Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Utestengt fra boozt.com

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag fikk jeg en mail fra Boozt.com, der de skriver at jeg er blitt «inkludert i deres fair use-filter», og videre at det betyr at jeg ikke lenger får lov til å legge inn bestillinger hos boozt.com. De skriver at kunder havner på denne listen hvis de for eksempel legger inn én eller flere store ordre, ofte flere ganger i uka, for så å returnere alle eller mesteparten av varene. De skriver også at dette gjelder maks en halv prosent(!) av deres kunder.

Jeg synes dette er helt vilt!! Jeg bestiller fra Boozt.com maks 1-2 ganger pr måned, og ja, jeg returnerer en del, men jeg handler også mye derfra. Når jeg ser gjennom bestillingene mine fra det siste året så har jeg lagt inn 9 bestillinger. Jeg har returnert 40-50 % av det jeg har handlet- men alt jeg har beholdt beløper seg til en verdi av rundt 15.000 kr. Jeg er altså er relativt god kunde selv om jeg returnerer en del.

Jeg synes det er nesten umulig å unngå en del returer når jeg bestiller på nett, fordi varene ofte ser annerledes ut, har annen overflate, litt annen farge osv i virkeligheten enn hva de har på nett. Ofte stemmer heller ikke de oppgitte målene på størrelsene.

Nå kjenner jeg at jeg ble skikkelig sur på boozt.com, hva i alle er dette for slags kundebehandling??? Er det noen flere som har opplevd dette?

Anonymkode: eebd8...58c

Da får du handle i fysiske butikker da.

Dvs faktisk handle der og ikke bare prøve for så å bestille på nett

Anonymkode: 0491e...b66

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nettbutikkene kan ikke sette en grense på hvor mye man får returnere. Angreretten gjelder i Norge. Jeg syns det er helt uproblematisk å handle mye, og så returnere mesteparten. Det må nettbutikker bare finne seg i, det er ulempen med netthandel og kostnaden de må ta ved å spare på andre ting. 

Det som ER problematisk, og som Boozt prøver å forhindre, er å handle ofte og returnere ofte. Det er forsåvidt problematisk å handle ofte uten å returnere også (men for Boozt er ikke det et økonomisk problem, så det driter de i, så den etiske unnskyldningen deres strekker seg ikke SÅ langt).

Å begrense antall ganger man handler klarer alle. Nå er jo ikke du ts den mest ekstreme, og det virker som Boozt sitt filter har rammet deg feil (du handler ikke ukentlig), men de fleste nettshoppere burde vurdere og reflektere over om det kanskje går an å begrense seg til større kvanta 2-3 ganger i året. Og de av oss som har muligheten bør gjerne først og fremst forsøke å støtte nærbutikkene. 

Endret av Albbas
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en siste greie for min del, er forøvrig at jeg har to barn som jeg også handler til på boozt. De er enda mye mer picky enn meg på hvordan ting skal se ut- så ofte må det bli retur hvis varen ikke stemte 100 % med hvordan de trodde den var da de så bilde av den før jeg bestilte. Skostørrelser er også vanskelig til barn, og man må ofte bestille to ulike str for å prøve hjemme.

ts

Anonymkode: eebd8...58c

Blir det ikke fryktelig masete å måtte pakke ned, fylle i retursedler og dra på postkontoret for å returnere alle disse feilkjøpene? Det høres fryktelig styrete ut, synes jeg. Hvorfor ikke handle i vanlige butikker heller?

• Liker 5
Skrevet (endret)
5 minutter siden, youcancallmejune said:

Blir det ikke fryktelig masete å måtte pakke ned, fylle i retursedler og dra på postkontoret for å returnere alle disse feilkjøpene? Det høres fryktelig styrete ut, synes jeg. Hvorfor ikke handle i vanlige butikker heller?

Det er ikke alle som bor en plass med "vanlige butikker". På min hjemplass er det 13 mil til nærmeste klesbutikk. ;) Tror nok foreldrene mine hadde elsket netthandel da jeg var liten, men den gang ei. Tok til og med fri fra skolen av og til for å dra til byen for å handle klær (og gjøre ærend i banken o.l).

Endret av Albbas
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Det er ikke alle som bor en plass med "vanlige butikker". På min hjemplass er det 13 mil til nærmeste klesbutikk. ;) Tror nok foreldrene mine hadde elsket netthandel da jeg var liten, men den gang ei. Tok til og med fri fra skolen av og til for å dra til byen for å handle klær. 

