OPIgirl Skrevet 2. desember 2019 #21 Skrevet 2. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så rart sat det er alle disse som ikke bor i Oslo som skal fortelle meg (som bor i Oslo) om hvor mye kriminalitet det er der 🤪 Anonymkode: b3d69...8f2 Vi ser og hører på nyheter hva som foregår i Oslo. En møkkaby. Stygg er den også. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #22 Skrevet 2. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så rart sat det er alle disse som ikke bor i Oslo som skal fortelle meg (som bor i Oslo) om hvor mye kriminalitet det er der 🤪 Anonymkode: b3d69...8f2 Har bodd på Grorud noen år, så aldri noe kriminelt. Det verste var alle rasist gamlingene på over 70 år. Anonymkode: 217c8...ebe 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #23 Skrevet 2. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: Etniske Nordmenn er hvite.... Anonymkode: 86daf...57f I motsetning til hva du tror, så har faktisk ikke «etnisk» noe som helst med hudfarge å gjøre. Du må gjerne tro at du er «norskere» enn alle brune nordmenn bare fordi du er hvit, men du tar feil. Det er bedre at du kutter «etnisk» og bare står for det du faktisk mener – for å være «ekte» nordmann så må man være hvit. Men da anbefaler jeg deg å lese deg opp på både nyere og eldre norsk historie. Vi er alle et salig sammensurium av gener fra hele verden. Innvandring er absolutt ikke et nytt fenomen og man har utvekslet både mennesker og idéer siden isen trakk seg tilbake og området først ble bosatt (de menneskene som bodde her da har ikke noe genetisk slektskap til dagens befolkning, f.eks., det inkluderer den samiske). Du deler neppe spesielt mange gener med de som bodde her i middelalderen, engang. Og det har vært massevis av delvis «skjult» utveksling i nyere tid også. Det er en grunn til at det er mange med olivenfarget hud, brune øyne og mørkt hår langs kysten... Anonymkode: 547ac...d7b 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #24 Skrevet 2. desember 2019 33 minutter siden, OPIgirl skrev: Vi ser og hører på nyheter hva som foregår i Oslo. En møkkaby. Stygg er den også. Ja for alle nyheter er nøytralt vinklet, og gjenspeiler virkeligheten 100%. Anonymkode: edf1b...c8d 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #25 Skrevet 2. desember 2019 39 minutter siden, OPIgirl skrev: Vi ser og hører på nyheter hva som foregår i Oslo. En møkkaby. Stygg er den også. Nyhetene viser jo kun det negative som skjer i verden, og også da Oslo. Så du kan da virkelig ikke bruke nyhetene som en kilde til hvordan byen egentlig er. Alle storbyer har noe kriminalitet, Oslo er en trygg by i forhold til de fleste andre storbyer. Hva er stygt på Frogner, Ekeberg og Torshov for eksempel? Oslo er mye mer enn Oslo S og Karl Johan, og byen er såpass variert at man kan ikke si at hele Oslo er stygt. Typisk de som ikke bor i Oslo selv å påstå at Oslo er en stygg by, så har de selv aldri vært andre steder enn sentrum. Anonymkode: 94965...7ce 5
OPIgirl Skrevet 2. desember 2019 #26 Skrevet 2. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nyhetene viser jo kun det negative som skjer i verden, og også da Oslo. Så du kan da virkelig ikke bruke nyhetene som en kilde til hvordan byen egentlig er. Alle storbyer har noe kriminalitet, Oslo er en trygg by i forhold til de fleste andre storbyer. Hva er stygt på Frogner, Ekeberg og Torshov for eksempel? Oslo er mye mer enn Oslo S og Karl Johan, og byen er såpass variert at man kan ikke si at hele Oslo er stygt. Typisk de som ikke bor i Oslo selv å påstå at Oslo er en stygg by, så har de selv aldri vært andre steder enn sentrum. Anonymkode: 94965...7ce Til din informasjon har jeg bodd i Oslo i mange år, så slutt å uttale deg om ting du ikke har greie på.