Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å lage hjemmelagde gaver til våre nærmeste i år. En liten kurv med litt forskjellig oppi, som gjerne ikke tar kjempelang tid å lage, og heller ikke er veldig dyrt. Spiselige gaver er helt topp, tenkte vi. Vi har også laget såper. 

Ville du blitt glad for en slik gave? Og hva ville du satt pris på å få, av slike ting? Syltetøy? Kjeks/småkaker? Knekkebrød? 
Noen som har oppskrifter på noe vi kan lage?

Anonymkode: 6d628...d6b

Skrevet

Kommer litt an på hvem som hadde gitt meg den spiselige gaven. Har en søster som ville latt ungene hjelpe til, fra henne ville jeg ikke spist det jeg fikk, så da er det det samme hva jeg hadde fått. Men hadde det vært fra mamma eller bestemor så hadde jeg spist alt, spesielt kjeks. 

Anonymkode: a373e...cdc

• Liker 1
Skrevet

Nei takk, ihvertfall ikke noe som barn har laget. Blir for urenslig for meg. Syltetøy og vin/likør går greit.

Anonymkode: 1c5d3...e3a

• Liker 3
Skrevet

Alltid koselig med noe hjemmelaget, men vær obs på hvem dere gir til! Fordi: Hvis noen bruker masse krefter og penger på å finne noe dere virkelig kunne ønsket dere, er det (tro det eller ei) kjipt å få et glass med noe hjemmelaga vrøvl tilbake. Jeg snakker av erfaring. 1. Du vet ikke om de du gir det til liker det, 2. Det er billigste sort og 3. Det de vil ha laget/bakt til jul lager man som regel selv eller kjøper, som vil si at det blir mest sannsynlig ikke spist om dere lager noe mat og gir bort.

Når det kommer til såper, så har alle forskjellig smak. De fleste i dag har en nokså "bra" stil i hjemmene sine, som vil si at de vil takke pent og høflig for gavene fra dere, men slenge det vekk ved første anledning de har. Evt gir de det bort selv.

Jeg hadde ei venninne som ALLTID kom med noe hjemmelaga ræl, og jeg brukte mange hundre kroner på gave til henne. Beklager men det har faktisk noe å si, selv om penger "ikke er alt". Jeg hadde ikke satt pris på dette med mindre det var fra barn som hadde laga noe i barnehagen/skolen. Da kan man heller la være å gi noe, om man ikke har råd.

Anonymkode: 86f66...7f0

• Liker 4
Skrevet

Vi har ikke barn, så er ingen barn som skal hjelpe til å lage. :) 

Ts.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid koselig med noe hjemmelaget, men vær obs på hvem dere gir til! Fordi: Hvis noen bruker masse krefter og penger på å finne noe dere virkelig kunne ønsket dere, er det (tro det eller ei) kjipt å få et glass med noe hjemmelaga vrøvl tilbake. Jeg snakker av erfaring. 1. Du vet ikke om de du gir det til liker det, 2. Det er billigste sort og 3. Det de vil ha laget/bakt til jul lager man som regel selv eller kjøper, som vil si at det blir mest sannsynlig ikke spist om dere lager noe mat og gir bort.

Når det kommer til såper, så har alle forskjellig smak. De fleste i dag har en nokså "bra" stil i hjemmene sine, som vil si at de vil takke pent og høflig for gavene fra dere, men slenge det vekk ved første anledning de har. Evt gir de det bort selv.

Jeg hadde ei venninne som ALLTID kom med noe hjemmelaga ræl, og jeg brukte mange hundre kroner på gave til henne. Beklager men det har faktisk noe å si, selv om penger "ikke er alt". Jeg hadde ikke satt pris på dette med mindre det var fra barn som hadde laga noe i barnehagen/skolen. Da kan man heller la være å gi noe, om man ikke har råd.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: ed2b2...e94

• Liker 1
Skrevet

Og grunnen til at vi velger hjemmelaget i år er jo fordi vi har dårlig råd, men likevel ønsker å gi noe, og fordi vi ikke ønsker å bidra til bruk-og-kast-samfunnet. Leker til barna i familien blir kjøpt brukt, og til de voksne ønsker vi som sagt å lage noe, gjerne spiselig, men mer "high-end" enn pepperkaker...

Ts.

• Liker 4
Skrevet

Nei uansett. Søsknene mine kunne jeg tatt i mot fra for jeg vet at de er renslige. Ikke andre.

Anonymkode: 1c5d3...e3a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Kan i nøden gi dette opplegget deres til KUN nærmeste fam, og IKKE venner. Eller det kommer jo selvsagt litt an på hvilke alder dere er i?! Er dere i beg av 30 årene, ville jeg holdt disse gavene til "spesielt interesserte" som vil si foreldre og besteforeldre. Skån vennene deres for dette. Please

• Liker 2
Skrevet

Ts.

Da vil jeg ha sjokoladekjeks. 

• Liker 2
Skrevet

Eller sånne sjokoladekuler med kokos på. 

