Gå til innhold

Utenlandsk arbeidssøker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke etter informasjon rundt dette med å være utlending på utkikk etter jobb i Norge, men blir bare mer og mer forvirret over hele greia og rekkefølgen over tingene man må gjøre.

Var innom NAV, men ble nærmest føyset ut døren igjen med beskjed om å titte på nettsidene deres etter en jobb. Har NAV noen som helst plikter til å hjelpe en utenlandsk arbeidssøker (fra EU) eller er man helt på egenhånd når det gjelder å sikre seg en jobb? 

Registreringssbevis hos politiet er i boks, har fast bosted. Holder på å lære seg norsk, men er ikke enda på et nivå som er "bra nok" for å jobbe i butikk hvor man må besvare spørsmål og hjelpe kunder (mye pga at vi bor i en by der det snakkes dialekt). Skal undersøke om det er mulig å komme under norskopplæring i kommunen, men tror det er veldig dyrt (6k eller noe i den duren, husker ikke om det var per halvår eller skoleår). Har ikke d-nummer eller skattekort (har ikke jobb eller mottatt jobb-tilbud, så går vel ikke an å skaffe det før jobben er i boks), kan ikke melde flytting til Norge før jobb er sikret. 

Noen som har vært igjennom dette, enten personlig eller via samboer/ektefelle, som kan hjelpe oss litt med erfaringer og tips?

På forhånd takk for hjelpen! ☺️

Anonymkode: a00e2...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har prøvd å søke etter informasjon rundt dette med å være utlending på utkikk etter jobb i Norge, men blir bare mer og mer forvirret over hele greia og rekkefølgen over tingene man må gjøre.

Var innom NAV, men ble nærmest føyset ut døren igjen med beskjed om å titte på nettsidene deres etter en jobb. Har NAV noen som helst plikter til å hjelpe en utenlandsk arbeidssøker (fra EU) eller er man helt på egenhånd når det gjelder å sikre seg en jobb? 

Registreringssbevis hos politiet er i boks, har fast bosted. Holder på å lære seg norsk, men er ikke enda på et nivå som er "bra nok" for å jobbe i butikk hvor man må besvare spørsmål og hjelpe kunder (mye pga at vi bor i en by der det snakkes dialekt). Skal undersøke om det er mulig å komme under norskopplæring i kommunen, men tror det er veldig dyrt (6k eller noe i den duren, husker ikke om det var per halvår eller skoleår). Har ikke d-nummer eller skattekort (har ikke jobb eller mottatt jobb-tilbud, så går vel ikke an å skaffe det før jobben er i boks), kan ikke melde flytting til Norge før jobb er sikret. 

Noen som har vært igjennom dette, enten personlig eller via samboer/ektefelle, som kan hjelpe oss litt med erfaringer og tips?

På forhånd takk for hjelpen! ☺️

Anonymkode: a00e2...31d

Det er vanskelig. Hva slags utdanning/erfaring har du? Jeg kom til Norge etter studier og jobbing i utlandet, er norsk selv, det var jævlig vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet. Mye av grunnen var det at jeg hadde veldig lite nettverk, og ikke en spesielt ettertraktet utdanning,selv om jeg har mastergrad. Jeg kjenner 2 utlendinger som ikke kan norsk, men som skaffet seg jobb med litt hjelp fra norske venner. I ditt tilfelle vil nok nettverk telle mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb må man finne selv. Det er ikke noe NAV hjelper med, med mindre du er norsk statsborger eller asylsøker. Finn.no og nav.no er et greit sted å begynne. Ellers er det å gå personlig med CV og søknad veldig greit. Mye lettere å gi et godt inntrykk ansikt til ansikt når man er utlending

Anonymkode: 5c097...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å søke etter informasjon rundt dette med å være utlending på utkikk etter jobb i Norge, men blir bare mer og mer forvirret over hele greia og rekkefølgen over tingene man må gjøre.

Var innom NAV, men ble nærmest føyset ut døren igjen med beskjed om å titte på nettsidene deres etter en jobb. Har NAV noen som helst plikter til å hjelpe en utenlandsk arbeidssøker (fra EU) eller er man helt på egenhånd når det gjelder å sikre seg en jobb? 

Registreringssbevis hos politiet er i boks, har fast bosted. Holder på å lære seg norsk, men er ikke enda på et nivå som er "bra nok" for å jobbe i butikk hvor man må besvare spørsmål og hjelpe kunder (mye pga at vi bor i en by der det snakkes dialekt). Skal undersøke om det er mulig å komme under norskopplæring i kommunen, men tror det er veldig dyrt (6k eller noe i den duren, husker ikke om det var per halvår eller skoleår). Har ikke d-nummer eller skattekort (har ikke jobb eller mottatt jobb-tilbud, så går vel ikke an å skaffe det før jobben er i boks), kan ikke melde flytting til Norge før jobb er sikret. 