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #27 Skrevet 2. desember 2019 Mine tanker rundt Oslo og utviklingen der. Siden jeg er snart er 50 og vokst opp litt utenfor. Pleide å dra inn til byen på slutten av 80 tallet, mange kompiser som studerte der på 90 tallet , de fleste flyttet derimot ut etter de ble foreldre på begynnelsen av 2000 tallet. Tidligere var det vanlig å ta en tur på byen på lørdag, parker på festningen, youngstorget ol og dra på kino ol. Det er det ikke mulig å gjøre lenger på sammen måte. Kjøre MC inn på Karl Johan på onsdager , ta en burger og se på livet. osv. Tror veldig mange som bor i Oslo er unge og har ikke noe minne om hvordan det pleide å være. De som har bodd der lenge merker ikke forskjellen fordi utviklingen skjer gradvis. https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog Kommer man utenfra av og til kjenner man seg ikke igjen. Flerkultur kan omskrives til mindre og mindre norsk. Om man liker det så er det ikke noe problem. Men det er jo bare å se på en Oslenbanden film og se gatebildet fra demonstrasjoner på 70 tallet og man ser at ting er dramatisk endret. Når i tillegg såpass mange føler utrygghet og "white flight" foregår i stor skala fra flere og flere områder. Selv Oslo politikere ber om pause pga av problemer og den demografiske utviklingen- Da bør det ringe en bjelle. De som er 20 år og syntes alt er topp har en veldig kort horisont og ingen ide om hvordan det en gang var. For Oslo sentrum sin del bygger det opp til en perfect storm i negativ forstand. Ressursterke flytter ut, ressursvake flytter inn i trangboddhet. Politikerene stenger gater for handlende med bil og besøk utenifra og butikkdøden øker. Forslummingen av sentrumsområdene er nesten uungåelig. Holdningen til Oslo som besøksby blir bare værre og værre og selv min bedrift bruker ikke lenger oslohoteller til seminarer pga av transportproblemer og høye priser. Men de som bor der vil jo ha sånn tydeligvis når man ser på hva de stemmer..... Anonymkode: eb147...27e 1
prt90 Skrevet 2. desember 2019 #28 Skrevet 2. desember 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alltid likt Oslo. Men de 10 siste årene er Oslo blitt helt ødelagt. Reiser nesten aldri dit lenger. Oslo var ikke det det en gang var. Ekstremt mye kriminalitet og ekstremt mye innvandrere. Anonymkode: 57002...e01 Oslo lavere kriminalitet enn Finnmark og er det fylket i Norge som har lavest andel uføretrygdede. 4
Gjest Gliffy Skrevet 2. desember 2019 #29 Skrevet 2. desember 2019 Jeg bor sentralt i Oslo og kan ikke si annet enn at jeg er uenig. Jeg trives kjempegodt her, og når det gjelder kriminalitet så sier statistikken at den ikke er større nå enn for 10 eller 20 år siden, snarere motsatt. En del av naboene mine er brune i huden og har opprinnelse fra andre land enn Norge. De er trivelige folk, hilser i gangen og det er aldri noe bråk fra de. Syns det er rart med folk som kommer utenifra og erklærer at vi har det så skrekkelig her. Jeg hadde ikke betalt millioner for leilighet her om det hadde vært kjipt her. Har full mulighet til å kjøpe meg hus i en sløv forstad, men jeg liker meg bedre her. Og det er jeg ikke alene om. Det i seg selv er vel bevis på at det ikke er så jævlig her som ts skal ha det til.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #30 Skrevet 2. desember 2019 20 minutter siden, prt90 skrev: Oslo lavere kriminalitet enn Finnmark og er det fylket i Norge som har lavest andel uføretrygdede. I forhold til folketallet... det er også forskjell på typen kriminalitet og hvilket etnisk opphav de kriminelle har, i Finnmark finnes det ikke utlendinger som rotter seg sammen i gjenger for å rane eller banke opp andre mennesker. Oslo kommer til å bli som Malmø hvis ikke noe blir gjort med problemene snart, politikerne stikker hodet i sanden og skylder på fattigdom fordi de skal være så politisk korrekte. Anonymkode: aa907...288 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #31 Skrevet 2. