Jump to content
AnonymBruker

Overproduksjon av melk og kolikk

Recommended Posts

AnonymBruker

Baby på snart 3 mnd har for et par uker siden begynt å få kolikk symptomer. Gråten begynner vanligvis rundt kl.17, men enkelte dager kan den begynne så tidlig som kl.11 😩 Mistenker at det er på grunn av overproduksjon.

Brystene er ofte sprengte, jeg har hatt stadig tette melkeganger/brystbetennelse, hun søler melk utav munnviken, lager klikkelyder/mister vakum, gulper i seg og setter det i halsen av og til. Hadde mye leppestift formede brystvorter før, og hun tok tak lengre ut på brystvorten fordi brystene var så sprengt, noe som var ganske vondt for meg. Syns hun ammer ganske kort om gangen (gjerne 15-20 min) og vil ha mat igjen hver 2 time ca. Har gjerne 2 eller flere bæsjebleier hver dag, ofte grønn avføring (før var den bare gul). Tror derfor hun får i seg mye formelk og lite av den fete melken.

Har i en liten ukes tid nå jobbet med å få ned produksjonen litt med intervallamming. Lar det gå opptil 5-6 timer før jeg bytter bryst da 3 timer ble litt lite for min del. Passer nå på at hun får skikkelig godt tak nå (ikke bare brystvorten, men også areolaen). Har prøvd både tilbakelent amming, amme liggende og sittende (hodet hennes hevet så hun skal sluke mindre luft). Har også blitt nøye på raping etter amming (trengte ikke gjøre det når hun var mindre). Gjør det ikke om nettene da jeg ikke får henne til å rape uten å vekke henne, og gjør jeg det så er hun igang med gråtingen igjen og det kan ta timer å få henne til å sovne. Dessuten sluker hun mye luft når hun gråter tror jeg.

Dessverre har ingenting av dette ikke hjulpet noe særlig.

Jeg er nesten 100% sikker på at gråtingen skyldes luftsmerter. Hører at det rumler godt i magen, og hun blir smørblid så fort hun får ut noe. En liten stund ihvertfall, før gråtingen begynner igjen. Gråtingen er intens og til dels hysterisk til tider, og nesten ingenting ser ut til å hjelpe. Bil funker bra, da sovner hun kjapt. Ellers pleier hun som regel roe seg når hun bæres over skulderen eller legges i kolikk-grepet, men orker ikke bære hennen slik i mange timer. Blir jo helt gåen i armene 😩 funker også bare når vi står/går. Med en gang vi setter oss ned begynner hun igjen.

Føler jeg har googlet meg ihjel for å finne en løsning, men ingenting funker. Har prøvd babymassasje, men klarer ikke få ut noe luft dessverre. Lar henne ligge på stellebordet innimellom så hun kan sparke litt med beina uten bleia på. Har vært hos kiropraktor som mente hun ikke hadde noen låsninger og ikke tegn til stramt tunge-/leppebånd, men formen på ganen (hun kalte det gotisk gane) kunne forklare hvorfor lillemor mister grepet/vakum). Vi har prøvd MME før leggetid. Hun virket fornøyd en god times tid før det eskalerte på ny 😩 sukkervann hadde ingen effekt (prøvd både med 1 og 2 spiseskjeer). Er også nøye på å prøve få henne til å sove en del på dagtid, hvilket hun gjør (sover fort 2-3 timer i vogna og 1-2 timer 1-2 ganger daglig i seng/elektrisk vippestol). Ganske sikker på at det ikke er melkeallergi siden hun ikke har reagert før nå og har hatt gode dager innimellom selvom jeg har fått i meg melk da. Har prøvd kutte helt ut brus/kulsyre og koffein også uten noe effekt. Og tror heller ikke hun er hverken over- eller understimulert.

Det eneste jeg ikke har prøvd er minifom (har lest at det ikke anbefales og har placebo effekt) og amme-/fennikelte (anbefales heller ikke).

Hun er ellers en skikkelig blidfis om morgenen og har alltid en god bæsjebleie da og får ut mye promp. Og siden jeg er så nøye på rapingen skjønner jeg ikke helt hvor all denne luften på ettermiddagen kommer fra (kan det være luften fra nattammingen?).

Det eneste jeg kan tenke er verdt å prøve nå er tømme brystet litt før amming så hun får mindre av formelken, men syns det er litt skummelt da dette igjen kan øke produksjonen.

