Gå til innhold

Veldedighet - en bjørnetjeneste for den man hjelper?


Samsung

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et helse og omsorgsyrke hvor jeg jobber med mange av de svakeste i samfunnet. Jeg har troen på det gode i menneske og setter stor pris på at andre som ikke får betalt for å gjøre verden til et litt bedre sted, og bruker mye tid og energi på det. 

Jeg ser imidlertid at mange av de jeg hjelper gjennom mitt yrke får svært god oppfølging gjennom helse og sosial faglige tjenester, men likevel benytter de seg i stor grad av tjenester fra veldedighet. 

På min arbeidsplass er det flere av brukerne som har liker mye utbetalt i måneden som enkelte av kollegaene mine, men likevel går de til steder hvor de kan få gratis mat og klær. Det er folk som har det langt verre enn de jeg jobber med. 

Spørsmålet er da om det er riktig å dele ut mat og klær til de som har god trygd og får god hjelp? De bruker riktig nok nesten alle pengene sine på tobakk, men hvis en lærer seg at det ikke er så farlig med penger til mat eller klær når man kan få det gratis gjør man kanskje folk en bjørnetjeneste? Mange av de jeg hjelper har fått så mye klær, ting og mat gratis at det til slutt blir kastet. De har ikke plass i leiligheten rett og slett. 

Hvordan kan man eventuelt sikre at de som virkelig trenger hjelp får hjelp, og kan man hjelpe folk uten å gjøre de en bjørnetjeneste? 

Jeg tenker at et dagtilbud hvor de kan gjøre noe nyttig hadde vært bedre for de. Kanskje en type jobb eller et treffsted hvor man kan gjøre ulike aktiviteter. På den måten blir de ikke sittende hjemme å røyke og kjeder seg. Dessverre legges mange tilbud som koster penger ned. Alt skal drives med fortjeneste. Folk blir i stedet sykere fordi de ikke har noe å gjøre på. Bare det å kunne være en slags hjelper på en arbeidsplass av og til når en føler seg frisk nok til det kunne gitt mye. Men da må det ikke være et krav om at man skal jobbe full uke. Man må kunne komme når man klarer. 

Dette var dagens lille refleksjon fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...