Gå til innhold

Helt tett i ene øret. Tips? Voks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er helt tett i høyre øre, sykt irriterende. Prøver å trykke inn, men funker ikke. Jeg putta litt olje før leggetid igår, men virker ikke å løse opp, var dog minimalt. Skal jeg teste olje igjen? Drar til legen med mindre det jeg er i nøden, da jeg er student og koster endel.

Anonymkode: f6df8...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye olje, la virke en stund. Så kan du bruke en slik nesesuger som brukes på babyer. Selges på apotek.  

Anonymkode: fc754...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Revaxør, og hvis det ikke fungerer kan du ta en øreskylling på legekontoret. Revaxør måtte prøves før jeg kunne ta øreskyllingen.

Anonymkode: 57374...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til lab og få skylt ørene. Hadde selv helt tett øregang og mistet hørselen. Fikk skylt og etter et par dager hørte jeg igjen og det kom ut en svær ørevoksball :P 

Anonymkode: 69a21...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mye olje, la virke en stund. Så kan du bruke en slik nesesuger som brukes på babyer. Selges på apotek.  

Anonymkode: fc754...a25

Er det ikke farlig med mye olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke bare putte inn olje? Vil ikke det løse opp noe? Uten ballong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått en skikkelig propp så må du mest sannsynlig til lege, da holder det ikke med olje. Like dyrt å kjøpe remedier på apoteket som å få skylt skikkelig hos legen. 

Anonymkode: 727cb...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått en skikkelig propp så må du mest sannsynlig til lege, da holder det ikke med olje. Like dyrt å kjøpe remedier på apoteket som å få skylt skikkelig hos legen. 

Hvordan oppleves propp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Er helt tett i høyre øre, sykt irriterende. Prøver å trykke inn, men funker ikke. Jeg putta litt olje før leggetid igår, men virker ikke å løse opp, var dog minimalt. Skal jeg teste olje igjen? Drar til legen med mindre det jeg er i nøden, da jeg er student og koster endel.

bruker matolje. pleier å ta proppene. noen ganger må jeg dryppe med olje et par dager før jeg bruker øreballong til å skylle ut resten

Anonymkode: 5e857...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

holder å gå til laben. trenger ikke legetime for å skylle øret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve Revaxør, og hvis det ikke fungerer kan du ta en øreskylling på legekontoret. Revaxør måtte prøves før jeg kunne ta øreskyllingen.

Anonymkode: 57374...f63

helt tåpelig å bruke 200 kroner på en ørespray når matolje gjør samme nytten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør de enkelt hos fastlegen/legekontoret.

Jeg selv gjorde det hos ØNH, privat. Han rensket opp skikkelig, sugde ut møkka. Hørselen var som nye etterpå.

Anonymkode: bd626...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drypp med olje i øret et par dager/kvelder. Vanlig matolje er helt fint. Legg deg på siden med det tette øret opp, og drypp med en teskje om du ikke har annet. Ca en halv'ish teskje bruker å være nok. Ligg sånn i minst femten minutter, eller så lenge du gidder. Ha håndklede og papir tilgjengelig hvis du skulle søle litt.

Gjenta behandlingen minst tre ganger, evt et par ganger i døgnet i to-tre dager.

Når du så går til legen er voksproppen myk og lett å spyle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville forsøkt matolje et par dager til. Samt skylle med vann hver gang du dusjer.

Du skriver du forsøker å trykke inn, men det er aldri noen god ide. Har du brukt vattpinner el.l kan det ha satt seg fiber inne i øregangen, og da bør det nok fiskes ut av spesialist...

Anonymkode: 741f9...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Splittbinders skrev:

Drypp med olje i øret et par dager/kvelder. Vanlig matolje er helt fint. Legg deg på siden med det tette øret opp, og drypp med en teskje om du ikke har annet. Ca en halv'ish teskje bruker å være nok. Ligg sånn i minst femten minutter, eller så lenge du gidder. Ha håndklede og papir tilgjengelig hvis du skulle søle litt.

Gjenta behandlingen minst tre ganger, evt et par ganger i døgnet i to-tre dager.

Når du så går til legen er voksproppen myk og lett å spyle ut.

Hvor ofte skal jeg dryppe olje ila dagen? 2-3 ganger? Er ikke det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skal jeg dryppe olje ila dagen? 2-3 ganger? Er ikke det farlig?

Ja, feks et par-tre ganger i løpet av dagen.

Jeg er ikke lege eller annen helsepersonell, så jeg skal ikke svare for bastant. Men jeg gjør dette med jevne mellomrom selv da jeg har ører som blir tette og må spyles. Og legen har aldri sagt noe om at dette er farlig i bestemte mengder. Jeg vet ikke helt _hva_ som skulle være farlig med det - det renner jo bare ut igjen? 

Jeg syns uansett du skal koste på deg én time hos legen, så får du svar på spørsmålene dine fra en som kan faget. Drypp noen dråper tre kvelder på rad før du har time. Så er voksen - hvis det er det som er problemet - myk nok til å spyles ut.

For min del, som altså gjør dette jevnlig, har jeg nesten aldri opplevd at jeg blir bra av drypping alene. Det må spyles ut. Men spyling er umulig uten drypping i forkant.

Og som nevnt over: dytt absolutt ikke innover, med q-tips eller noe som helst annet. Det gjør bare vondt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fikse dette selv. Drypp litt olivenolje i øret 1-2 ganger for dagen i 3-7 dager, så spyler du øret med lunkent/kroppstemperert vann (viktig at det ikke er for varmt) med en ballongsprøyte/øreballong. De har det på alle apoteker.

Anonymkode: c31de...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Hvordan oppleves propp?

Da mister du hørselen på det øret proppen sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis være ørevoks som blokkerer øregangen heller. Det kan være litt væske i mellomøret som legger seg inntil trommehinna, det kan oppleves veldig likt som ørevoksblokkering.

Har du prøvd å "blåse ut" trommehinna kan dette også være med på å holde trommehinna i spenn, siden det ikke nødvendigvis er undertrykk. Prøv også å "suge inn" mens du holder for nesa. Er mange som ikke vet dette, er derfor jeg nevner det. Jeg får veldig trange øreganger når jeg er forkjølet, så om jeg får dotter i ørene når jeg snyter meg, løsner det ikke nødvendigvis hvis jeg gjesper, og da må jeg "suge inn" mens jeg holder for nesa slik at jeg får utlignet trykket på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...