Gå til innhold

Reise bort i jula, hva er poenget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De sier det er for å slippe unna maset, men maset starter i oktober? 

Hva slipper de unna med ved å reise som de må bli med på ved å bli? 

Fatter ikke vitsen. Kan man ikke bare slutte å gjøre det man ikke liker og bli i Norge? 

Anonymkode: 9e08a...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er aldri i fysiske butikker, så dette "maset" du mener starter i oktober merker jeg heldigvis ikke noe til overhodet. Netthandler alt, inkludert mat.

Hva man slipper unna er helt individuelt, og spesifikt for hver familie. Kanskje det er en slitsom svigerfamilie, dårlig vær, lite hus, mas fra arbeidsgiver om å jobbe ekstra, bekymringer osv.

Jeg tenker at familier som feirer julen i utlandet har tenkt nøye gjennom dette og tatt et valg de mener er best for sin familie. Forstår egentlig ikke at du bryr deg så mye.

Anonymkode: 9569a...c69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne absolutt tenke meg å ha julaften på et hotell i varmere strøk!  Ville tatt med meg hele familien, store og små.  En svømmetur i bassenget etter ribba gjør godt!

Men dessverre.  Min familie vil være i kalde nord.  Derfor blir jeg også her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som reiser bort gjør det for å utnytte fridagene til noe de har lyst til og evt få litt sol midt på vinteren. Hvorfor plager det deg?

Anonymkode: c32cc...6e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og reist bort noen ganger. Da får og komme til varmere strøk, bare slappe av og kose oss. Jeg er den som her hjemme må ordne til jul, da stå på kjøkkenet halve dagen og mye stress. Og jeg har ikke noe spesielt forhold til jul. Har ingen gode juleminner fra barndommen. 

Anonymkode: ad133...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reste bort för två år sedan, och ska göra det i år igen. 

Varför? I somras hade vi inte mer än drygt 2 ukers ferie tillsammans. Då hälsade vi på familj i Norge och i Sverige. Mycket trevligt.

Där vi bor har vi nästan ingen familj, bara en av våra föräldrar bor nära och den föräldern har valt att fira de senaste årens jular med sin sambos familj med barn och barnbarn. Min man jobbar också ofta på dagen före julafton, eller även julafton och eller juldagen. Då är det omöjligt att resa långt. 

Att resa till familjen längre bort i Sverige eller i Norge är en lång resa. Det blir dyrt, det blir bökigt med alla andra som reser. Bilvägarna går genom snöfjäll och tar lång tid. Det blir faktiskt mest stressande att resa till familjen. Vi har valt att antingen fira hemma bara vi fyra - och göra precis vad vi vill. Eller som i år;

Få ledigt när barnen ändå har lov/ferie från skolan och åka på en avslappnande resa tillsammans. Vi åker och laddar upp i sol och värme, och med bad och annorlunda upplevelser. Vi kommer ikapp efter hösten och laddar upp inför våren. 
Vi slippa laga frukost - lunch - middag och diska, städa efter varje måltid. Att bara kunna umgås tillsammans, uppleva något.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater alle dagene der alt er stengt, kjøpepresset, og den stressa atmosfæren og det dårlige humøret folk har før jul. Skulle ønske det ble avsluttet over hele verden. Dum tradisjon, med hedenske røtter.

Anonymkode: b3416...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan være 16 dager på tur, og ta tre feriedager, flekse to. 

Man slipper alt drama, forventninger, frem og tilbake om hvem som skal være hvor. Bare å lese litt her inne nå, så ser du hvor mye familiedrama folk klarer å få ut av julen. 

Man for opplevd andre tradisjoner og kulturer (reiser utenfor europa).

Man får et veldig velkomment avbrekk fra mørketid og drittvær. 

Anonymkode: fcab3...82a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

De sier det er for å slippe unna maset, men maset starter i oktober? 

Hva slipper de unna med ved å reise som de må bli med på ved å bli? 

Fatter ikke vitsen. Kan man ikke bare slutte å gjøre det man ikke liker og bli i Norge? 

Anonymkode: 9e08a...17f

Det kommer an på hvilket "mas" du refererer til. At det det kommer julekaker og julebrus i butikken i oktober, vil ikke nødvendigvis oppleves som "mas" for de fleste. For mange er "mas" det som skjer i dagene rett før jul, julaften og romjulen. Da er det gjerne forventinger fra alle kanter om at en må være med på X, Y og Z, en skal ta imot julebesøk, en skal vise for alle hvor glad en er i julen osv.

Så hva slipper de unna? De slipper unna alt det jeg nevnte over og mer. Reiser de bort er det ingen forventinger om hva en skal være med på eller skuffelser fra andre hvis en velger å sitte hjemme i stedet for å dra i juleselskap.

Kan en slutte å gjøre det man ikke liker? Ja, selvfølgelig. Det gjør de jo allerede ved å reise bort. De ønsker ikke være i Norge, men heller tilbringe dagene et annet sted når de først har fri. Selvfølgelig kan en stå i "maset" og alle skuffelsen fra andre og si "jeg vil ikke, derfor", men hvorfor skal de sitte hjemme når de ønsker og har muligheten til å dra et annet sted? De velger jo å gjøre akkurat som de vil.

Anonymkode: 21e97...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har anledning til å ta mye fri om sommeren eller på andre tidspunkt gjennom året, så kan godt skjønne at de ønsker å reise vekk når alle kan ta fri samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser bort i jula mest for å utnytte ferien. Jeg har alltid fri i jul og påske, og vil heller bruke den sårt etterlengtede ferien min til å reise til utlandet enn og drive dank hjemme i over en uke. Føler det er så bortkastet når jeg uansett har fri. Føler jeg får mye mer ut av ei ferieuke på reise enn hjemme. Vi har veldig tvungen ferie på jobb, så om jeg skal ha fri utenom dette så må jeg ta fri uten lønn. Så i år blir vi borte fra julaften til nyttårsaften.
Litt dyrere med reise i juleferien, men sparer uansett inn det på å slippe fri uten lønn.

Og selvfølgelig meget glad for at jeg slipper unna juleselskapene hos svigers😅

Anonymkode: 7ed6b...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...