Gå til innhold

Valp tisser inne

Fremhevede innlegg

Gjest Halloiuken
Skrevet

Jeg har i en periode sagt ja til å passe min venninnes hundevalp, den er liten av strørrelse, str chi/ pomme. Hun måtte reise til hjemlandet sitt i begravelse av moren sin.  Jeg ble lovet at valpen var renslig, for det er vår valp nettopp blitt. Det skiller 4 uker i mellom de og de er gode venner. Men hva skjer, den er ikke renslig i det hele. Hva kan jeg vaske gulvet med som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er på et nytt sted, den er valp og det er kaldt ute. 

Det er ikke noe du kan vaske gulvet med som gjør at den ikke tisser inne, var det det du mente? Du må bare ta den ut hver gang den hsr sovet, spist og lekt sånn som man gjør med valper som ikke er husene. 

Anonymkode: e7085...b6e

• Liker 3
Skrevet

Hva du kan vaske gulvet med som hjelper? Mener du at du tror det finnes noe man kan vaske gulvet med som får valper til å slutte og gjøre fra seg inne? 

Tisseunderlagsmatter, såkalte sengekladder, fås kjøpt i pakker på apoteket. Disse tar i mot mye tiss uten å lekke, og valper/hunder tiltrekkes instinktivt av absorberende underlag når de skal gjøre fra seg. Det er bare å legge ut noen sånne på strategiske plasser på gulvene i huset. 

Jeg har brukt disse mattene på to valper under renslighetstreningsperioden, og begge brukte dem. Den ene valpen gjorde aldri fra seg utenfor mattene, mens den andre valpen hadde noen uhell utenfor, men brukte dem stort sett, hvis da ikke tissetrangen kom altfor brått på f.eks under lek og den ikke rakk bort til en matte 🙂

De koster da penger, men det er kanskje bedre enn å drive og vaske opp etter valpen hele tiden? Disse tissemattene er bare å brette sammen når de er brukt, og kaste i søpla.

• Liker 1
Gjest Halloiuken
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er på et nytt sted, den er valp og det er kaldt ute. 

Det er ikke noe du kan vaske gulvet med som gjør at den ikke tisser inne, var det det du mente? Du må bare ta den ut hver gang den hsr sovet, spist og lekt sånn som man gjør med valper som ikke er husene. 

Vi bor et sted det pr dags dato er 11 grader ute, ikke minus, hun kommer fra et sted hvor det er -9 så det er nok ikke det som er det verste. Jeg har akkurat hatt runden med min egen valp så jeg kan dette men min lærte mye fortere enn denne valpen, som forøvrig er nå 7 mnd

Gjest Halloiuken
Skrevet
18 minutter siden, Million skrev:

Hva du kan vaske gulvet med som hjelper? Mener du at du tror det finnes noe man kan vaske gulvet med som får valper til å slutte og gjøre fra seg inne? 

Tisseunderlagsmatter, såkalte sengekladder, fås kjøpt i pakker på apoteket. Disse tar i mot mye tiss uten å lekke, og valper/hunder tiltrekkes instinktivt av absorberende underlag når de skal gjøre fra seg. Det er bare å legge ut noen sånne på strategiske plasser på gulvene i huset. 

Jeg har brukt disse mattene på to valper under renslighetstreningsperioden, og begge brukte dem. Den ene valpen gjorde aldri fra seg utenfor mattene, mens den andre valpen hadde noen uhell utenfor, men brukte dem stort sett, hvis da ikke tissetrangen kom altfor brått på f.eks under lek og den ikke rakk bort til en matte 🙂

De koster da penger, men det er kanskje bedre enn å drive og vaske opp etter valpen hele tiden? Disse tissemattene er bare å brette sammen når de er brukt, og kaste i søpla.

Hadde den bare tisset der så, men det var visst bedre å tisse på gulvene, og på alle tepper, 

Skrevet
1 minutt siden, Halloiuken skrev:

Vi bor et sted det pr dags dato er 11 grader ute, ikke minus, hun kommer fra et sted hvor det er -9 så det er nok ikke det som er det verste. Jeg har akkurat hatt runden med min egen valp så jeg kan dette men min lærte mye fortere enn denne valpen, som forøvrig er nå 7 mnd

Da er det nok fordi den er på nytt sted og ikke har en rutine hos deg. Min er 13 år og når han er på et nytt sted så kan han fort ha uhell for han vet ikke hvor han skal si ifra at han må ut. Han har aldri uhell hjemme. 

Du må bare starte på nytt med den og ta den ut ofte. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Halloiuken skrev:

Hadde den bare tisset der så, men det var visst bedre å tisse på gulvene, og på alle tepper, 

Man fjerner selvsagt alle tepper når man har valper som ikke er renslige i hus, da..... det tok jeg som en selvfølge at man skjønner.

• Liker 1
Gjest Halloiuken
Skrevet

Takk for innspill. Døra til hagen står oppe så de går ut å inn som de vil selv, og når jeg mener tepper

41 minutter siden, Million skrev:

Man fjerner selvsagt alle tepper når man har valper som ikke er renslige i hus, da..... det tok jeg som en selvfølge at man skjønner.

så mener jeg ikke gulvtepper, og slike tepper men teppe som vi hadde i sofaen, 

Som jeg skrev litt lengre ned fordi jeg oppdaget at jeg hadde glemt å skrive i innlegget at denne valpen er 8 mnd, og fikk beskjed om at den var renslig. Men her brukes huset inne som toalett og jg er ofte ute med den , jeg har jo nettopp vært igjennom dette med  min egen. Men min er nok en litt mer lettlært sak.

Skrevet

Veldig individuelt hvor fort en valp blir helt renslig. Min valp på snart 8 mnd er stort sett renslig, men har fortsatt tisseuhell inne. Særlig på kvelden da han er trøtt og sliten. Tror også at tisper blir fortere rene enn hannhunder. 

Anonymkode: 987b8...f2e

Skrevet
1 time siden, Halloiuken skrev:

Jeg har i en periode sagt ja til å passe min venninnes hundevalp, den er liten av strørrelse, str chi/ pomme. Hun måtte reise til hjemlandet sitt i begravelse av moren sin.  Jeg ble lovet at valpen var renslig, for det er vår valp nettopp blitt. Det skiller 4 uker i mellom de og de er gode venner. Men hva skjer, den er ikke renslig i det hele. Hva kan jeg vaske gulvet med som hjelper?

Eddik, nøytraliserer lukt av urin. Salmiakk derimot forsterker lukt og "sier" at her er do!!! Bruk eddik.

Anonymkode: 46ef3...26f

Skrevet

Selv om en hund ikke tisser inne hos seg selv, så er det ikke gitt at de automatisk forstår at de ikke skal tisse inne hos andre. Noen kan også gjøre det hvis de er litt usikre på et nytt sted. 

Jeg ville behandlet den som en liten valp og tatt den ut ofte, helst på samme sted hver gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...