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I motsetning til hva du tror, så har faktisk ikke «etnisk» noe som helst med hudfarge å gjøre. Du må gjerne tro at du er «norskere» enn alle brune nordmenn bare fordi du er hvit, men du tar feil. Det er bedre at du kutter «etnisk» og bare står for det du faktisk mener – for å være «ekte» nordmann så må man være hvit. Men da anbefaler jeg deg å lese deg opp på både nyere og eldre norsk historie. Vi er alle et salig sammensurium av gener fra hele verden. Innvandring er absolutt ikke et nytt fenomen og man har utvekslet både mennesker og idéer siden isen trakk seg tilbake og området først ble bosatt (de menneskene som bodde her da har ikke noe genetisk slektskap til dagens befolkning, f.eks., det inkluderer den samiske). Du deler neppe spesielt mange gener med de som bodde her i middelalderen, engang. Og det har vært massevis av delvis «skjult» utveksling i nyere tid også. Det er en grunn til at det er mange med olivenfarget hud, brune øyne og mørkt hår langs kysten... Anonymkode: 547ac...d7b For 40-50 år siden var det omtrent ikke en eneste person som ikke var hvit i Norge. Svært, svært få. Innvandring fra svært fremmede kulturer har ikke vært normalt før de siste tiårene. Det er en grunn til at vi som kommer herfra originalt er hvite i huden og de som bor i Afrika sør for Sahara er brune, veldig brune. Evolusjon. Anonymkode: 90c35...535
Måbarefåsiat... Skrevet 2. desember 2019 #32 Skrevet 2. desember 2019 4 hours ago, OPIgirl said: Vi ser og hører på nyheter hva som foregår i Oslo. En møkkaby. Stygg er den også. Sånn sier svigermor også. Hun vet absolutt alt som skjer via nyheter og overskriftene i VG. Ignorant. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #33 Skrevet 2. desember 2019 Jeg bodde mange år i Oslo, tilsammen ble det rundt ti år. Liker byen på mange vis, den har mange perler som folk glemmer eller ikke vet av. I en stor by er det mange som ikke går mer rundt enn dit de har for vane å traske. Mange som ikke forlater "bydelen sin", slik er det i andre byer også, jo større en by er jo mer normalt er det. Jeg har opplevd vold i Oslo, både selv, sett andre oppleve og har hørt om selvsagt. Og alle er representert, både "annen kultur", folk fra ellers i landet og vassekte, hvite, oslo-folk om enmå poengtere det slik. Mitt forhold til byen endret seg selvsagt med det, er ikke kult å føle seg redd. Men, en finner det jo over alt, vold skjer over alt. Det jeg ikke liker i Oslo er at det er så få tiltak i lokale områder i forhold til "kietz-kultur", nabolags-kultur, slik en finner i mange andre byer i europa (ordet er tysk og gir mye mening i Tyskland) Tøyen og Grønland føler jeg er best på dette ut i fra hva jeg vet i dag, og ja, kanskje på Frogner slik det "alltid har vært". På Bislett var det i gamle dager, men det hører jeg er mye borte nå, og Grünerløkka, tja..når "alle" er der så blir nabolagsfølelsen litt borte. Greit nok det. Kiellands plass har potensiale, Sagene er blitt noe gentrifisert og høh, innrømmer at jeg vet ikke nok lengre, ja om flere bydeler, og steder, ikke brukt tid der på lenge. Majorstua, St. Hanshaugen og Gamlebyen har alltid vært litt lost, men de har sine få og små ting som gjør det verdt å ta turen. Jeg synes Oslo burde blitt en lekeplass igjen, flere grønne lunger, flere felleshager, flere jamsessions, mer utekino, flere småsteder som kunne åpnet for små konserter. (det var mer slik på 90-tallet og tidlig 2000-tall). Mange legendariske steder er borte og det er trist. En burde jo kjempe for den lokale kulturen, ikke la den bli borte i gentrifisering og de rikes behov for å leve i stål og grå business-verden. Det er fint og flott med Mdg's forslag, men uten kulturen, uten folkets engasjement, vil det føles som fascisme og tvang. Det bygges ikke opp fra bunn, det kommer fra toppen og blir ikke til noe ordentlig. Gjengmiljøer og slikt skapes jo av mangel på noe bedre å gjøre, mangel på trygge havner. Hvorfor finnes det ikke lengre, i noen norske byer, folk som selger fisk på kaia? Hvorfor er det så få markeder og boder på torg og i parker? Det finnes noen markeder altså men det er glissent. Gatemusikk er en sjeldenhet. Oslo kunne vært et flott sted om folk turte å "ta i et tak" og ikke la alt være opp til politikere og de med penger. Anonymkode: 7b9be...5ac