Noen som har vært igjennom dette, enten personlig eller via samboer/ektefelle, som kan hjelpe oss litt med erfaringer og tips?

På forhånd takk for hjelpen! ☺️

Anonymkode: a00e2...31d

Det han/hun trenger er vel egentlig bare et D-nummer. Det ordner vel skatteetaten. Vil tro de har et vesentlig bedre servicenivå enn NAV. Å faktisk finne en jobb må man vel uansett gjøre selv. Send inn CV og søknad til aktuelle stillinger. Hvis han/hun har en attraktiv utdannelse og god CV så så er det ikke sikkert det er så farlig om man ikke snakker så bra norsk. Mastergrad og god CV slår flytende i norsk hver eneste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du lært å skrive så bra norsk? Jeg bor her i 9 år og fortsatt trenger å gå på skole for å bli flinkere i norsk. Hvis du er fra EU , min erfaring er at NAV gir ingen hjelp og vi må betale helle opplæring i norsk. Men hvis du sikrer er første jobb, da har du den samme rettighetene som norskstatsborgere har, det betyr at de skal plassere deg på et kurs eller hjelper deg litt.

Anonymkode: fa39c...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tanuki skrev:

Det er vanskelig. Hva slags utdanning/erfaring har du? Jeg kom til Norge etter studier og jobbing i utlandet, er norsk selv, det var jævlig vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet. Mye av grunnen var det at jeg hadde veldig lite nettverk, og ikke en spesielt ettertraktet utdanning,selv om jeg har mastergrad. Jeg kjenner 2 utlendinger som ikke kan norsk, men som skaffet seg jobb med litt hjelp fra norske venner. I ditt tilfelle vil nok nettverk telle mest. 

Takk for svar.

Det er ikke meg, men min kjæreste som er fra utlandet, jeg er norsk. Ingen utdannelse etter videregående, men deres skolesystem legger ingen vekt på at man skal lære seg et yrke i løpet av den tiden, så det er altså ingen brukbar utdannelse å snakke om. Det er foreløpig bare jobber som "hvem som helst" kan få som er aktuelle, som ikke krever noen spesiell utdannelse. Det er også lite nettverk å kunne lene seg på, byen er liten og jeg har dessverre liten/ingen omgangskrets som kan hjelpe her, og min kjæreste kjenner ingen så langt heller. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobb må man finne selv. Det er ikke noe NAV hjelper med, med mindre du er norsk statsborger eller asylsøker. Finn.no og nav.no er et greit sted å begynne. Ellers er det å gå personlig med CV og søknad veldig greit. Mye lettere å gi et godt inntrykk ansikt til ansikt når man er utlending

Anonymkode: 5c097...883

Takk for svar.

Detvar i grunnen det jeg trodde etter min egen erfaring med de, men jeg snakket med en sjef for en av butikkene som mente at NAV var pliktige til å hjelpe, for han hadde hatt flere utenlandske arbeidstakere under seg som jobber noen dager i uka og gikk på norskkurs de andre dagene og ble betalt av NAV, men det har vel vært asylsøkere det da 😕 Har forøvrig levert CV og søknad ved personlig oppmøte og prat med sjefen på de forskjellige butikkene, men så langt lite respons, men vi vil naturligvis fortsette jakten. 

5 timer siden, prt90 skrev:

Det han/hun trenger er vel egentlig bare et D-nummer. Det ordner vel skatteetaten. Vil tro de har et vesentlig bedre servicenivå enn NAV. Å faktisk finne en jobb må man vel uansett gjøre selv. Send inn CV og søknad til aktuelle stillinger. Hvis han/hun har en attraktiv utdannelse og god CV så så er det ikke sikkert det er så farlig om man ikke snakker så bra norsk. Mastergrad og god CV slår flytende i norsk hver eneste gang. 

Takk for svar.

Jeg forstår det slik at de ikke ordner d-nummer om man ikke er skattepliktig/avgiftspliktig til Norge (bl.a), så da kreves det jo enten jobb eller jobbtilbud i første rekke. Eller er det mulig at det ordnes dersom vi åpner en bankkonto, siden banken er en av flere institusjoner som kan få ordnet det? Det er litt forvirrende å finne ut av hva som skal gjøres og når/hvor, særlig når vi har fått litt tvetydige svar fra de som burde vite det.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du lært å skrive så bra norsk? Jeg bor her i 9 år og fortsatt trenger å gå på skole for å bli flinkere i norsk. Hvis du er fra EU , min erfaring er at NAV gir ingen hjelp og vi må betale helle opplæring i norsk. Men hvis du sikrer er første jobb, da har du den samme rettighetene som norskstatsborgere har, det betyr at de skal plassere deg på et kurs eller hjelper deg litt.

