Gå til innhold

Besteforeldre og kontoer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor startet enn konto i mitt barns navn for mange år siden. Jeg måtte signere på papirene og har den i nettbanken. 
jeg førte over alle pengene på sparekontoen som vi ordnet til barnet vårt for mange år siden, for at rentene skal være høyere. Nå i det siste så har svigermor hintet til at pengene hun fikk ikke skulle brukes og at de skulle spares osv. Forstår jeg rett at hun har tilgang til denne kontoen da?  Jeg trodde det kun var meg og faren som hadde det.

Anonymkode: ef768...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor startet enn konto i mitt barns navn for mange år siden. Jeg måtte signere på papirene og har den i nettbanken. 
jeg førte over alle pengene på sparekontoen som vi ordnet til barnet vårt for mange år siden, for at rentene skal være høyere. Nå i det siste så har svigermor hintet til at pengene hun fikk ikke skulle brukes og at de skulle spares osv. Forstår jeg rett at hun har tilgang til denne kontoen da?  Jeg trodde det kun var meg og faren som hadde det.

Anonymkode: ef768...d45

Om din svigermor opprettet kontoen, så har hun full innsikt.  Hun har sikkert oppført din mann og deg som disponenter slik at dere kan se alle disponeringer osv.  Det samme kan hun. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Her synes jeg dere har vært litt frekke.

Vi har også  noen besteforeldre/ oldeforeldre som har opprettet konto. Tror tanken er å gi pengene til barnet ved konfirmasjon eller annen anledning. Og at de har litt glede av å spare på egen konto. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene har da ingenting med å spare i barnets navn, det har så mange sider ved seg at foreldrene får velge.

 

De får klare å ha en konto i sitt.navn heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Svigermor startet enn konto i mitt barns navn for mange år siden. Jeg måtte signere på papirene og har den i nettbanken. 
jeg førte over alle pengene på sparekontoen som vi ordnet til barnet vårt for mange år siden, for at rentene skal være høyere. Nå i det siste så har svigermor hintet til at pengene hun fikk ikke skulle brukes og at de skulle spares osv. Forstår jeg rett at hun har tilgang til denne kontoen da?  Jeg trodde det kun var meg og faren som hadde det.

Anonymkode: ef768...d45

Herregud så frekt 😣 Ville satt tilbake pengene igjen. Din svigermor har sikkert glede av å se kontoen vokse, så tar dere ut pengene. Jeg vil anta at din svigermor eier kontoen og du å din mann er disponenter. Typen har også en konto med sitt barns navn. Betyr ikke at det er barnet som eier kontoen. 

Anonymkode: 18162...899

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ville aldri overført oppsparte midler til barnet mitt til en konto noen andre enn jeg og mannen har tilgang til. 

Anonymkode: 36c51...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MollyJones skrev:

Dette er veldig enkelt å løse : Snakk sammen ;)

Ja, jeg forklarte jo at vi hadde samlet alt på en konto, og det var jo helt greit.. men jeg trodde bare ikke at hun hadde tilgang til den konten, derfor ble jeg litt paff.. trodde dette var en privat konto..  det har jo ingen betydning. jeg tar uansett vare på alle bursdagskort og slik som viser hvor mye vi har fått fra besteforeldre.

Anonymkode: ef768...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med å spare i barnets navn. Kan føre til redusert støtte fra lånekassen når den tid kommer

Anonymkode: e710b...811

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Selv sparer jeg til barnebarnet på min egen konto. 

Greit om man trenger studielån eller lignende, tenker at det blir litt vanskelig å få låne som student om vedkommende har et par hundre tusen på bok som 18 åring. Derfor har jeg pengene helt privat, mor og far vet om pengene, men de har ikke tilgang eller innsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om store summer, og du har meninger om hva pengene skal brukes til - spar i ditt eget navn. 
 

Vet om folk som har brukt sparepenger tiltenkt egenkapital på tre måneder backpacking i Asia sommeren de ble 18. Barnet er i sin fulle rett så lenge det er deres navn på kontoen...