Aha, da forstår jeg det bedre. Trodde jeg bodde avsides, men det er ingenting sammenlignet med deg tydeligvis. Få butikker her også, men jeg kommer meg til nærmeste kjøpesenter hvis jeg kjører i 20 minutter. 

Skrevet

Du kan vel klage hvis du føler deg urettferdig behandlet?

Og jeg vet ikke hvor mye nettbutikkene sparer på å ikke ha fysiske butikker jeg. Har ikke lest noe om utregningene på det, men tenker det kan være mindre enn man tror. Tenk hvor høy fortjeneste HM har på klærne sine i butikken. De tar ikke inngangspenger for å komme inn i butikken, og det koster ikke penger for butikken når du ikke skal ha klærne du prøver i form av retur. En t-skjorte til 50,- som blir prøvd i butikken og hengt tilbake har man ikke brukt masse forsendelsesutgifter på.

Ansatte og utgifter til lokale må både HM og nettbutikker ha. Det eneste som koster mer i fysisk butikk er lokalet. På et kjøpesenter er det 100.000,- /mnd. En pakke med posten koster 149,- for under 10kg. =671 sendinger for 100.000,-. Dette må deles på 2 pga returer. Nettbutikken får altså sendt 335 pakker for samme pris som butikken betaler i leie for bedre lokale. Det er ikke veldig mye? En HM på et kjøpesenter har kanskje 335 kunder innom daglig, minimum!!

Og nettbutikker sparer på ansatte? Men jeg skjønner ikke helt det heller, da returer må behandles manuelt? Og ordrene må behandles før de sendes?

Anonymkode: c4774...790

• Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, youcancallmejune said:

Aha, da forstår jeg det bedre. Trodde jeg bodde avsides, men det er ingenting sammenlignet med deg tydeligvis. Få butikker her også, men jeg kommer meg til nærmeste kjøpesenter hvis jeg kjører i 20 minutter. 

Hvis du har et kjøpesenter 20 minutter unna bor du jo ikke avsides i det hele tatt. :P

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan vel klage hvis du føler deg urettferdig behandlet?

Og jeg vet ikke hvor mye nettbutikkene sparer på å ikke ha fysiske butikker jeg. Har ikke lest noe om utregningene på det, men tenker det kan være mindre enn man tror. Tenk hvor høy fortjeneste HM har på klærne sine i butikken. De tar ikke inngangspenger for å komme inn i butikken, og det koster ikke penger for butikken når du ikke skal ha klærne du prøver i form av retur. En t-skjorte til 50,- som blir prøvd i butikken og hengt tilbake har man ikke brukt masse forsendelsesutgifter på.

Ansatte og utgifter til lokale må både HM og nettbutikker ha. Det eneste som koster mer i fysisk butikk er lokalet. På et kjøpesenter er det 100.000,- /mnd. En pakke med posten koster 149,- for under 10kg. =671 sendinger for 100.000,-. Dette må deles på 2 pga returer. Nettbutikken får altså sendt 335 pakker for samme pris som butikken betaler i leie for bedre lokale. Det er ikke veldig mye? En HM på et kjøpesenter har kanskje 335 kunder innom daglig, minimum!!

Og nettbutikker sparer på ansatte? Men jeg skjønner ikke helt det heller, da returer må behandles manuelt? Og ordrene må behandles før de sendes?

De sparer mye på ansatte, lokale - og de betaler selvfølgelig ikke 149 for å sende en pakke. 

Anonymkode: 5df14...a69

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da bør vel butikkene slutte med å bruke eksempelvis klyper for å få klærne til å sitte bedre på modellen. 

Anonymkode: ebea0...a90

Helt enig! Dette så jeg senest i går, i fysisk butikk. Et skjørt på vero moda. Utstillingsdukker burde vise hvordan plagget ser ut!

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Puny skrev:

Så dårlig! Tenk deg hva de sparer på å ikke ha en fysisk butikk man kan gå og se varene i. At det blir mange returer er en bitteliten kostnad de bør svelge! 

Dette er en myte. Det er ikke billigere å drive ren nettbutikk enn fysisk butikk.

Det er godt kjent at man har de samme kostnadene, de er bare fordelt på andre poster. Markedsføring f.eks. Nettbutikker profileres ikke i en gate, og er avhengig av å markedsføre seg hver eneste dag. Ofte har de lavere fortjeneste per produkt, fordi folk forventer av en eller annen grunn at det skal være billigere å handle på nett. Så de betaler for tjenester som sammenligner priser i flere nettbutikker, og får priskalkulasjoner som presser prisene deres ned. Når frakt for å sende en og en pakke er høyere til sammen enn å sende en hel cargovogn til en fysisk butikk, blir det enda mindre fortjeneste.

