Gå til innhold

Gastric bypass eller sleeve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å slanke meg i mange år nå, og har dessverre innsett nå at jeg ikke klarer dette på egenhånd. Jeg har nesten 39 i bmi og må virkelig ta grep. Vurderer nå slankeoperasjon (skal betale selv) og lurer på om noen har erfaring med det?

Tenkte i utgangspunktet sleeve, men klinikken sa at med min bmi anbefaler kirurgene gastric bypass. Er usikker på om jeg tør det, med alle komplikasjonene det kan medføre? Vet det er mange ved sleeve også, men har hørt at sannsynligheten er litt mindre?

Takk!

Anonymkode: 373ea...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort det selv, men kjenner flere som har. Du bør først av alt lese alle bivirkninger/komplikasjoner nøye, og tenke over hvordan det går hvis du får noe av dette. Alt for mange tenker "skjer noen andre, men ikke meg", og så får de sjokk og mener det er feilinformasjon når de ikke har forstått farene og ting går skeis. Husk at det ikke bare er det fysiske som påvirkes, psyken skal også henge med. Sleeve er en mindre operasjon enn gbp, og derav andre bivirkninger. Skulle jeg tatt noe hadde det blitt sleeve, men jeg har funnet ut at det er bedre å ha for høy bmi.

Anonymkode: b4b36...0af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene på sykehus som gjør slike operasjoner vil helst ikke gjennomføre de. Det er de legene som ser pasientene i ettertid, alle komplikasjonene de legges inn med akutt, at de må opereres på nytt pga ileus, og på intensiv og sveve mellom liv og død.. Legene på en privat klinikk gjennomfører operasjonen, får pengene sine og er fornøyde.. Fraråder deg sterkt å ta en slik operasjon!!! Ja, jeg har jobbet med leger som har tatt slike operasjoner, og sett pasientene som kommer inn med jevne mellomrom årevis etterpå. 

Anonymkode: aa7fb...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de som tar slike operasjoner og legger på seg igjen like fort (kjenner 2 stykker selv). Da lever de med både overvekten og komplikasjonene.. 

Anonymkode: aa7fb...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som jobber som sykepleier på indremedisinsk sengepost. Hun har sett vanvittig mange pasienter med komplikasjoner og plager etter slankeoperasjoner. 
 

Jeg vurderte noe tilsvarende da jeg hadde bmi på 37,7. Trodde aldri jeg ville klare å gå ned i vekt selv, men tok ikke sjansen på operasjon etter alle skrekkhistoriene jeg fikk høre. Nå, 4 måneder senere, er jeg 12 kilo lettere og bmi er nede på 34,1.

Fasiten? Spis mindre kalorier enn du forbrenner. Så enkelt og så vanskelig. 95% av de som sier de ikke klarer å gå ned i vekt og skylder på diverse (medisinske tilstander, hormonforstyrrelser, lav forbrenning) lurer seg selv. De feiler på registrering av inntak vs forbruk.

Anonymkode: 75ab0...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå syntes jeg at du har fått bare påpekt det negative. Jeg har hatt begge typene, jeg hadde sleeve  men pga ekstremt plaget av sure oppstøt, så ble det gbp- og jeg har tapt mer enn de regnet med at jeg ville. Null komplikasjoner etter gbp og angrer ikke et sekund

Anonymkode: 9114c...0ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå syntes jeg at du har fått bare påpekt det negative. Jeg har hatt begge typene, jeg hadde sleeve  men pga ekstremt plaget av sure oppstøt, så ble det gbp- og jeg har tapt mer enn de regnet med at jeg ville. Null komplikasjoner etter gbp og angrer ikke et sekund

Anonymkode: 9114c...0ab

Takk! 😊 Var forberedt på mange negative svar. Er klar over at det er en stor operasjon med mange risikoer, nettopp derfor jeg er usikker og trenger å høre forskjellige erfaringer. Men jeg er ung (under 30) og har to barn. Må ta grep og har prøvd å slanke meg utallige ganger. Går ned en periode og ender opp med å gå opp igjen.

Tror virkelig at dette kan hjelpe meg å få inn nye vaner og ikke minst det at jeg betaler selv en motivasjon for å ikke kaste penger ut av vasken 😅

Anonymkode: 373ea...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor går du privat? Tar du det gjennom det offentlige vil du få ordentlig oppfølging (og undervisning) både før, under og etterpå. Jeg leste en plass om at det er en større andel misfornøyde pasienter hos de som har gått privat enn hos de som tok det via det offentlige. 

Husker ikke hvor jeg leste det så har ikke kilde. 

Anonymkode: b7d8b...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor går du privat? Tar du det gjennom det offentlige vil du få ordentlig oppfølging (og undervisning) både før, under og etterpå. Jeg leste en plass om at det er en større andel misfornøyde pasienter hos de som har gått privat enn hos de som tok det via det offentlige. 

Husker ikke hvor jeg leste det så har ikke kilde. 