slask Skrevet 2. desember 2019 #34 Skrevet 2. desember 2019 Så lenge folket ikke bestemmer i egne samfunn og byer så vil korrupsjonen florere, og det igjen vil gi utslag på alt som vil forfalle pga pengene som tar andre veier enn de skal. Samfunn styrt av korrupte betyr penger i private lommer, kameradderi og dritt. Problemet er liksomdemokratiet. Annenhvert/fjerdehvert år bedrives PR-kampanjer for å få folk til å stemme via det råtne parlamentariske systemet, og i stand kommer ei suppe av nyttige idioter og andre hel- og halvkorrupte inn i styringssystemet, hvor det ustanselig lobbyeres for å dirigere penger til gigantomani-prosjektene som vil vi penger rett i lomma på de med kontroll. Beina på begge sider av bordet er fellesnevneren i det korrupte samfunnet AS Norge, snart korporasjonen EU.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #35 Skrevet 2. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I forhold til folketallet... det er også forskjell på typen kriminalitet og hvilket etnisk opphav de kriminelle har, i Finnmark finnes det ikke utlendinger som rotter seg sammen i gjenger for å rane eller banke opp andre mennesker. Oslo kommer til å bli som Malmø hvis ikke noe blir gjort med problemene snart, politikerne stikker hodet i sanden og skylder på fattigdom fordi de skal være så politisk korrekte. Anonymkode: aa907...288 Hva slags rolle spiller det hvilken etnisk opphav de kriminelle har egentlig? Poenget er at det er mer vold i Finnmark enn i Oslo. Anonymkode: 32c58...010 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #36 Skrevet 3. desember 2019 On 12/2/2019 at 8:06 AM, AnonymBruker said: Jeg synes det er så rart sat det er alle disse som ikke bor i Oslo som skal fortelle meg (som bor i Oslo) om hvor mye kriminalitet det er der 🤪 Anonymkode: b3d69...8f2 Det kommer litt an på hvor snever man er. Det spiller ikke så stor rolle hvor man bor, men hva man faktisk får med seg. At du bor der gjør deg ikke til en ekspert. Jeg har en Tysk venninne, hun påstår at Merkel sin åpen-dør politikk har vært uproblematisk for Tyskland. Hun feiret tydeligvis ikke nyttårsaften i Køln. Anonymkode: 694ca...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #37 Skrevet 3. desember 2019 Oslo er Norges eneste bobare område. Finnes ingen andre alternativer i midt hodet. Oslo er også en av de tryggeste hovedstedene i verden. Og blir tryggere for hver dag som går. 2010-tallet er det tryggeste tiåret i Oslo. 2000-tallet var mindre trygt. 1990-taller var mindre trygt enn det igjen. 1980-tallet var mindre trygt enn det igjen. At dere leser for mye i media, og blir skremt livredde av skremselspropagandaen får dere ta ansvar for selv. Gå å les litt statistikk over kriminalitet, for eksempel tall fra SSB eller Politiet, så ser dere at Oslo bare har blitt tryggere og tryggere de siste 40 årene. Dra nisselua opp fra øynene, så vil dere fort innse at Oslo er Norges beste by! Basta bom! Anonymkode: 057e5...28d 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #38 Skrevet 3. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på hvor snever man er. Det spiller ikke så stor rolle hvor man bor, men hva man faktisk får med seg. At du bor der gjør deg ikke til en ekspert. Jeg har en Tysk venninne, hun påstår at Merkel sin åpen-dør politikk har vært uproblematisk for Tyskland. Hun feiret tydeligvis ikke nyttårsaften i Køln. Anonymkode: 694ca...a3b At du ikke bor der gjør deg heller ikke til en ekspert sånn uten videre. Utover det, så handler det faktisk om at de som faktisk bor et sted føler det på kroppen eller ikke. Og svært mange av de som bor i Oslo gjør altså ikke det. Oslo har sine utfordringer, men det er på ingen måte Texasverdenen som blir beskrevet av en del, stort sett på grunn av mediapåvirkning, og da som regel fra de som ikke bor