Det er ikke billigere å drive nettbutikk, med mindre du er en bitteliten butikk som kan drive fra kjelleren i ditt eget hjem.

Ts, du skal ikke se bort i fra at algoritmen kalkulerer inn fortjeneste, og evt tap, på dine kjøp i tillegg til din atferd. 

Anonymkode: 8d2ba...c81

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Jeg synes det er helt kurant å sette en grense for hvor mye kundene kan returnere. Returer fører til både høyere kostnader for nettbutikken, dessuten er det uten tvil et miljøproblem, tenk bare på all emballasjen og transporten. 

Det er greit å kunne returnere ting hvis man er uheldig og ting ikke passer, men når man returnerer halvparten av det man har bestilt, er det kanskje på tide å bli litt mer selektiv før man bestiller.

Takk! Akkurat dette jeg har prøvd å formidle, men du fikk det bedre til enn meg :)

Ja, alle kan gå på en smell eller to, men å konsekvent returnere 50% hver eneste gang må jo være unødvendig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av disse som bestiller og returnerer hyppig. Jeg har en kropp som er vanskelig å kjøpe klær til (over 180 høy, brede hofter, smal overkropp). I tillegg har jeg store føtter som er vanskelig å finne sko til i vanlig butikk. Jeg hadde en periode hvor jeg ikke fikk bestille med faktura fra zalando, men jeg fikk fortsatt handle der (og returnere) med kort.

Jeg mener at denne kostnaden/merarbeidet må nettbutikkene faktisk ta. Klær er ulike i størrelse, størrelsestabeller stemmer ikke, ofte er det dårlig fargegjengivelse på bilder, dårligere kvalitet enn antatt, sko er ulike i i størrelse osv. Og det må da være mer miljøvennlig å gjøre større bestillinger enn å bestille ett enkelt plagg i flere omganger for å få riktig størrelse og passform.

Anonymkode: b6233...c09

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sparer mye på ansatte, lokale - og de betaler selvfølgelig ikke 149 for å sende en pakke. 

Anonymkode: 5df14...a69

Javel, hvordan vet du dette? Kan du forklare hvorfor du mener det du gjør?

Det kan være ganske dyrt å leie lagerlokale, og man må reklamere i tillegg. En fysisk butikk trenger ikke dette. Den er der, du kan gå inn.

Og hvorfor tror du de tjener på ansatte?

En ansatt i butikk henger opp klærne, så er det kunden som plukker varene de skal ha. I nettbutikk må alle plagg plukkes av en ansatt. I mange klesbutikker er det bare 2-3 ansatte som har ansvar for hundre tusenvis av klesplagg. Klærne henger på plassen sin og en ansatt står i kassen. De ro andre rydder og hjelper kunder. I nettbutikk må i tillegg ordren sees over og kontrolleres. Det samme må en retur, i tillegg må en retur behandles riktig slik at kunden får pengene tilbake.

Begrunn hvorfor du tror nettbutikker har lavere lønnskostnader enn en fysisk butikk. 

Skrevet

Hei alle sammen. 
Dette er noe Boozt begynte med akkurat nå! Jeg fikk også denne mailen når jeg bestilte varer i går. Jeg handlet sist i juli og nå er jeg svartelistet og utestengt!

Jeg oppfordrer ALLE til å skrive en anmeldelse på Trustpilot på Boozt.com (ikke Boozt.no - det fins ikke). 

Legg også gjerne igjen en melding på veggen på Facebook siden deres!

Det går ikke å holde på sånn uten at det får konsekvenser. Jeg kommer ikke til å bruke en krone til der, uansett om de endrer regelen igjen, og jeg oppfordrer til boikott!!

• Liker 7
Skrevet
34 minutter siden, MariannePanne skrev:

Hei alle sammen. 
Dette er noe Boozt begynte med akkurat nå! Jeg fikk også denne mailen når jeg bestilte varer i går. Jeg handlet sist i juli og nå er jeg svartelistet og utestengt!

Jeg oppfordrer ALLE til å skrive en anmeldelse på Trustpilot på Boozt.com (ikke Boozt.no - det fins ikke). 

Legg også gjerne igjen en melding på veggen på Facebook siden deres!

Det går ikke å holde på sånn uten at det får konsekvenser. Jeg kommer ikke til å bruke en krone til der, uansett om de endrer regelen igjen, og jeg oppfordrer til boikott!!

Herregud.....

Du skjønner vel at en butikk er avhengig av inntekt for å gå rundt? Og at kunder som bare fører til tap og som har ført til tap over tid ikke er spesielt attraktive som kjøpere for bedriften?