Anonymkode: fa39c...0c1

Takk for svar.

Beklager, jeg er norsk, så det er derfor, det er kjæresten min som er fra utlandet. Norsken din er helt fin forresten. Kjæresten min skriver og snakker helt OK norsk, bare ikke godt nok nivå til arbeid med kunder som trenger assistanse (som matbutikk eller klesbutikk). Derfor tenker vi nå på å komme inn under den kommunale norskopplæringen, selv om det koster flesk når vi nå kun lever på min inntekt, men det er vel en god investering.

 

Lurer også på hvordan det er med skole for en kar fra EU? Vi har så vidt snakket om at det kanskje det ville vært best å få seg en skikkelig utdanning som kan brukes for resten av livet, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer for utlendinger. Må de betale for skolegang her i Norge eller hvordan er det? Kan vel ikke søke inn på skole uten å ha d-nummer heller vil jeg tro...

Anonymkode: a00e2...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke meg, men min kjæreste som er fra utlandet, jeg er norsk. Ingen utdannelse etter videregående, men deres skolesystem legger ingen vekt på at man skal lære seg et yrke i løpet av den tiden, så det er altså ingen brukbar utdannelse å snakke om. Det er foreløpig bare jobber som "hvem som helst" kan få som er aktuelle, som ikke krever noen spesiell utdannelse. Det er også lite nettverk å kunne lene seg på, byen er liten og jeg har dessverre liten/ingen omgangskrets som kan hjelpe her, og min kjæreste kjenner ingen så langt heller. 

Da stiller kjæresten din ganske svakt. Det er hard konkurranse om jobber som ikke krever utdanning. Hvor er egentlig kjæresten din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Lurer også på hvordan det er med skole for en kar fra EU? Vi har så vidt snakket om at det kanskje det ville vært best å få seg en skikkelig utdanning som kan brukes for resten av livet, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer for utlendinger. Må de betale for skolegang her i Norge eller hvordan er det? Kan vel ikke søke inn på skole uten å ha d-nummer heller vil jeg tro...

Anonymkode: a00e2...31d

Har du ikke gjort noe research? Nei, trenger ikke D-nummer for å søke seg inn på skole, hvis det er universitet du sikter til. Offentlige instutisjoner tar ikke betalt, men bøker kan koste en del + er ikke mange bachelorgrader en kan ta på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tanuki skrev:

Har du ikke gjort noe research? Nei, trenger ikke D-nummer for å søke seg inn på skole, hvis det er universitet du sikter til. Offentlige instutisjoner tar ikke betalt, men bøker kan koste en del + er ikke mange bachelorgrader en kan ta på engelsk.

Vel, planen var ikke at han skulle gå på skole, men siden det er lite jobber for tiden så har også planene begynt å endre seg, dermed har vi ikke fått gjort så mye for å sette oss inn i det nei. Har sendt e-post til skolen hvor vi bor, men fikk ikke et ordentlig svar på alt vi spurte om, bare at søknadsfrist var i mars og at en utlending måtte være på et visst nivå i norsk for å komme inn på skole (men ingen videre informasjon om hvordan de måler et slikt nivå eller hvor man evt blir testet), spørsmål rundt søknadsprosess og diverse annet ble ikke besvart. Sikter forøvrig til videregående opplæring, evt. bachelor og slikt får heller komme senere i livet. Bare det å være utdannet til elektriker, rørlegger eller mekaniker kommer han langt med, for slike jobber er littegrann lettere å få her i byen.

Anonymkode: a00e2...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, planen var ikke at han skulle gå på skole, men siden det er lite jobber for tiden så har også planene begynt å endre seg, dermed har vi ikke fått gjort så mye for å sette oss inn i det nei. Har sendt e-post til skolen hvor vi bor, men fikk ikke et ordentlig svar på alt vi spurte om, bare at søknadsfrist var i mars og at en utlending måtte være på et visst nivå i norsk for å komme inn på skole (men ingen videre informasjon om hvordan de måler et slikt nivå eller hvor man evt blir testet), spørsmål rundt søknadsprosess og diverse annet ble ikke besvart. Sikter forøvrig til videregående opplæring, evt. bachelor og slikt får heller komme senere i livet. Bare det å være utdannet til elektriker, rørlegger eller mekaniker kommer han langt med, for slike jobber er littegrann lettere å få her i byen.

Anonymkode: a00e2...31d

Bra at du har tatt kontakt med skole, men enklere om du ringer. Han må nok bestå Norsk B2 for å søke seg inn på vgs. Da må han melde seg opp til skriftlig og muntlig prøve, det er ikke bare og bare. Kan han i det hele tatt få opphold på den måten? Hadde skjønt det om det var snakk om høyere utdanning, men vgs? Dere er heller ikke gift. Tror det er mye dere bør finne ut av i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere allerede har meldt flytting til Norge ? Det står også en del om flytting over grenser på NAV, samordna opptak for skolegang, samt på skatteetatens hjemmesider. Og garantert på UD sine nettsider. 

Man må uansett registrere seg, tenker at folkeregisteret er en god plass å starte. 

Har selv arbeidet i 2 EU land, og prosessen der starter alltid ved registrering. Når det gjelder å flytte over grensene i EU, er man ansvarlig for seg selv. Dvs at man har tilbud om jobb eller får jobb innen 3 mnd ( tror jeg ), har nok middler til å sørge for seg selv den perioden man bor her uten arbeidsinntekt. 

Når det gjelder jobb (er selv arbeidsledig og gjør dette) så sett dere ned med en oversikt over bedrifter i området (bedriftdatabasen) og les om firmaer i området dere ikke ante var der, tenk over hvilke kvaliteter som kjæresten din har som passer inn i hver bedrift. Gå til hjemmesiden deres se om de har ledige stillinger, eller om der er mulighet for å levere åpen søknad. 

 

Lykke til ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tanuki skrev:

Bra at du har tatt kontakt med skole, men enklere om du ringer. Han må nok bestå Norsk B2 for å søke seg inn på vgs. Da må han melde seg opp til skriftlig og muntlig prøve, det er ikke bare og bare. Kan han i det hele tatt få opphold på den måten? Hadde skjønt det om det var snakk om høyere utdanning, men vgs? Dere er heller ikke gift. Tror det er mye dere bør finne ut av i første omgang.

Det gjorde han selv, jeg er i grunn mest støttespiller her siden han gjerne vil klare seg selv. Hvordan melder han seg opp til en slik prøve, og hvor får man evt. tatt prøven? Han vil få opphold dersom han får seg jobb og etter 5 år kan han få permanent oppholdstillatelse. Sånn sett er reglene ganske greie. Dersom han ikke har jobb etter 6 mnd så må han forlate landet, men kan umiddelbart returnere, registrere seg på nytt og søke videre. VGS er lettest å komme inn på iom at hans tidligere skolegang ikke vil være brukbar til mye, samt skolegang er 2 år og han kan begynne å jobbe før den tid for mer erfaring dersom han finner sommerjobb eller deltidsjobb f.eks. Pluss da må han ikke ta opp lån for å finansiere skolegang eller flytte til et annet, dyrere sted. Vi er ikke gift og jeg har ikke tenkt å gifte meg før alt annet er i orden, og det er han enig i da han ønsker å være økonomisk uavhengig/stabil før den tid.

Anonymkode: a00e2...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv utlending som flyttet til Norge i 2013. Nå har jeg tatt bachelor pluss noen masterfag og har en godt betalt jobb. 

Dette har derimot tatt laaang tid, krevd mye innsats og vært en ganske så ensom reise. 

Jeg startet med å jobbe som servitør mens jeg lærte meg norsk. For å kunne søke seg på høyere utdanning via Samordna opptak må man bestå Bergenstest (kun skriftlig, men dette holdes kun fire ganger i året tror jeg). Dette er på ganske avansert nivå (B2).

For meg tok det ett år fra jeg begynte å lære norsk til jeg bestod Bergenstest, men så tar jeg språk lett og brukte ENORMT mye tid på det fordi jeg ville starte på bachelor snarest mulig. De fleste bruker nok lengre tid for å komme opp på dette nivå, alt avhenger av hvor mye innsats man legger inn. 

Har samboeren bestått VGS i hjemlandet kan man sjekke om Samordna opptak godkjenner det og hvordan poengene omregnes til norske poeng. Dette står om hvert enkelt land på Samordna opptak sin hjemmeside. Det er riktig at søknadsfrist er i mars for utdanningen som begynner i august samme år. 

Mine tips er:

1) Søk "enkle" jobber som servitør/renholder. Bli med på jobb-grupper i Facebook, fant stort sett alle "enkle" jobbene via FB. 

2) Prioriter språkkunnskaper, bruk enhver anledning til å snakke. Vær med på lokal språkcafe (Røde Kors organiserer ofte disse). Hør mye på norske podcast/radio. Se NRK med undertekster. SNAKK! Den største feilen jeg ser hos andre utlendinger er at de forstår norsk godt nok, men tror at de ikke kan språket godt nok for å snakke og er redd for si noe dumt/feil. Du blir ikke bedre hvis du ikke øver!! Og øving innebærer feiling!

3) Skap nettverk, gjerne med andre utlendinger som kan gi tips om jobb og som man kan dele frustrasjoner med. :) 

Søk etter Facebook-grupper i ditt område, både for jobb og det sosiale (i Oslo har man for eksempel "New to Oslo", "Oslo Expats", osv. Slike grupper finnes for de fleste byer. 

Anonymkode: 41d47...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...