AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Vurderer å kjøpe en egen ekstern harddisk til videofiler med hjemmevideoer. Enkelt å finne frem og sette på videoer når vi senere ønsker å se de. Er lite teknisk anlagt, så spørsmålet er hvor mange timers videoer (til sammen) er det plass til på 1tb harddisk? Bryllupsvideoene våre (er to) utgjør ca 3-4 timer hver, I tillegg kommer babyvideoene til jentene våre, igjen på 3-4 timer hver, har to. Bare der er det 13-16 timer. Senere kommer bursdager, jubileum og litt småtteri her og der. Lurer på om 1tb holder, og kjøper heller ny hvis den gamle blir full. Noen med peiling? Anonymkode: 75a20...f10
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Det kommer an på videokvalitet, bitrate og kompresjon. 1TB er alt for lite hvis du ikke komprimerer videoene til det ugjenkjennelige. Jeg ville ikke kjøpt noe mindre enn 4TB, denne er på salg hos Komplett i dag. https://www.komplett.no/product/871317/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-ekstern/seagate-expansion-portable-drive-4tb Anonymkode: 8c8ec...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på videokvalitet, bitrate og kompresjon. 1TB er alt for lite hvis du ikke komprimerer videoene til det ugjenkjennelige. Jeg ville ikke kjøpt noe mindre enn 4TB, denne er på salg hos Komplett i dag. https://www.komplett.no/product/871317/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-ekstern/seagate-expansion-portable-drive-4tb Anonymkode: 8c8ec...8b9 Vi har fra før av 4tb ekstern harddisk, med tusenvis av bilder og flere lange/korte videoer, og fortsatt er kun en brøkdel av harddisk er brukt. Så vi håpet at 1tb holdt til bare videoer. Det gjør det altså ikke? TS Anonymkode: 75a20...f10
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har fra før av 4tb ekstern harddisk, med tusenvis av bilder og flere lange/korte videoer, og fortsatt er kun en brøkdel av harddisk er brukt. Så vi håpet at 1tb holdt til bare videoer. Det gjør det altså ikke? Det kan være nok i massevis, og det kan være altfor lite. Det går ikke an å gi noe fasitsvar. Hvis dere har brukt mye mindre enn 1/4-del av 4 TB-disken så vil 1 TB holde en god stund for dere. Anonymkode: 4e80b...d3c
skrue Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Vurderer å kjøpe en egen ekstern harddisk til videofiler med hjemmevideoer. Enkelt å finne frem og sette på videoer når vi senere ønsker å se de. Er lite teknisk anlagt, så spørsmålet er hvor mange timers videoer (til sammen) er det plass til på 1tb harddisk? Bryllupsvideoene våre (er to) utgjør ca 3-4 timer hver, I tillegg kommer babyvideoene til jentene våre, igjen på 3-4 timer hver, har to. Bare der er det 13-16 timer. Senere kommer bursdager, jubileum og litt småtteri her og der. Lurer på om 1tb holder, og kjøper heller ny hvis den gamle blir full. Noen med peiling? Anonymkode: 75a20...f10 Ville nok ha satset på noe større, iom at du skriver "senere....", men obs, om dette er filmer du absolutt ikke vil minste så bør du ha to disker hvor den ene kun er backup og helst lagres i et annet hus. Jeg bruker slike disker aktivt i kanskje maksimalt fem år før jeg kjøper nye og kopierer over. Så det avhenger også av hvor mye du forventer å trenge før de bør byttes ut. Jeg beholder forresten de gamle diskene etter en slik utbytting som en ekstra (men med tiden ufullstendig) backup.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, skrue skrev: Ville nok ha satset på noe større, iom at du skriver "senere....", men obs, om dette er filmer du absolutt ikke vil minste så bør du ha to disker hvor den ene kun er backup og helst lagres i et annet hus. Jeg bruker slike disker aktivt i kanskje maksimalt fem år før jeg kjøper nye og kopierer over. Så det avhenger også av hvor mye du forventer å trenge før de bør byttes ut. Jeg beholder forresten de gamle diskene etter en slik utbytting som en ekstra (men med tiden ufullstendig) backup. Takk for svar. Jeg har pr idag 3 eksterne harddisker. En på 4 tb som inneholder både bilder og videoer, én på 1 tb som brukes aktiv til å lagre, som senere kopieres over til 4 tb, og én på 1tb til. Ungene mine er ungdommer og unge voksne. Så det er i første omgang deres digitaliserte vhs kassetter som jeg tenkte å lagre på én harddisk og bare ta den ene fram når vi har lyst til å se på videoer TS Anonymkode: 75a20...f10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå