjon og å inspirere andre. Mer overraskende er det at kvinner er bedre på områder som resultatorientering, initiativtaking og utvikling av ambisiøse mål.

Men statistikken jeg kom med var fra Norge, sånn om du tror det jeg viste til var misvisende. 

Skrevet
6 minutter siden, Gullik2 skrev:

Alt med måte🙂

godt sagt! 

Skrevet

Er du medlem i "Den selskapelige" på FB? Hvis ikke, anbefales virkelig 👌🏻

Anonymkode: ea76f...81d

• Liker 1
Skrevet

En feminist er nøyaktig det samme som en mannsjåvenist.

Anonymkode: 218a5...9e6

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke synd at feminisme blir assosiert med det samme som mannsjåvinisme? Det synes jeg er trist fordi det var aldri slik jeg følte meg når jeg var feminist. Jeg trodde helt og holdent jeg støttet likestilling, men at jeg var feminist fordi jeg var en kvinne som støttet likestilling. 

Ja men det er jo slik frontfigurene fremstår i media. Kanskje det er på tide å skifte ut 'ekstremistene' med noen som klarer å se samfunnet slik det fremstår i dag.

Endret av Seastar
  • Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du medlem i "Den selskapelige" på FB? Hvis ikke, anbefales virkelig 👌🏻

Anonymkode: ea76f...81d

Synes det var en ganske tom side? 

Skrevet

Er feminist, og for meg handler det bare om likestilling, ikke noe mer.

De menneskene som sier at det er å være "mannehater" osv, gidder jeg ikke å bruke tiden min på, de er for kunnskapsløse og for bestemt på at du mener noe annet basert på deres opplevelser med enkelte personer, og er ikke åpen for å høre hva du mener feminisme faktisk er. Det blir som å diskutere mot en vegg. Jeg er feminist, og ut i fra hva jeg legger i feminisme(og som mange andre også legger i feminisme) så er det i min definisjon faktiske forskjelligheter mellom kjønn. Synes det er dumt å benekte, men selv om disse forskjellene finnes så betyr det ikke at en må leve etter dette. Det betyr heller ikke at det ikke kan bli forandret, mennesker(og dyr) tilpasser/utvikler seg hele tiden etter verden, og dermed kan det forandres. Jeg mener verden blir bedre om vi begynner å ta vare på hverandre som likesinnede uavhengig av kjønn, rase, etnisitet etc.

Personlig mener jeg at feminisme handler om å skape et mer rettferdig samfunn: om det er å styrke leseferdigheter for unge gutter på barneskolen(slik at de klarer seg bedre gjennom skolen), arbeide mot å senke selvmordsstatistikken blant menn, arbeide for et mer likestilt arbeidsliv ved å få inn flere kvinnelige ledere osv.

Likestilling handler altså ikke om at alle skal være prikk like, men heller at alle skal kunne ha så like muligheter som overhodet mulig.

Anonymkode: 951b1...b7b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...