der selv. Anonymkode: d72d1...a56 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #39 Skrevet 3. desember 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: At du ikke bor der gjør deg heller ikke til en ekspert sånn uten videre. Utover det, så handler det faktisk om at de som faktisk bor et sted føler det på kroppen eller ikke. Og svært mange av de som bor i Oslo gjør altså ikke det. Oslo har sine utfordringer, men det er på ingen måte Texasverdenen som blir beskrevet av en del, stort sett på grunn av mediapåvirkning, og da som regel fra de som ikke bor der selv. Anonymkode: d72d1...a56 Akersgaten, er i Oslo, NRK også, men TV2 har vel enda litt rester i Bergen, fordi om hovedtyngden har flyttet til Oslo. Stort sett bor media folkene i Oslo. Disse politikerne som snakker om problemene bor vel også i Oslo? Det er så klart fint om utviklingen er positiv, men jeg tror nok folk ser på problemene og ønsker at de ikke var der. Vi vil ikke ha det slik! Mulig det var like mye skyting da som nå, men at vi ikke visste om det. Nå vet vi om det, og bra er det, for da kan vi være tydelige på at vi ikke vil ha det slik. Jeg vet om flere som bor i Oslo som tar flere forholdsregler når det gjelder egne og sine barns sikkerhet, enn folk som bor i London. Oslo er sikkert en tryggere by enn London, men det finnes sikkert utrygge nabolag i Oslo, og trygge nabolag i London. Jeg forstår ikke behovet for å bagatellisere, det er mye dritt i Oslo, og det må man få bukt med. Det høres ut som du synes det er greit, for det angår ikke deg? Anonymkode: 694ca...a3b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #40 Skrevet 3. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Oslo er Norges eneste bobare område. Finnes ingen andre alternativer i midt hodet. Oslo er også en av de tryggeste hovedstedene i verden. Og blir tryggere for hver dag som går. 2010-tallet er det tryggeste tiåret i Oslo. 2000-tallet var mindre trygt. 1990-taller var mindre trygt enn det igjen. 1980-tallet var mindre trygt enn det igjen. At dere leser for mye i media, og blir skremt livredde av skremselspropagandaen får dere ta ansvar for selv. Gå å les litt statistikk over kriminalitet, for eksempel tall fra SSB eller Politiet, så ser dere at Oslo bare har blitt tryggere og tryggere de siste 40 årene. Dra nisselua opp fra øynene, så vil dere fort innse at Oslo er Norges beste by! Basta bom! Anonymkode: 057e5...28d https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/kriminalitetsutvikling/trendrapport-oslo-2018---2021.pdf Sitat Den politianmeldte kriminaliteten i Oslo politidistrikt har sunket dramatisk siden slutten av 1990- tallet. De siste fem årene er nedgangen på over 30 prosent. Liknende trend finnes i mange land. Nedgangen gjelder primært vinningslovbrudd, og er trolig knyttet til digitalisering av økonomiske verdier, betalingsmåter og sikringstiltak. Nedgangen gjelder primært for tradisjonelle, “analoge” deler av kriminaliteten. En bekymringsfull utvikling gjelder vekst i anmeldte voldslovbrudd, herunder fysisk vold og ulike typer av trusler, tvang og personangrep Det er framvekst av flere flyktige nettverk blant ungdom på østkanten som begår ulike typer kriminalitet, både ran, vold og narkotikahandel. For seksuallovbrudd skaper digitalisering en brå og dramatisk økning i anmeldelser. Spørs litt på hvordan man ser på det da. Jeg vet i hvert fall hvilken kriminalitet jeg ville foretrekke å bli utsatt for dersom jeg skulle blitt utsatt for en kriminell handling. Nedgangen i kriminalitet skyldes altså vinningslovbrudd. Alle andre har en økning, stort sett. Jeg vil heller at noen bryter seg inn i garasjen min og stjeler det som står der, enn at de bryter seg inn i huset mitt og voldtar meg på det groveste. Avhengig av hva som hadde vært i garasjen er det ikke sikkert jeg ville anmeldt det engang, men sistnevnte ville jeg garantert anmeldt. Anonymkode: 90c35...535
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå