Gå til innhold

Parkert i strid med bestemmelse for oppstilling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har fått min aller første parkeringsbot. 

På boten står det: 

Overtredelse: Parkert i strid med bestemmelse for oppstilling - pforskr.§24(1) )/ pvilkår pkt.1

Kommentar: Parkert i kjørebanen

Jeg har parkert helt vanlig på en parkeringsplass. Parkeringsområdet var fullt av snø, og de hvite oppmerkingsstripene var derfor ikke synlig. Jeg parkerte midt i mellom to biler, og antok i beste tro at dette var en egnet parkeringsplass. Jeg har til og med betalt for parkeringstiden. Jeg er så godt som 100% sikker på at det ikke er "kjørebane" der jeg parkerte, da det var rundt 2,5 meter mellom de to bilene jeg parkerte og kunne se synlig at det hadde stått en bil der før jeg parkerte der. Så har handlet i god tro om at det var en egnet parkeringsplass. 

Hva gjør jeg nå? Har ikke så lyst til å betale 600 kr til et selskap fordi jeg parkerte på en parkeringsplass med 300 plasser, hvorav omtrent halvparten var i bruk. 

Anonymkode: 45abc...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte du langt frem og tok bilde av hvordan du stod parkert? 

Anonymkode: 667ad...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg nok ikke. Det var en voldsom snøstorm og så ikke bota før jeg skulle skrape snø bort fra frontruta, putta den bare i lomma og tenkte ikke mer på det før jeg kom hjem. Men ligger ikke bevisbyrden hos parkeringsselskapet? Jeg skal da ikke måtte bevise at jeg ikke har feilparkert, er det ikke omvendt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde jeg nok ikke. Det var en voldsom snøstorm og så ikke bota før jeg skulle skrape snø bort fra frontruta, putta den bare i lomma og tenkte ikke mer på det før jeg kom hjem. Men ligger ikke bevisbyrden hos parkeringsselskapet? Jeg skal da ikke måtte bevise at jeg ikke har feilparkert, er det ikke omvendt? 

Du motstrider deres bøtlegging, og da tror jeg du også må ha bevis.

Du bør uansett ringe de, og be om bilde(om de tar?) av parkeringen, og spørre om mer utfyllende mtp det vsr snøstorm, og ikke mulig å se de hvite strekene. 

Anonymkode: 667ad...0dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du motstrider deres bøtlegging, og da tror jeg du også må ha bevis.

Selvfølgelig ikke. Bøtelegger har bevisbyrden. Har de ikke bevis har de ikke grunnlag for boten. Har de bevis, ja da må du nok ha et enda bedre bevis for å motbevise forholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, har fått min aller første parkeringsbot. 

På boten står det: 

Overtredelse: Parkert i strid med bestemmelse for oppstilling - pforskr.§24(1) )/ pvilkår pkt.1

Kommentar: Parkert i kjørebanen

Jeg har parkert helt vanlig på en parkeringsplass. Parkeringsområdet var fullt av snø, og de hvite oppmerkingsstripene var derfor ikke synlig. Jeg parkerte midt i mellom to biler, og antok i beste tro at dette var en egnet parkeringsplass. Jeg har til og med betalt for parkeringstiden. Jeg er så godt som 100% sikker på at det ikke er "kjørebane" der jeg parkerte, da det var rundt 2,5 meter mellom de to bilene jeg parkerte og kunne se synlig at det hadde stått en bil der før jeg parkerte der. Så har handlet i god tro om at det var en egnet parkeringsplass. 

Hva gjør jeg nå? Har ikke så lyst til å betale 600 kr til et selskap fordi jeg parkerte på en parkeringsplass med 300 plasser, hvorav omtrent halvparten var i bruk. 

At det har stått en bil der før er nok bare en tolkning av sporene. Sier feks ingen ting om hvor lenge, om motoren var skrudd av etc. Kanskje den også fikk et gebyr? Mener med dette at slikt ikke vil tillagt noe særlig vekt.

Klarer du å finne tilbake til akkurat der du stod? Om det viser seg at dette faktisk ikke er en park. plass ville jeg la det ligge. Da tror jeg du ikke kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må klage, og evt gå tilbake og se om det er en merking du har oversett. 

Jeg har også stått på parkeringsplass, trodde jeg, men det var utenfor den hvite markeringen. Så selv om det er snø og vinter, må du nok forholde deg til at du kan ha stått utenfor markeringen.

mest sannsynlig sto både du og en av dem på siden din feilparkering, kanskje alle tre..

Anonymkode: 3ae5f...c83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid, alltid, alltid, alltid klag på parkeringsbøter. Uten unntak. Det er noen kolossale idioter som jobber med dette - hvem vil vel ha en slik jobb? - og de får provisjon. Første svaret fra p-selskapet vil som regel være et avslag. Andre gangs klage får du ofte gjennom. Privatisert inndrivelse av p-bøter er et salig kaos av dritt i dette fine landet vårt, og tilfeller som ditt er vel gode eksempler på det.

Lykke til! :)

Anonymkode: 8a232...718

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsselskaper er noen jævla skurker. Jeg har selv opplevd at de har skrevet ut bøter utenfor eget område, og selv etter å ha blitt felt i Parkeringsklagenemda fortsetter de med praksisen. Og det får ingen konsekvenser for de griske, kyniske drittsekkene. De kan herje med folk så mye de bare vil, og i verste fall får de et vedtak mot seg i nemda, men de fleste gidder antakelig ikke å klage hele veien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jabx skrev:

Parkeringsselskaper er noen jævla skurker. Jeg har selv opplevd at de har skrevet ut bøter utenfor eget område, og selv etter å ha blitt felt i Parkeringsklagenemda fortsetter de med praksisen. Og det får ingen konsekvenser for de griske, kyniske drittsekkene. De kan herje med folk så mye de bare vil, og i verste fall får de et vedtak mot seg i nemda, men de fleste gidder antakelig ikke å klage hele veien.

+1. Det er helt vilt at dette får lov til å pågå i åpenhet.

Anonymkode: 8a232...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk parkeringsbot en gang når jeg hadde punktert... Vet ikke om vedkommende bare syntes jeg skulle kjøre videre, eller hva.

Anonymkode: fd5a1...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal nok klage på denne. Men ser jo at behandlingstiden er 3 uker på klager, like lenge som betalingsfristen på boten. Vil det si at om jeg klager og ikke betaler så går det til purring og inkasso? Eller skal jeg betale også klage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Troverdigheten skrev:

Nemnda er jo bare fylt med folk betalt av p-selskapene.

Kilde? Jeg oppfatter dem som objektive i de sakene jeg har vært involvert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal nok klage på denne. Men ser jo at behandlingstiden er 3 uker på klager, like lenge som betalingsfristen på boten. Vil det si at om jeg klager og ikke betaler så går det til purring og inkasso? Eller skal jeg betale også klage? 

Nei, i det du har klaget så kanselleres den opprinnelige fristen, og parkeringsselskapet er de som får svarfrist. Du trenger ikke å betale noe som helst før endelig behandling i nemnda, så lenge du har holdt deg til klagefristen. Det vil si at du kan klage til selskapet dagen før fristen går ut, og når de svarer deg så har du nye tre uker (eller noe slikt) til å klage til nemda. Klager du da til nemnda siste dagen før den nye fristen går ut, så blir det igjen ny runde der det ikke skjer noe som helst før selskapet svarer. Og når nemnda har fattet en endelig beslutning løper det en endelig frist. Det er denne du må betale innen den går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...