Gå til innhold

Heter det snø eller sne?


Gjest Gulltopp

Anbefalte innlegg

Gjest Gulltopp

Selvfølgelig avhengig av dialekt, men hva er det mest korrekte? Jeg sier "sne", men ble litt betenkt da en slektning fortalte meg at det stort sett ikke er andre enn utdaterte gamle vestkantdamer som sier det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Embla s
Eller sny. Noen sier sne også' date=' ja. Mannen min sier snø og sny om hverandre.[/quote']

Hvis vi snakker om Bodø by, er det tradisjonelt sne. Unge sier nok snø. Sny er vel mer på landsbygda? :kverulere: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Ja, sny er mer fra bygda. De "ordentlige" Bodøværingene sier ikke Bodø heller. De bor i Bode. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier sne, og kommer fra Oslo.

Oppfatter dette som sosiolekt her i byen; jeg sier også have, mave, syv og tyve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Ja' date=' sny er mer fra bygda. De "ordentlige" Bodøværingene sier ikke Bodø heller. De bor i Bode. :roll:[/quote']

:ler: ja. (men da snakker vi født&oppvokst, enig i det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta
Jeg sier sne, og kommer fra Oslo.

Oppfatter dette som sosiolekt her i byen; jeg sier også have, mave, syv og tyve...

Syv og tyve sier jeg også. Jeg vet om andre fra Bergen som sier mave og have også, men det er stort sett eldre fra strøk som oppfattes som tradisjonelt litt "finere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg sier sne, og kommer fra Oslo.

Oppfatter dette som sosiolekt her i byen; jeg sier også have, mave, syv og tyve...

Dannet dagligtale, nært riksmål :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du kan si hva du vil men bare skrive sne/snø. Jeg sier snø, men mange jeg kjenner sier sne/have osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...