Gå til innhold

Grønne skilter eller ikke?


Marthy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et enkeltpersonsforetak og tenker å kjøpe en bil. Jeg lurer på om det lønner seg for meg å kjøpe en med grønne skilter? Og hva for avdrag får man? Diesel, reparasjon, kjøp, bompenger? Har planer om å kjøpe brukt fra Finn til rundt 90K :) Kan være at enkeltpersonsforetaket gjøres om til AS innen de neste 6 månedene, er det bedre å vente til å kjøpe bil på firma da? 
Bilen skal brukes til og fra kunder og kurs. Det vil bli min eneste bil så det blir fort å bruke den til å besøke familie og andre ærender, så altså privatbruk. 

 

Hilsen en som er veldig forvirret i bilverden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/satser-for-firmabil/firmabil-som-brukes-privat/

Dette er nyttig lesing i alle fall. Kan ikke nok om det ellers, men der har du i alle fall lesestoff mens du venter på bedre svar.

Anonymkode: 8bdfd...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En personbil får du ikke fradrag for mva på så kjøp varebil. 

Anonymkode: 1ca2a...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En personbil får du ikke fradrag for mva på så kjøp varebil. 

Anonymkode: 1ca2a...aba

Spiller vel liten rolle når man kjøper brukt....

Anonymkode: e9a67...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller vel liten rolle når man kjøper brukt....

Anonymkode: e9a67...2e9

Hvorfor spiller det ingen rolle? Det er mva på drivstoff, reparasjoner, tilleggsutstyr og alt en bruker av penger på bilen. Klart en vil ha fradrag for inngående mva på det også. Noe du ikke får hvis du kjøper en personbil. 

Anonymkode: 1ca2a...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke reglene for bilhold i forhold til firma, men det kan kanskje lønne seg å kjøpe fossil varebil, nå som vrakpanten har økt til 16.000 (riktignok forutsatt at bilen byttes ut med en elektrisk varebil):

https://www.pengenytt.no/na-blir-det-16-000-kroner-i-vrakpant-pa-over-400-000-biler/

Har du mulighet for å bruke elbil, kan du altså kjøpe en gammel, fossil varebil til 5-6000, vrake den og kjøpe en elektrisk varebil. Da har du fått 10.000 fra staten.

Anonymkode: 04d73...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du ny bil får du igjen mva hvis du er mva-pliktig. Det kan vel lønne seg i forhold til å kjøpe en brukt en som du ikke får fradrag for ved kjøp.

Anonymkode: 1948c...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ikke reglene for bilhold i forhold til firma, men det kan kanskje lønne seg å kjøpe fossil varebil, nå som vrakpanten har økt til 16.000 (riktignok forutsatt at bilen byttes ut med en elektrisk varebil):

https://www.pengenytt.no/na-blir-det-16-000-kroner-i-vrakpant-pa-over-400-000-biler/

Har du mulighet for å bruke elbil, kan du altså kjøpe en gammel, fossil varebil til 5-6000, vrake den og kjøpe en elektrisk varebil. Da har du fått 10.000 fra staten.

Anonymkode: 04d73...d0d

Det kan se ut som om dette ikke gjelder lenger. Jeg finner i alle fall ikke noe om det på miljødirektoratets sider nå.

Anonymkode: 04d73...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...