Trenger sårt tips og håper det finnes noen der ute som har vært i samme situasjon som har funnet en løsning. Det er utrolig slitsomt og tungt, og ikke minst vondt å se at lillemor har så vondt stakkars 💔

Anonymkode: 5d203...646

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde overproduksjon, uten så klare symptomer som det du har. Fulgte en guide på ammehjelpen og da løste det seg.

Kan være lurt å håndmelke litt før baby får brystet også. Da skal du ikkke øke produksjonen, men få unna litt spreng og formelk. 

Anonymkode: 231b3...f69

AnonymBruker

Om det ikke hjelper å følge ammehjelpen din guide til å minske produksjonen ville jeg prøvd å kutte melkeprotein i noen uker å se om det blir bedre. 

Anonymkode: bcb78...55b

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde overproduksjon, uten så klare symptomer som det du har. Fulgte en guide på ammehjelpen og da løste det seg.

Kan være lurt å håndmelke litt før baby får brystet også. Da skal du ikkke øke produksjonen, men få unna litt spreng og formelk. 

Så deilig! Jeg har prøvd håndmelke litt, men tror jeg må få ut enda mer. Pumpet meg igår og det meste som kom ut var nesten gjennomsiktig. Tydelig at den fete melken gjemmer seg godt inni der. Har nok mye formelk, ja. Skal prøve på dette :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke hjelper å følge ammehjelpen din guide til å minske produksjonen ville jeg prøvd å kutte melkeprotein i noen uker å se om det blir bedre. 

37 minutter siden, Rockesau skrev:

Ammehjelpen sin guide har jeg prøvd ut i en ukes tid nå uten hell. Brystene føles mindre sprengte enn tidligere og lillemor har ikke lenger melk i munnviken når hun ammer, men kolikk symptomene har ikke forsvunnet. Vurderer prøve kutte melk fra kosten, men syns det er rart om det skulle være det ettersom hun ikke har reagert føre nå som hun er 2 mnd gammel.

AnonymBruker

... hilsen ts

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Så deilig! Jeg har prøvd håndmelke litt, men tror jeg må få ut enda mer. Pumpet meg igår og det meste som kom ut var nesten gjennomsiktig. Tydelig at den fete melken gjemmer seg godt inni der. Har nok mye formelk, ja. Skal prøve på dette :)

Ammehjelpen sin guide har jeg prøvd ut i en ukes tid nå uten hell. Brystene føles mindre sprengte enn tidligere og lillemor har ikke lenger melk i munnviken når hun ammer, men kolikk symptomene har ikke forsvunnet. Vurderer prøve kutte melk fra kosten, men syns det er rart om det skulle være det ettersom hun ikke har reagert føre nå som hun er 2 mnd gammel.

Husker ikke helt, men mener du bare skal pumpe en gang! Det gjorde jeg. Rett før baby skal spise. Hvis du fortsetter å pumpe vil du øke produksjonen. Håndmelk bare før baby skal spise også, for å ikke øke med det. Så ammer du kun på ett bryst om gangen, og bytter etter 3 timer. 

Vil ikke tro det er kosten med klare tegn på overproduksjon og reaksjon etter så lang tid.

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du pumper må du dessverre begynne på nytt med metoden til ammehjelpen. Det skal kun pumpes i starten. For meg tok det meg mer enn en uke før produksjonen hadde stabilisert seg. 

Har du fortsatt spreng i brystene når du starter amming? Myker du opp puppen (med tulipangrep og håndmelking) før du starter?

Anonymkode: 1b4bd...5e7

Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du fortsatt har tegn til overproduksjon må du øke intervallene enda mer. For eksempel 3 amminger per side, eller 6 (eller 8 eller 10...) timer per side. Det går an å intervallamme bare deler av dagen også (noen må for eksempel amme hele kvelden pga kveldsuro og syns det er vanskelig med intervaller på kveld, da kan man la være). 

Vet du hvorfor du har fått overproduksjon? Pumpet mye eller spesielle forhold? 

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine viste ikke symptomer før rundt 3 mnd alder. På melkeprotein allergi altså. 

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt, men mener du bare skal pumpe en gang! Det gjorde jeg. Rett før baby skal spise. Hvis du fortsetter å pumpe vil du øke produksjonen. Håndmelk bare før baby skal spise også, for å ikke øke med det. Så ammer du kun på ett bryst om gangen, og bytter etter 3 timer. 

Vil ikke tro det er kosten med klare tegn på overproduksjon og reaksjon etter så lang tid.

Jeg prøvde pumpe og gav baby mme isteden da jeg leste at noen hadde hatt god effekt av dette på kvelden for at baby ikke skal kave så mye om natten. Så pumpingen ble i stedenfor amming, ikke i tillegg. Hjalp dessverre ikke noe. Frøkna var like sur en times tid etter flaskematinga.

Hvis du pumper må du dessverre begynne på nytt med metoden til ammehjelpen. Det skal kun pumpes i starten. For meg tok det meg mer enn en uke før produksjonen hadde stabilisert seg. 

Har du fortsatt spreng i brystene når du starter amming? Myker du opp puppen (med tulipangrep og håndmelking) før du starter?

Pumpet bare istedefor å amme 1 gang mens jeg gav frøkna mme 😉

De er som regel det ja. Har tatt ut litt så hun kan klare gape over hele brystvorten, men ikke særlig mer enn det. Tror jeg må prøve få ut enda mer av formelken så hun ikke rekker drikke seg mett på den før den fete melken slipper til 😅

3 timer siden, Albbas skrev:

Hvis du fortsatt har tegn til overproduksjon må du øke intervallene enda mer. For eksempel 3 amminger per side, eller 6 (eller 8 eller 10...) timer per side. Det går an å intervallamme bare deler av dagen også (noen må for eksempel amme hele kvelden pga kveldsuro og syns det er vanskelig med intervaller på kveld, da kan man la være). 

Vet du hvorfor du har fått overproduksjon? Pumpet mye eller spesielle forhold? 

Jeg får prøve meg på 8 timer da 😅 har latt det gå en 6 timer ca mellom hver gang til nå.

Hadde en god økeuke for noen uker siden. Kan være derfor. Ellers vil hun ammes ganske så ofte. Byttet bryst mye i en periode også. Husker ikke helt hvorfor nå, men det var en grunn til det 😅 pumper nesten aldri.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine viste ikke symptomer før rundt 3 mnd alder. På melkeprotein allergi altså. 

Såpass ja? Har bestilt time hos helsesykepleier imorgen, så da får vi høre hva hun sier/foreslår 😅

TS

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde pumpe og gav baby mme isteden da jeg leste at noen hadde hatt god effekt av dette på kvelden for at baby ikke skal kave så mye om natten. Så pumpingen ble i stedenfor amming, ikke i tillegg. Hjalp dessverre ikke noe. Frøkna var like sur en times tid etter flaskematinga.

Pumpet bare istedefor å amme 1 gang mens jeg gav frøkna mme 😉

De er som regel det ja. Har tatt ut litt så hun kan klare gape over hele brystvorten, men ikke særlig mer enn det. Tror jeg må prøve få ut enda mer av formelken så hun ikke rekker drikke seg mett på den før den fete melken slipper til 😅

Jeg får prøve meg på 8 timer da 😅 har latt det gå en 6 timer ca mellom hver gang til nå.

Hadde en god økeuke for noen uker siden. Kan være derfor. Ellers vil hun ammes ganske så ofte. Byttet bryst mye i en periode også. Husker ikke helt hvorfor nå, men det var en grunn til det 😅 pumper nesten aldri.

Såpass ja? Har bestilt time hos helsesykepleier imorgen, så da får vi høre hva hun sier/foreslår 😅

TS

Tror du misforstod meg litt. I metoden heltømming og intervallamming til ammehjelpen skal man kun pumpe når man starter (heltømming). Dersom du pumper mens du holder på med intervallammingen, vil du «ødelegge» prosessen og må begynne på nytt. 

Ville brukt en kombinasjon av tulipangrepet og nok håndmelking tillat puppen blir myk, men ikke mer. Prøver du å pumpe ut formelken vil du bidra til å øke melkeproduksjonen enda mer...

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstod meg litt. I metoden heltømming og intervallamming til ammehjelpen skal man kun pumpe når man starter (heltømming). Dersom du pumper mens du holder på med intervallammingen, vil du «ødelegge» prosessen og må begynne på nytt. 

Ville brukt en kombinasjon av tulipangrepet og nok håndmelking tillat puppen blir myk, men ikke mer. Prøver du å pumpe ut formelken vil du bidra til å øke melkeproduksjonen enda mer...

Til hele brystet er mykt eller til at brystknoppen er myk nok til at hun får grep om den (selvom resten av brystet fortsatt er hardt)?

Annonse

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til hele brystet er mykt eller til at brystknoppen er myk nok til at hun får grep om den (selvom resten av brystet fortsatt er hardt)?

Det viktigste er at areola (det mørke feltet) er mykt så hun får tak. Hvis resten er veldig sprengt, har jeg best erfaring med en varm dusj og massere puppene myke der (heller enn håndmelking)

AnonymBruker

Angående melkeallergi er det få helsesykepleier som kan nok. Så blir du avvist men likevel føler det er noe så ikke gi deg. Overproduksjon og melkeallergi har ganske like symptomer.

Har du kontaktet ammehjelper? 

AnonymBruker

Angående melkeallergi er det få helsesykepleier som kan nok. Så blir du avvist men likevel føler det er noe så ikke gi deg. Overproduksjon og melkeallergi har ganske like symptomer.

Har du kontaktet ammehjelper? 

Det har jeg gjort ja. Og det skal jeg. Tenker gi det et forsøk, og skal stå på mitt. Verdt det for å slippe flere av de ukene vi har hatt her hjemme nå...

Det viktigste er at areola (det mørke feltet) er mykt så hun får tak. Hvis resten er veldig sprengt, har jeg best erfaring med en varm dusj og massere puppene myke der (heller enn håndmelking)

Takk for tipset, skal prøve det 😄

AnonymBruker

Jeg anbefaler deg å lese Ammehjelpens guide én gang til og følge den til punkt og prikke. Og ev. ringe en ammehjelper. Det skal være mulig å få ned overproduksjon! Jeg sleit med det samme selv, men Ammehjelpens program hjalp etter ca. to dager. Men viktig å ikke pumpe mer enn det som står at du kan!

Anonymkode: 1bc68...5b7

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler deg å lese Ammehjelpens guide én gang til og følge den til punkt og prikke. Og ev. ringe en ammehjelper. Det skal være mulig å få ned overproduksjon! Jeg sleit med det samme selv, men Ammehjelpens program hjalp etter ca. to dager. Men viktig å ikke pumpe mer enn det som står at du kan!

Anonymkode: 1bc68...5b7

Noen har så alvorlig overproduksjon at det programmet må føles over lengre tid før det virker (og da er det lett å miste troa underveis), og noen har en hormonell ubalanse som gjør at det ikke vil funke da heller. Så funker ikke på alle. 

Anonymkode: f0663...e80

AnonymBruker

Grønn avføring og overproduksjon er et klassisk tegn av for mye formelk.  Jeg også hadde overproduksjon og det som hjulpet mest var å pumpe bittelite for å få bort den første sprengen slik stakkars ungen kunne feste seg på, så amme fra samme bryst 2 ganger på rad.  Men etterhvert kan det ha effekt på melkeproduksjon som mulig du må tilbake til vanlig amming men det kan ta litt tid for å regulere. 

Klikkelyden kan selvfølgelig ha med at det er alt for mye melk som kommer på gangen.  On du få tak i produksjonen og ungen fortsatt lager klikkelyder kan du få tungebånd sjekket hos en spesialist.   

Anonymkode: 9ca56...ec4

AnonymBruker

Grønn avføring og overproduksjon er et klassisk tegn av for mye formelk.  Jeg også hadde overproduksjon og det som hjulpet mest var å pumpe bittelite for å få bort den første sprengen slik stakkars ungen kunne feste seg på, så amme fra samme bryst 2 ganger på rad.  Men etterhvert kan det ha effekt på melkeproduksjon som mulig du må tilbake til vanlig amming men det kan ta litt tid for å regulere. 

Klikkelyden kan selvfølgelig ha med at det er alt for mye melk som kommer på gangen.  On du få tak i produksjonen og ungen fortsatt lager klikkelyder kan du få tungebånd sjekket hos en spesialist.   

Anonymkode: 9ca56...ec4

Er det jeg også har fått inntrykk av, så prøver kvitte meg med første spruten nå. Dessverre vil hun amme hver 1,5-2 time, så redd hun kanskje ikke ammer lenge nok / er sulten nok til å få tømt brystet helt. Og når brystet er slapt blir hun dessuten fort irritert og begynner kave. Tenker prøve vente til det er gått ihvertfall 3 timer før jeg legger henne til fremover, så hun er sulten nok til å få i litt fet melk også og ikke si seg fornøyd med kun formelka 😬 ikke lett dette her! 😅😩