AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Jeg har prøvd meg på kaldheving av bolledeig/julebrød flere ganget nå, men det blir ikke helt vellykket. Jeg gjør akkurat som beskrevet ørten steder. Melk fra kjøleskapet, bruker halv mengde gjær, mykt smør i terninger tilsettes etter 10 min elting på laveste hastighet, så elter jeg 10-15 min til og skrur hastigheten litt opp mot slutten. Plast over bakebollen, inn i kjøl over natten. Men om ettermiddagen dagen etter, har den knapt hevet i det hele tatt. Så sier alle at man bare har den i romtemp en times tid. Jeg tar av plasten ti minutters tid så kald luft slipper ut, tar plasten over igjen, og lar stå. Men etter to timer er deigen fremdeles helt kald, og har ikke hevet i det hele tatt. Er helt rar å jobbe med. Baker ut, etterhever en times tid, og steiker. Hever i ovnen, men likevel? Skal den ikke heve i bollen?? Har også prøvd å bake ut bollene uten forheving og sette i kjøleskal over natten, og etterheve på benken, men det ble fullstendig mislykket. De hevet ikke i ovnen heller. Hva er galt? Er det for kaldt i kjøleskapet? Vi har normal temp, så det virker litt rart når jeg ser så mange andre som hever i kjøleskap? Anonymkode: 25ae2...57e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Har du forsøkt å heve i et kaldt rom i stedet? I en kjellerbod, eller til og med et kjølig gjesterom? Eventuelt må du justere gjærmengden. Jo kaldere det er, jo mer gjær. Selv synes jeg eltefritt er mye enklere, både i arbeid, og å få luftig. Så har gått helt bort fra kaldheving med mindre det er bakst som ikke egner seg for eltefritt. Anonymkode: f6ee0...980
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å heve i et kaldt rom i stedet? I en kjellerbod, eller til og med et kjølig gjesterom? Eventuelt må du justere gjærmengden. Jo kaldere det er, jo mer gjær. Selv synes jeg eltefritt er mye enklere, både i arbeid, og å få luftig. Så har gått helt bort fra kaldheving med mindre det er bakst som ikke egner seg for eltefritt. Anonymkode: f6ee0...980 Nei, skal prøve det neste gang. Bruker mer gjær enn de fleste heve-i-kjøleskapoppskrifter, så det burde ikke være for lite gjær som gjør det. Har du en god oppskrift på eltefrie boller? Har ikke funnet noen. Anonymkode: 25ae2...57e
Belima Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 Jeg baker brød mm på kaldhev. Jeg setter deigen med kald væske og halv mengde gjær sent på kvelden. Elter etter beste evne. Lar den st natta over på kjøkkenbenken og baker ut ved 8-9 tiden neste morgen. Hvis du først skal bruke deigen neste ettermiddag, så ville jeg brukt kvart mengde med gjær, satt deigen kvelden før og latt den stå fremme til du kom hjem på ettermiddagen. Jeg mislyktes alltid når jeg prøvde å heve natta over i kjøleskap. Deigen hevet aldri, men nå har jeg bakt på min måte i 2-3 år og er alltid heldig med resultatet. Jeg bruker oftest tørrgjær.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 Hm, kanskje jeg skal heve lussekattene i romtemp, eller i boden hvor det er ca 17 grader, og se om det går bedre. Anonymkode: 25ae2...57e
Belima Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 Har bakt i mange år og får høre at jeg er god til det. Gjærbakst er tidkrevende, men koselig synes jeg. Resultatet blir alltid best med for og etterheving. Hvis du baker brød over natta som jeg kaller det, så får du bedre smak av kornslagene/melet du bruker i baksten. Min brødoppskrift er enkel: 1 l kaldt vann, 500 gr grov sammalt hvete, 100 gr grov rug og 100 gr havregryn, 2-3 ss smør 20 gr salt, 1 ts sukker og en halv pakke tørrgjær, hvetemel til passe deig. Eltes 13-15 min, settes på kjøkkenbenken natta over til heving. Baker ut 2 brød på pluss/minus 1200 gr hver, legger de i forma og etterhever ca 45 min under klede. Sprayer med vann før steking. Stekes nederst i ovnen på 200 gr 40-45 min, men du ser når de har fått farge. Jeg vil ikke ha sprø skorpe, så jeg sprayer vann på de ferdigstekt brødene og dekker med klede til de er avkjølte. Skjærer de opp på maskin og fryser .
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Jeg setter det og på kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap som de over, blir veldig bra resultat. Anonymkode: eb1db...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå