Gå til innhold

Voldelig barn i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage. Er ganske spinkel med lite muskler. På avdeling har vi ett barn på 4 år som slår, sparket å spytter. Det gjør ganske vondt når han slår og sparket, han er ganske sterk og kraftig. Når jeg prøver å holde armene nede (ikke hardt) kan han sparke eller spytte. Jeg trives ikke på jobb pga dette, og vet ikke hva jeg kan gjøre. I tillegg er jeg ganske svak og sliter derfor med å holde armene når han slår eksempel. Han kan også hive store stoler på oss eller lignende, og selv om han er ett barn blir jeg redd. Her om dagen forsøkte han å stikke ut øynene på ett annet barn. Hvordan kan jeg takle dette og hvor er grensa for hvor hardt man kan holde fast ett barn? Jeg blir svært ukomfortabel av å se de ande ansatte holde barna hardt, og klarer ikke få meg til å gjøre dette. Samme med påkledning, om ikke de kler på står det to voksne og holder barnet nede mens de tvinger på klær. Er dette normal praksis? 

Anonymkode: 093e9...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har barnet vært utredet av PPT? Dette høres ikke ut som normal atferd. Hvordan er samspillet mellom barna og foreldrene? Noe du har oppdaget som virker bekymringsfullt? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som mange ting ikke er helt greit i denne barnehagen. Dette barnet strever tydeligvis med ting h*n trenger hjelp til.

Men DU som jobber der er en voksen som må vise barnet at det er grenser for hva som er lov og ikke.

Spør pedagog eller styrer om RÅD om du ikke vet hva du skal gjøre! Først og fremst må du markere at du ikke finner deg i den slags oppførsel ved å snakke med barnet. Vær tydelig og evt streng. Og gi konsekvenser for det som er gjort. Feks ta h*n vekk fra situasjonen. 

At de holder et voldelig barn fast er kanskje ikke den beste metoden nei. Men noen ganger er det dessverre ikke mer tid å bruke på et barn, kanskje resten er på vei ut, eller allerede ute alene uten voksen, og da må litt mer ekstreme tiltak tas i bruk. 

Dersom du ikke vet reglene, så spør de andre. Alle som jobber i barnehage setter pris på at man setter grenser på egenhånd! Bruk sunn fornuft og sett grenser for deg selv og andre barn. Ved å ikke sette grenser lærer du barnet indirekte hva som er lov (å være stygg og respektløs mot andre). Når det er sagt så syns jeg det er viktig, særlig dersom du er ny, at de mer erfarne voksne med autoritet håndterer de barna som er mest krevende. Lykke til 🙂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observer. Hvorfor er han sånn? Er det noe som utløser det? Hva skjer før han blir voldelig? 

Anonymkode: 65139...c89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å gi barnet alternative måter til å utagere på. Han er fire år, da burde det gå an å snakke litt med han er han er rolig. Prøv å snakke med han om hva som gjør at han blir så frustrert at han blir sint og utagerer som han gjør. Møt han i følelsene. Og så blir dere enig om at kasting av store ting, slag, spark og slikt ikke er en bra måte å reagere på. Men han kan trampe i gulvet, slå i en pute, ta på støvler, gå ut og brøle, eller rive i stykker en pappeske eller gamle aviser/reklamer. Han glemmer sannsynligvis avtalen deres når han er sint, så da må du minne på, og ha remedier tilgjengelig.

Ellers er jeg enig med flere her, det høres ut som en samtale med foreldrene og henvisning til PPT er nødvendig. Han bør få hjelp til å regulere seg selv så tidlig som mulig. Jeg har vert borti denne typen adferd hos barn i småskolealder, da er de større og sterkere. Ikke heldig for hverken personalet, klassekamerater, og ikke minst barnet selv.

Lykke til 🤞

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Observer. Hvorfor er han sånn? Er det noe som utløser det? Hva skjer før han blir voldelig? 

Anonymkode: 65139...c89

Og, kan det være at barnet utsettes for vold hjemme? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro barnehagen har instanser inne på han. Noe annet vil jo være absurd! Du må rett og slett snakke med de andre på avdelingen (de burde jo egentlig ha «forbedredt» deg på han fra første stund) og si rett ut: hvordan skal jeg håndtere dette? Avdelingsmøter er fint om du kan bli med på og så snakker dere sammen om det der. Ikke ovenfor barna! 

Anonymkode: 97c86...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden synes jeg er ganske ugrei, for det er mye taushetsbelagt informasjon i tråden. Det kan være mulig å kjenne igjen barnet for en som kjenner vedkommende eller barnehagen. Jeg mener admin bør vurdere om tråden skal slettes, og trådstarter burde tenke seg om en ekstra gang og gi MYE mindre detaljer neste gang hen ber om jobbrelaterte råd på et åpent nettforum. 

Anonymkode: 828fd...61c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et praktisk råd i forhold til å holde fireåringer som slår, men hvor god relasjon har du med dette barnet. Etter min erfaring, så hjelper det godt på om barn som sliter med slikt, har en voksen tett på som jobber godt med å opprette en ekstra god relasjon og at de andre voksne også er obs på dette. 

Anonymkode: 50e7a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ungen høres ikke helt god ut. Noe mangler i topplokket på stakkaren. Jeg ville meldt ifra til BV. 

Anonymkode: bb5b1...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville begynt med styrketrening ihvertfall, å ikke klare overmanne en 4-åring er ille. 

Anonymkode: 94e7e...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville begynt med styrketrening ihvertfall, å ikke klare overmanne en 4-åring er ille. 

Anonymkode: 94e7e...fa7

Helt korrekt.

Anonymkode: 90f2e...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke meg at halvparten i denne tråden har jobbet med et utagerende barn, som TS skriver er stor for alderen.

 

jeg jobber selv i bhg, er 160 høy og rett under 50 kg, mao ei ganske lita dame. Vi har en på avdelinga som er 4 år, og han er stor for alderen. Han er 130 høy og veien faktisk 43 kg (bruker 140-146 i klær). Han er heldigvis snill som et lam og en rolig og avbalansert unge, men jeg hadde også vært skeptisk om han holdt på slik TS beskriver barnet i HI. 

Til TS: er det noen instanser koblet inn? Hvis ikke ville jeg startet med å få ppt på banen. Hvordan oppfatter dere samspillet mellom barnet og foreldre ved henting/levering? Noe som tyder på at det kan være en form for svikt i hjemmet? Ved den minste mistanke hadde jeg sendt bekymringsmelding til BV. Om barnet står i fare for å skade seg selv eller andre har dere absolutt lov å holde fast barnet for å forhindre at det skjer. Ellers, prøv så godt det lar seg gjøre å ta barnet ut av situasjonen, gjerne til et stille og rolig sted uten andre, f.eks personalrommet. Og SNAKK med ungen på dens nivå. Vis at du skjønner at barnet er sint, spør hvorfor, fortell at det er ok å være sint men at det ikke er alle måter som er greit å vise sinnet på. Kontakt leder i bhg å be om kurs evt. Litteratur på utagerende og voldelige barn, og hvordan håndtere det. Ellers ville jeg også bedt leder om å vurdere å sette inn ekstra ressurs i bhg en periode, til dere får litt mer "kontroll" på situasjonen. Så fremst dere ikke allerede har det.

Anonymkode: 45989...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...