Gå til innhold

Jeg klarer ikke kjøre bil lenger og er så fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er to ting jeg oppdager her:

1. Det er noe somatisk og du bør dra til lege å få sjekket.

2. Det er angsten som er problemet, og du bør få eksponeringsterapi med en psykolog.

Anonymkode: 346fc...881

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som sliter med mørket: Har dere prøvd gule briller? Har venner som mener det hjelper veldig på. 

TS: Har du prøvd bilkjørings-spill? Finnes kontroller som er som ett ratt og man kan kjøpe med  pedal-sett. Bli trygg der på at du holder bilen stødig i banen, så kan du begynne å øvelseskjøre mer sammen med samboeren din... Så ett tv-program hvor man behandlet angst for bilkjøring med bilspill og samtaleterapi... 

Anonymkode: 77e15...d6f

Skrevet

Helt riktig avgjørelse av deg å ikke kjøre når du ikke er trygg på deg selv, eller bilen.

Jeg vil bare påpeke noe; Bilen ble kjøpt i sommer og kjører kanskje dermed første sesong på vinterdekkene. Det kan være at de ikke er innkjørte og derfor faktisk glir. Det kan hende at det er ræva bildekk, det kan hende det sitter både salt og asfalt i dekkene osv. Sjekk gjerne det her før du leverer fra deg førerkortet. Kan også legge til at f.eks ny XC60 T8 hybrid er bakhjulsdrevet dersom du ikke setter den i 4x4 i innstillingene - sjekk gjerne på bilen om den har innstillinger for 2 eller 4trekk, lavgir, høygir osv

Skrevet

Jeg tenker at du bør trene med en ekstremt lettkjøprt liten bil med automatgir.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sliter med mørket: Har dere prøvd gule briller? Har venner som mener det hjelper veldig på. 

TS: Har du prøvd bilkjørings-spill? Finnes kontroller som er som ett ratt og man kan kjøpe med  pedal-sett. Bli trygg der på at du holder bilen stødig i banen, så kan du begynne å øvelseskjøre mer sammen med samboeren din... Så ett tv-program hvor man behandlet angst for bilkjøring med bilspill og samtaleterapi... 

Anonymkode: 77e15...d6f

Gule briller hjelper i allefall i snøvær :) Bruker det selv, for når alt blir hvitt så har jeg bittelitt trøbbel med å skille snøskavel fra brøyta vei. Gulbrillene skaper konturene.

Skrevet
På 2.12.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Har jo forsøkt å eksponere meg, jeg har jo barn og har jo måttet kjøre helt til nå. Idag er jeg bare kommet til det punktet at jeg faktisk ikke klarer å kjøre bil. 

Kan sikkert ta en tur på en bane, men jeg er jo ikke egentlig ukjent med dette type føre.. Får vel tillegge at jeg har lappen på bil, henger, MC etc. Så jeg er ingen uerfaren sjåfør heller... 

Anonymkode: a437f...a1c

Eksponering er ikke det samme som å bare gjøre noe. Du eksponerer deg ikke når du driver med sikringsstrategier og unngår alle typer vanskrlig føre, det gjør bare angsten verre. Eksponering hos psykolog burde kunne hjelpe deg raskt.

Anonymkode: 81174...b00

Skrevet
52 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Helt riktig avgjørelse av deg å ikke kjøre når du ikke er trygg på deg selv, eller bilen.

Jeg vil bare påpeke noe; Bilen ble kjøpt i sommer og kjører kanskje dermed første sesong på vinterdekkene. Det kan være at de ikke er innkjørte og derfor faktisk glir. Det kan hende at det er ræva bildekk, det kan hende det sitter både salt og asfalt i dekkene osv. Sjekk gjerne det her før du leverer fra deg førerkortet. Kan også legge til at f.eks ny XC60 T8 hybrid er bakhjulsdrevet dersom du ikke setter den i 4x4 i innstillingene - sjekk gjerne på bilen om den har innstillinger for 2 eller 4trekk, lavgir, høygir osv

Nei, men det er bare meg som opplever dette. Jeg opplever det på begge bilene forøvrig. Det er rett og slett hodet mitt. 

Ser noen nevner automatgir, men det er jeg ikke så interessert i. Jeg liker ikke automat, jeg er en girer. Haha. Føler meg mer i kontroll med girspaken. 

Nei, får ta et par kjøretimer, kjøre litt med samboer og rett og slett få tilbake selvtilliten. Apropos briller med lys, det hjelper meg litt. Jeg har blått filter da. Pga hvitbalanse. 

Anonymkode: a437f...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...