Anonymkode: b7d8b...6e3

Legen min er i mot slankeoperasjon og mener at man skal klare det på egenhånd. Tok opp bekymringene jeg har ang vekten min og fikk bare beskjed om at jeg ikke trenger å bli noe sylfide, bare spise sunt og ikke tenke så mye på vekten. Er jo enig i det, men selv om jeg spiser sunt, klarer jeg ikke styre porsjonene. 

Anonymkode: 373ea...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har prøvd å slanke meg i mange år nå, og har dessverre innsett nå at jeg ikke klarer dette på egenhånd. Jeg har nesten 39 i bmi og må virkelig ta grep. Vurderer nå slankeoperasjon (skal betale selv) og lurer på om noen har erfaring med det?

Tenkte i utgangspunktet sleeve, men klinikken sa at med min bmi anbefaler kirurgene gastric bypass. Er usikker på om jeg tør det, med alle komplikasjonene det kan medføre? Vet det er mange ved sleeve også, men har hørt at sannsynligheten er litt mindre?

Takk!

Anonymkode: 373ea...7b1

jeg tok gastic bypass i latvia for noen år tilbake. Har tatt av meg 60 kilo over noen år, brukte tre til fire år på å gå det ned, tok det veldig rolig. har egentlig ikke hatt noen store komplikasjoner. Spiser jeg for mye får jeg dumping, men det går stort sett greit og jeg spiser og drikker akkurat hva jeg vil. Magen min er litt mer fylt av luft enn tidligere, og det er litt kjedelig men det er den eneste bivirkningen jeg har. Ingenting ellers. Har ikke heng noe sted, men magen er ganske slapp. Har ikke måttet ta noen operasjoner i etterkant. Kunne tenkt med å stramme opp magen, men det er bare kosmetisk. Så for meg gikk det veldig bra, og jeg angrer ikke i det hele tatt. Følte meg godt ivaretatt i latvia og sparte mye penger på å ta operasjonen der. Mitt råd er å prøve å ikke gå så fort ned i etterkant av operasjonen. Bruk tid så kroppen får tid til å ta seg inn etterhvert som du går ned. Så unngår en kanskje operasjoner i etterkant og slapp hud.

Anonymkode: 1c119...549

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Legen min er i mot slankeoperasjon og mener at man skal klare det på egenhånd. Tok opp bekymringene jeg har ang vekten min og fikk bare beskjed om at jeg ikke trenger å bli noe sylfide, bare spise sunt og ikke tenke så mye på vekten. Er jo enig i det, men selv om jeg spiser sunt, klarer jeg ikke styre porsjonene. 

Anonymkode: 373ea...7b1

Har du forsøkt å bare ikke ha så mye mat tilgjengelig at det er mulig å spise for mye? Ukeshandle for et normalt inntak f.eks via kolonial. Mye lettere å unngå for stort inntak, hvis det ikke er tilgjengelig til måltidene.

Anonymkode: 5c14a...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt å bare ikke ha så mye mat tilgjengelig at det er mulig å spise for mye? Ukeshandle for et normalt inntak f.eks via kolonial. Mye lettere å unngå for stort inntak, hvis det ikke er tilgjengelig til måltidene.

Anonymkode: 5c14a...1d2

Det er litt vanskelig å få til med to barn og en mann 😅 kan ikke ha bare mat til meg i hus. Lager for et normalt inntak, men det hjelper lite om jeg spiser for mange brødskiver f.eks. Men er uansett ikke ute etter slanketips, har gått ned 18kg tidligere, men etter jeg gikk opp igjen forsvant all motivasjon. 

Anonymkode: 373ea...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller gått offentlig enn privat. Som nevnt over her. Du får NULL oppfølging privat, og oppstår komplikasjoner må du inn i det offentlige uansett. Hvis legen din er i mot, så bytt fastlege og be om henvisning til gastromedisiner og operasjonsvurdering.

Anonymkode: dbe49...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bare negativt

 

Jeg har tatt gbp for 10 mnd siden. Gått ned 30 kilo. Absolutt ingen komplikasjoner av noen slag. Jeg kan anbefale det på det sterkeste! Jeg hadde glatt gjort det igjen. 

Anonymkode: 224c1...c5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt bare negativt

 

Jeg har tatt gbp for 10 mnd siden. Gått ned 30 kilo. Absolutt ingen komplikasjoner av noen slag. Jeg kan anbefale det på det sterkeste! Jeg hadde glatt gjort det igjen. 

Anonymkode: 224c1...c5a

10 mnd er ikke så lenge, du får gi det noen år til. 

Anonymkode: b4b36...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min har fått saxenda og hatt veldig god effekt av det ( sprøyter). 

Anonymkode: c365d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt bare negativt

 

Jeg har tatt gbp for 10 mnd siden. Gått ned 30 kilo. Absolutt ingen komplikasjoner av noen slag. Jeg kan anbefale det på det sterkeste! Jeg hadde glatt gjort det igjen. 

Anonymkode: 224c1...c5a

Skadene kan komme lenge etter 10 mnd, just saying. Og nei, prøver ikke å skremme, men jeg hadde ei kollega som døde av senskader av gbp. Jenta var tidlig i 20 årene😢 Pluss 2 til som har blitt uføre.

Anonymkode: be5ca...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...