Du kan mene hva du vil om det, men å oppfordre til boikott av en aktør som opptrer ryddig og ærlig er vel å dra det litt langt?

Jeg skjønner dem godt! Dersom det er lovlig å utestenge kunder så ser jeg ikke problemet.

Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesielt opptatt av miljø, men forstår disse aktørene veldig godt. 

Har returnert to ganger i mitt liv, da størrelsen var helt feil en gang og passformen mindre flatterende en annen. Ofte har jeg bare beholdt en topp som jeg nok hadde prøvd i en str mindre i en fysisk butikk. 

Hadde jeg i tillegg hatt en helt på trynet kroppsfasong hadde jeg IHVERTFALL prøvd før jeg kjøpte i en butikk, fremfor å bestille halve boozt hjem i postkassen for så å returnere det. 

Butikker dør pga netthandel, i transporten er det sosial dumping hos de utenlandske aktørene, og Bring må lage avdelinger i østblokkland for å kunne konkurrere....

Men jeg er jo en sånn som blir sur av å komme inn i et prøverom som flyter over av klær også. Tenker dere som driver og bestiller fire like plagg i samme størrelse er sånne prøveromstroll....

Anonymkode: 1dabd...13a

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel, hvordan vet du dette? Kan du forklare hvorfor du mener det du gjør?

Det kan være ganske dyrt å leie lagerlokale, og man må reklamere i tillegg. En fysisk butikk trenger ikke dette. Den er der, du kan gå inn.

Og hvorfor tror du de tjener på ansatte?

En ansatt i butikk henger opp klærne, så er det kunden som plukker varene de skal ha. I nettbutikk må alle plagg plukkes av en ansatt. I mange klesbutikker er det bare 2-3 ansatte som har ansvar for hundre tusenvis av klesplagg. Klærne henger på plassen sin og en ansatt står i kassen. De ro andre rydder og hjelper kunder. I nettbutikk må i tillegg ordren sees over og kontrolleres. Det samme må en retur, i tillegg må en retur behandles riktig slik at kunden får pengene tilbake.

Begrunn hvorfor du tror nettbutikker har lavere lønnskostnader enn en fysisk butikk. 

Roboter plukker.

Norske lønnsnivå er høyere enn i andre land. 

Klærne er flatpakket/ i poser, på lagre rundt om kring, som er billigere og mindre plasskrevende enn å ha et lokale på et senter med varene utstilt. 

Anonymkode: 3437c...df8

• Liker 6
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettbutikkene selv som velger å selge sko. 

Anonymkode: ebea0...a90

Men det er fortsatt du som velger å kjøpe dem.

Anonymkode: befc8...8f5

• Liker 7
Skrevet
På 28.11.2019 den 18.46, Sirah skrev:

Jeg skjønner ikke at det er mulig å returnere ca 50% av varene man handler? Jeg returnerer stort sett aldri noe jeg handler på nett. Vet jo sånn ca hvilken størrelse som passer og man ser jo hvordan plagget ser ut?

Denne signerer jeg. Jeg handler nesten bare klær på nett, men allikevel er den ytterst sjeldent jeg må returnere noe. Jeg vet jo hvilken størrelse jeg normalt er, og undersøker informasjonen om plagget før jeg bestiller det. Det hører til unntakene at jeg må bytte et plagg på grunn av størrelse. Jeg bestiller heller aldri samme plagg i flere størrelser med hensikt å returnere ett av dem. 

Anonymkode: 36b8f...ec8

• Liker 4
Skrevet
På 28.11.2019 den 21.22, AnonymBruker skrev:

At det blir en del returer på kjøp av klær og sko, er ikke merkelig. Så når TS sitt kjøpe- og returmønster har blitt plukket opp av et analysefilter, er det nok noe litt uvanlig der.

Anonymkode: c51e5...459

Jeg tenker også det. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å returnere nær halvparten av det man han bestilt? Da har man dårlig vurderingsevne i utgangspunktet. Jeg har bestilt mye på nett, men har sjeldent om aldri måtte returnere noe og da var det på grunn av feil med produktet typ at en del er ødelagt eller at den ikke virker. Kjøper man klær, må man benytte seg av størrelsesguiden på nettsiden og kjenne kroppen sin. Sko kjøper man ikke på nettet, man prøver den først i fysisk butikk. Man må unngå å kjøpe produkter på nettet som man må helst prøve som sko er. Jeg har kjøpt sko til barna på nett, men samme merke og modell som de har, bare neste størrelse så det er sikkert de passer. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...