Gå til innhold

Kan man drikke springvann i Hellas? Noen med erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å drikke springvann i Hellas? Ser at noen nettsider sier det går fint, mens andre sier det ikke er bra. Så da tenker jeg at det kanskje er best å være på den trygge siden og kjøpe vannflasker? Tenkte derfor at det kunne være lurt å høre litt med dere andre forumbrukere før jeg stresser rundt med vannflasker der nede. 

Anonymkode: 12c97...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på Rhodos, som er i Hellas nylig. Vannet stinket klor, så vi kjøpte vann. 

Anonymkode: 7f671...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klorsmak er jo ikke akkurat godt nei, men det er vel et fint tegn på at det er trygt å drikke. Takk! 

Anonymkode: 12c97...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt offentlig springvann innen EU SKAL være drikkevann. (Det er litt derfor jeg er så overasket at vi har hatt så¨mange drikkevannskandaler i Norge de siste par årene, og vi ser at ingenting egentlig blir gjort)

Løsningen for å få dette til, er ofte rensing som påvirker smaken. Følgelig er det som regel best å kjøpe vann.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har erfaring med å drikke springvann i Hellas? Ser at noen nettsider sier det går fint, mens andre sier det ikke er bra. Så da tenker jeg at det kanskje er best å være på den trygge siden og kjøpe vannflasker? Tenkte derfor at det kunne være lurt å høre litt med dere andre forumbrukere før jeg stresser rundt med vannflasker der nede. 

Anonymkode: 12c97...e1f

Som i andre sør-europeiske land varierer nok dette litt fra sted til sted i landet.

Jeg har bodd lenge i et annet land i Sør-Europa. I noen områder er vannet ikke bra å drikke, mens i mange andre (de fleste) er vannet for så vidt greit å drikke. Det vil si at det ikke er helsefarlig. Men smaken er ikke god. 

I den regionen jeg har bodd lengst, er vannet faktisk ganske godt. Ikke som i Norge, men fullt brukbart. Likevel kjøper "alle" vann på flaske.

Det er en myte fra 30-40 år (og lenger) tilbake at man blir syk av å drikke vann i "Syden". Så lenge "Syden" er i Europa, er det stort sett greit (helsemessig) å drikke springvannet. Men mange steder smaker det helt for jævlig. 

Anonymkode: 10a0c...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fastlandet skal det være trygt, men på øyene bør du spørre der du er siden det kan komme fra private brønner.

Anonymkode: 4bae5...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Rhodos nå i høst, og jeg brukte ihvertfall springvannet til kaffe/te. Men da er det jo kokt. Helte også det kokte vannet over på drikkeflasker og satt i kjøleskapet, så slapp vi å kjøpe inn nytt vann hele tiden. Merket ikke noe på smaken.

Anonymkode: 93409...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke det, men jeg anbefaler det ikke om du er vant til norsk vann. Bodd i Thessaloniki, og vi hadde alltid et lager med flaskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er gresk og selv ikke han drikker springvannet når vi er der;) 

Anonymkode: 24570...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...