Anonymkode: 7cb4e...52f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så frekt 😣 Ville satt tilbake pengene igjen. Din svigermor har sikkert glede av å se kontoen vokse, så tar dere ut pengene. Jeg vil anta at din svigermor eier kontoen og du å din mann er disponenter. Typen har også en konto med sitt barns navn. Betyr ikke at det er barnet som eier kontoen. 

Anonymkode: 18162...899

Hva i all verden er frekt ved forvalte barnets penger? Dersom det er besteforeldrene som eier kontoen, vil det ikke være barnets penger. Ved eventuell død eller at en kreditor krever oppgjør, vil pengene gå inn i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har egentlig besteforeldrene til barnet valgt å åpne en bank-konto i barnets navn? :klo: 

Da jeg var barn, så var det foreldrene mine som opprettet en slik konto til meg i banken. Besteforeldre (og alle andre) hadde jo selvfølgelig muligheten til å overføre  penger til min konto ved bursdager eller lignende. Men de stod vel aldri oppført som en "disponent" eller noe på min konto... 

Anonymkode: ca457...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Brunello skrev:

Dersom det er besteforeldrene som eier kontoen, vil det ikke være barnets penger.

Det står at kontoen er opprettet i barnets navn, og at mor måtte signere på papirer. Da er pengene som står på den kontoen barnets, ikke besteforeldrenes. Det er faktisk barnet som "eier" kontoen.

Anonymkode: aad42...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brunello skrev:

Hva i all verden er frekt ved forvalte barnets penger? Dersom det er besteforeldrene som eier kontoen, vil det ikke være barnets penger. Ved eventuell død eller at en kreditor krever oppgjør, vil pengene gå inn i boet.

TS skriver at hun (mor) overførte egne oppsparte midler til svigermor i den tro at ingen andre har tilgang. Da er det selvfølgelig frekt av svigermor å ikke opplyse om at hun kan ta ut (TS sine) penger når hun vil. 

Anonymkode: 36c51...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at hun (mor) overførte egne oppsparte midler til svigermor i den tro at ingen andre har tilgang. Da er det selvfølgelig frekt av svigermor å ikke opplyse om at hun kan ta ut (TS sine) penger når hun vil. 

Anonymkode: 36c51...2ca

Jeg forstår det motsatt, at mor tok pengene fra svigermor-kontoen og satte dem på en annen konto som hun og mannen hadde opprettet. 

Anonymkode: 3ec50...fd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svigermor har ikke tilgang til deres konto med mindre dere har satt henne som disponent. Men hun har vel sett at opprinnelig konto ble tømt da dere overførte. Om dere har brukt av pengene i stedet for å spare, så må hun vel ha hørt det fra din mann evt.

Anonymkode: 3c3ab...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor har ikke tilgang til deres konto med mindre dere har satt henne som disponent. Men hun har vel sett at opprinnelig konto ble tømt da dere overførte. Om dere har brukt av pengene i stedet for å spare, så må hun vel ha hørt det fra din mann evt.

Anonymkode: 3c3ab...b0f

Og opprinnelig konto har hun jo hatt tilgang til selv om du måtte godkjenne, ettersom hun opprettet den, men ikke den andre kontoen dere nå bruker

Anonymkode: 3c3ab...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det motsatt, at mor tok pengene fra svigermor-kontoen og satte dem på en annen konto som hun og mannen hadde opprettet. 

Anonymkode: 3ec50...fd9

stemmer.. De pengene var dåpsgave. siden det så er det vi som har disponert kontoen.. Problemet ble at jeg førte over penger på feil konto når vi fikk gaver fra andre osv, og så ble det bare rot. derfor samlet jeg alle pengene på en konto. Da ble det enkelt å se hvor jeg ikke skulle føre over. I tillegg så er den kontoen vi har en høyrentekonto for barn.

Anonymkode: ef768...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har konto til barna i tillegg til de vi har, jeg synes det er helt greit. Det er ikke snakk om så store summer at det påvirker skatt og stipend etc. Ville ikke falle meg inn å lage problemer ut av dette ved å blande meg inn i bruken av disse kontoene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...