Gå til innhold

Stellebord og ulykker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som om det er veldig utbredt at barn faller ned fra stellebordet fordi de gjør en brå bevegelse, foreldrene er distré osv.

Hvorfor gidder dere i det hele tatt å ta sjansen på å skifte på et stellebord når sånne ting kan skje? Er det prestisje å ha et fint stellebord å vise frem?

Det beste er å kjøpe en billig myk stellematte og heller stelle barna på GULVET, der er sjansen lik 0 at noen skader i det hele tatt skjer, så hvorfor gjør ikke folk dette likevel?

Jeg stusser litt over alle som skifter på barna på et stellebord for egen komfort, når det i verste fall kan ende med å gi barna varige skader.

Anonymkode: bafcb...ad2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig å miste et barn ned fra et stellebord. Jeg skjønner ikke hvor du har den oppfatningen fra? Da hadde stellebordene blitt trukket fra markedet. 

Skader som kommer av at man løfter og bruker kroppen feil er imidlertid vanlig, og det er derfor det vektlegges både i hjem og i arbeid. 

Anonymkode: d0209...3bf

• Liker 20
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke vanlig å miste et barn ned fra et stellebord. Jeg skjønner ikke hvor du har den oppfatningen fra? Da hadde stellebordene blitt trukket fra markedet. 

Skader som kommer av at man løfter og bruker kroppen feil er imidlertid vanlig, og det er derfor det vektlegges både i hjem og i arbeid. 

Anonymkode: d0209...3bf

Selvfølgelig er det vanlig!  Jeg har hørt ørten historier om fall fra venner og bekjente 

Bruk seng hvis du ikke klarer gulv

Anonymkode: bcf48...135

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mer vanlig når de begynner å rulle rundt og snu seg. Vi hadde stell på gulvet

Anonymkode: 807ec...bbf

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor sitte på gulvet og skifte når jeg kan ha stellebord? Jeg har full kontroll på barnet, slipper aldri taket i henne. Når jeg skal se en annen vei eller ta en bleie fra skuffen, så holder jeg en hånd på magen hennes. 

Anonymkode: fa63e...7ec

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sitte på gulvet og skifte når jeg kan ha stellebord? Jeg har full kontroll på barnet, slipper aldri taket i henne. Når jeg skal se en annen vei eller ta en bleie fra skuffen, så holder jeg en hånd på magen hennes. 

Anonymkode: fa63e...7ec

Alle sier at de har full kontroll, inntil ulykken inntreffer. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ut som om det er veldig utbredt at barn faller ned fra stellebordet fordi de gjør en brå bevegelse, foreldrene er distré osv.

Hvorfor gidder dere i det hele tatt å ta sjansen på å skifte på et stellebord når sånne ting kan skje? Er det prestisje å ha et fint stellebord å vise frem?

Det beste er å kjøpe en billig myk stellematte og heller stelle barna på GULVET, der er sjansen lik 0 at noen skader i det hele tatt skjer, så hvorfor gjør ikke folk dette likevel?

Jeg stusser litt over alle som skifter på barna på et stellebord for egen komfort, når det i verste fall kan ende med å gi barna varige skader.

Jeg har ikke rygg til å skifte på gulvet. Det blir i arbeidshøyde, ellers så blir det skitten bleie til noen andre kommer hjem

Anonymkode: e83ae...71d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke rygg til å skifte på gulvet. Det blir i arbeidshøyde, ellers så blir det skitten bleie til noen andre kommer hjem

Det er mange som ikke har rygg til å skifte på bakken, men man tar da vitterlig sikkerheten til barnet før sin egen komfort.

• Liker 2
Skrevet

Våre har ikke falt ned fra stellebordet. Brukt det på dem begge. Om barna faller ned er nok ikke foreldrene helt på hele tiden. Vi slipper aldri tak på dem når de ligger der

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som ikke har rygg til å skifte på bakken, men man tar da vitterlig sikkerheten til barnet før sin egen komfort.

Men det er jo ikke så utbredt? Jeg har virkelig ikke hørt om noen som har hatt barn som har falt fra stellebordet. Når de klatrer over grindseng og klatrer i vanlig seng og sofa ja, men ikke stellebord.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri mistet babyen fra stellebordet, har selvsagt alltid holdt en hånd på babyen, noe annet er uansvarlig. Trodde alle foreldre visste om det? 

Anonymkode: 9a162...300

• Liker 1
Skrevet

Jeg har heller ikke rygg til å skifte på gulvet. Et godt tips jeg fikk på barselhotellet er at "alltid ha en hånd på babyen" IKKE betyr "legg hånden flatt på brystet eller magen til babyen". Man bør i stedet gripe rundt låret med hele hånden og holde et fast tak. HVIS babyen da plutselig skulle gjøre et skikkelig krumspring, er du garantert å klare å holde fast, og fordi lårbeinet er stort og sterkt, vil babyen ikke bli skadet av å bli holdt etter låret.

