Gå til innhold

Nybegynner sokkestrikk...hvilket garn anbefaler du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helst et som ikke nupper...pris ingen betydning. Hviklet garn og pinnestr egner seg godt? Kunne tenke meg sokker som er mønster bare på ankelen...ensfarget resten,gjerne noe julete. 

Anonymkode: d847c...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Garn med ull og minst 20% nylon. Nylon gjør sokkene mer slitesterke. Jeg liker garn med pinnestr. 2,5 - 3 mm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker gsrm er strikkefasthet 22/10 på pinne 3,5/4. Jeg elsker STERK fra DSA. Hvis du vil har tynnere garn finnes også mini sterk 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sokkegarnet fra Hillesvåg veldig godt. Bruker mest Fjord, det tynneste garnet. Utrolig mange fine farger! Ren ull med nylon, ikke superwash! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sokkegarn funker, altså forsterka med litt nylon. (Og litt tettere spunnet enn vanlig garn)

En kan strikke både tynne og tykke sokker, men til første sokker ville jeg gått for garn som passer til ca pinne 3,5 mm - altså 22 masker per 10 cm i strikkefasthet, garn som vanligvis er ca 100 meter per 50 gram. 

F.eks Sandnes perfect eller sterk fra du store alpakka. 

Hos drops/garnastudio finner du div. Juleoppskrifter nå, gratis nettside. Tror de har endel julesokker også. Oppskrifter til deres garn Lima eller karisma vil passe til ‘3,5 mm-garn’. Lima og karisma er bare ikke forsterka sokkegarn, så bruker det aldri til sokker

 

Anonymkode: 87e24...f16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma strikker mye sokker og er veldig glad i Ida strømpegarn fra Europris når hun strikker sokker med mye mønster. Sokker med fletter bruker hun andre garn til - dette garnet egner seg ikke så godt til det.

Anonymkode: d3eb5...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mamma strikker mye sokker og er veldig glad i Ida strømpegarn fra Europris når hun strikker sokker med mye mønster. Sokker med fletter bruker hun andre garn til - dette garnet egner seg ikke så godt til det.

Anonymkode: d3eb5...520

Helt enig, - Ida er kjempefint til sokker. 👍 Jeg har brukt det endel.

Nå holder jeg på med et par i Nordlys fra Viking-garn, - det er multifarget så egner seg ikke til mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Drops Fabel på 2.5mm pinner. For de aller første sokkene er jeg enig i at Sandnes Perfect er et bra valg. Tykkelsen gjør at det ikke blir så knotete, og garnet er ikke så glatt at det lett glipper av pinnene. Gå gjerne ned en pinnestørrelse på foten for bedre slitestyrke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...