Gå til innhold

Hva slags potet til lammestek?


Rampoline

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage lammestek for første gang i helgen, og lurer på hva slags potet som er best å servere til. I alle oppskriftene jeg har funnet, så anbefales ovnsstekte poteter, men åssen i huleste skal man få stekt poteter i ovnen når steken er der inne? Det skal stekes på ulik temperatur, jo?

Hva pleier dere å ha til lammestek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke laget akkurat lammestek før, men lammekoteletter med grønnsaker i ovn, med halve, krydrede poteter liggende på rist noen hakk over lammet, det blir ihvertfall nydelig!!

Må du bruke forskjellig varme på de? eller kan du kanskje variere hvor lenge de ligger istede, de trenger jo ikke ligge like lenge inne mener jeg?

(Og dette kommer da fra ei som IKKE er noen kløpper på kjøkkenet, men som har lagd nyyyydelig lam med grønnsaker og poteter i ovnen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Hei Rampoline

Du bare MÅ ha fløtegrattinertepoteter til lam, det er et must. Uansett hvor 80- talles det er med disse potetene.

Hvis du forøvrig vil gå for stekte poteter, vil jeg anbefale at du skrubber potetene godt. Ikke skrell dem, del dem så i 4. Slik at det blir 4 bårer. Legg de i en langpanne og ha i: olivenolje, basalmico, fersk hvitløk, ingefær m.m. Hvis du vil sette en ekstra spiss på det kan du helle oiver en pakke matfløte. La potetene stå slik i 200* i ca 1/2 time. Du må sjekke dette selv. De er nydelige, men som sagt fløtegratinerte poteter er et must til lam... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja! Jeg ELSKER fløtegratinerte poteter. Men jeg pleier å lage dette i ovnen, på ca 200 grader (45 min), mens lammesteken skal stekes på 125 grader (2-3 timer). Hvordan løser jeg dette? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Har du mikro kan du lage fløtegratinerte poteter i mikroen. Hvis ikke kan det være en ide å steke potetene i forveien, brett så over folie og oppbevar de en plass som passer. Når du er ferdig med lammesteiken skal den vel så å "hvile" i ca: 15 min før du skjærer i den. Da kan du putte potetene inn igjen for en oppvarmning. P.s folie holder godt på varmen..

lykke tilm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, det aller beste er råskrellede mandelpoteter, som bare får et lett dryss med dill før du serverer. Uheldigvis er mandelpoteter veldig vanskelige å få til å holde seg hele nå på høsten (blir lett potetsuppe i stede for kokte poteter), så dersom du følger rådet om å server hvitløksgratinerte poteter nå, så kan du ta igjen med råskrellede mandelpoteter en gang du servere lammesteik utpå vinteren. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan du se hvordan Jamie Oliver lager ovnsstekte poteter til lammesteken. Det så ikke noe vanskelig ut....bare helt himmelsk godt!!

www.nrk.no/mat/1074817.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se hvordan Jamie Oliver lager ovnsstekte poteter til lammesteken. Det så ikke noe vanskelig ut....bare helt himmelsk godt!!

www.nrk.no/mat/1074817.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...