Jeg har i løpet av tre år med stelling på stellebord faktisk aldri trengt å snu meg/vende meg bort fra babyen, så jeg bruker lårgrepet kun når jeg fukter tørre engangskluter i vasken (som er rett ved siden av), og det kun når jeg har sluppet opp for de jeg fukter på forhånd. M.a.o. at det trengtes flere kluter enn jeg hadde anslått.

Anonymkode: a911a...884

• Liker 2
Skrevet

Tror nok folk steller på stellebord fordi de ikke med hensikt har planer om å miste barnet - det er et uhell. Og de aller fleste av oss steller på stellebord i flere år uten uhell, og skåner da ryggen vår, bedre arbeidsstilling og bedre arbeidsplass ift div utstyr som står tilgjengelig rundt. 

Folk kjøper seg bil, men har ikke planer om å kræsje - likevel skjer det. Folk kjøper seg barnevogn med hensikt om at barnet skal ligge trygt oppi - likevel kan den velte (av div grunner). Folk kjøper seg kaffe uten å ønske at dette havner over barnet, likevel skjer dette. Det er uhell. Jeg tror ingen, ingen, ønsker at uhell skal skje og gjør alt i sin makt for å unngå det, likevel skjer det. 

Det er mye jeg kan bli oppgitt over fordi jeg føler jeg aldri kunne gjort det selv, men jeg prøver å ikke dømme. Det er svært lett å være etterpåklok, i svært mange situasjoner.

Jeg har selv balansert mobilen på kanten av vasken mens jeg satt på do og skulle tørke meg. Jeg balanserte den der uten å tenke meg om - 2 sek senere, en knust iphone. Fy faen jeg var forbanna på meg selv, går det virkelig an?! Hvorfor ikke legge den på gulvet? Hvorfor ha mobilen inn på badet i det hele tatt. Tusen tanker, men der og da tenkte jeg meg ikke om.. idiotisk. Sammenligner forøvrig IKKE iphone med baby, men i ett sekund, ETT sekund, når du mister zinksalven på gulvet, holder hånd på baby og bøyer deg ned, zinken er 2 cm for langt unna fingerspissene og du slipper hånden på baby, ett sekunder er nok. På toppen av det 2 timer søvn på 24 timer, baby hyler, brystene sprenger, bindet i trusa skulle vært byttet, hunden ønsker tissetur og piper utenfor døra etc etc. Ingen aner omstendighetene rundt.

Slutt å døm hverandre ❤️

• Liker 16
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men det går ikke når man ikke klarer å komme seg opp fra gulvet og ikke fungerer etterpå. 

Et barn er helt trygt på stellebordet, men foreldrene må gjøre jobben sin og passe på. 

Anonymkode: d2a70...415

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud :rolleyes:  Hva gjør du hvis du må bære barnet ned en trapp? Setter deg på rompa og aker deg ned? (Åh, dumme meg, det er selvfølgelig helt uansvarlig å ha en trapp i huset hvis man har barn)   En stor del av dagens småbarnsmødre er klin sprø spør du meg...

Anonymkode: e58dd...6a7

• Liker 18
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det vanlig!  Jeg har hørt ørten historier om fall fra venner og bekjente 

Min første ramlet ned fra senga..

Anonymkode: 2a0d0...f09

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke snakk om komfort. Setter jeg meg ned, kommer jeg meg ikke opp igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Min søster hadde stellematte på gulvet. Skulle løfte opp nevøen min på 7 mnd. I det hun skulle reise seg så mistet hun balansen pga blodtrykksfall, (hun sto med rumpa til værs og hodet ned i gulvet), så hun tippet fremover og han deiset hodet i gulvet. Fikk en hjerneblødning. Var flaks hun ikke falt over han. 

Samboeren til broren min mistet niesen min i en lignende ulykke et år senere. Var ikke blodtrykksfall, men hun rullet utav hendene på henne i det han skulle reise seg opp i samme stilling. Hun var så tung, hun sto med rumpa til værs og hun rullet over og falt ned. 

De har aldri hatt en ulykke på stellebord.
Ulykker kan skje samme fader hvor stellematten er. 

Anonymkode: 55e03...4e1

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke snakk om komfort. Setter jeg meg ned, kommer jeg meg ikke opp igjen. 

ja og det har også skjedd, med mamma (altså barnas mormor). Føttene dovnet vekk helt og hun kom seg ikke opp i det hele tatt. Fordi føttene sviktet helt under henne. Ikke enkelt når man er 60. Endte opp med å måtte vente til min bror kom et kvarter senere. 
Først da droppet de stellematte på gulv og gikk til stellebord og som sagt, ingen ulykker hittil. 

Anonymkode: 55e03...4e1

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, da er det vel vanlig da!? Så mange damer som baserer livet sitt på anekdoter ass. 

Anonymkode: 625c9...4f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...