• Liker 2
Skrevet

Åh, så hyggelig! 
Vi lager også alt selv i år eller kjøper brukt/opplevelser. 

Om du vil lage en kurv syntes jeg såpe var veldig lurt, samme med knekkebrød! Vi lager noe spiselig i år som bli sendt med i gavebokser, blant annet surkål, granola, bakst, konfekt, aioli, sennep og sylteagurk. Alt hjemmelaget. Knekkebrød hadde jeg ikke tenkt på, men tror jammen vi skal prøve oss på det også så takk for tips 😃

• Liker 3
Skrevet

Kan i nøden gi dette opplegget deres til KUN nærmeste fam, og IKKE venner. Eller det kommer jo selvsagt litt an på hvilke alder dere er i?! Er dere i beg av 30 årene, ville jeg holdt disse gavene til "spesielt interesserte" som vil si foreldre og besteforeldre. Skån vennene deres for dette. Please

Vi gir nok ikke gaver til vennene våre. Mest fordi de bor langt unna (har ingen venner her vi bor nå), men også fordi vi ikke har hatt tradisjon for å gjøre dette. Gavene det er snakk om er til søsken, foreldre og svigers. Men takk for tips. 

Ts.

Skrevet
2 minutter siden, StripeteSitron skrev:

Åh, så hyggelig! 
Vi lager også alt selv i år eller kjøper brukt/opplevelser. 

Om du vil lage en kurv syntes jeg såpe var veldig lurt, samme med knekkebrød! Vi lager noe spiselig i år som bli sendt med i gavebokser, blant annet surkål, granola, bakst, konfekt, aioli, sennep og sylteagurk. Alt hjemmelaget. Knekkebrød hadde jeg ikke tenkt på, men tror jammen vi skal prøve oss på det også så takk for tips 😃

Oi, her var det jo masse godt! ^_^ Har du oppskrifter? 😄 

Vi ønsker oss selv bare opplevelser, og en billett til kino er noe vi blir veldig glad for. Ellers er det stort sett gavekort og pengebidrag til festivalbilletter eller tatoveringer eller diverse kurs vi ønsker oss. Altså ingen ting som tar opp plass, men bidrag til opplevelser. :)

Ser noen er veldig opptatt av pengeverdien på gavene de får, og at det skal måles opp mot hverandre. Slik er heldigvis ikke familien vår, og jeg vet de setter stor pris på å få hjemmelagde ting/mat. I fjor fikk de saft og syltetøy, og det gikk ned på høykant, uten at det var viktig hvor mye penger vi hadde brukt. Heldigvis. :) Jeg tror spesielt svigers vil bli glad for å få ting de kan bruke/spise opp, da de har liten plass. Samme med svigersøster. Hun og familien er veldig glad i hjemmelaget marmelade, og lager mye av dette selv. Så tror det ville fallt i smak der i gården også. 

Ts.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ønsket meg hjemmelaget syltet agurk, syltet rødløk, sånn kumbucha som jeg aldri skriver riktig, gode oster, julekaker, hjemmelaget konfekt osv. Ikke knekkebrød, og av syltetøy spiser vi kun tyttebær, så de hadde også blitt litt unødvendig 😊 

Anonymkode: a96f0...a67

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje noe av det mest utakknemlige jeg har lest noen sinne! 😮 "Hvis noen bruker masse krefter og penger på å finne noe dere virkelig kunne ønsket dere, er det (tro det eller ei) kjipt å få et glass med noe hjemmelaga vrøvl tilbake." Hva faen er det å skrive, liksom? Det kan ligge så utrolig mye jobb, kjærlighet og omtanke i det glasset med det du kaller "vrøvl". 
Dette er en av grunnene til at jeg har begynt å mislike julen. Grådigheten og fokuset på alt det materialistiske. Hva skjedde med kosen av å være sammen med sine nærmeste? Hvis du velger å bruke masse penger på en gave, så kan du jo ikke forvente at motparten skal gjøre det samme? Hva hvis hen har dårlig økonomi? Vær glad for at du får noe i det hele tatt! Makan! 🤦‍♀️

Anonymkode: 82294...160

• Liker 5
Skrevet

Hva med noe håndarbeid? Jeg har nettopp lært meg å strikke (bare sånn enkelt 😅), så jeg strikker grytekluter til mamma, pappa og søsteren min. Dette er noe jeg har lagt ned mye tid i (det går ikke så fort enda 😂), så jeg håper at de kommer til å like det! I tillegg tenkte jeg å kjøpe noe smått ved siden av for et par hundre kroner. 

Jeg har lært meg at det er tanken som teller, og tanken bak en hjemmelaget julegave (eller gave generelt), er jo god! Jeg ville hvertfall satt veldig pris på å fått noe hjemmelaget! Er ofte mer omtanke bak en slik gave, enn noe man bare har "røsket" med seg i siste liten i butikken. Satt på spissen. Nå pleier jeg heldigvis å bli glad for alt jeg får. Jeg tenker det er viktig å sette pris på at noen faktisk har brukt tid og energi på å lage eller å finne en gave til meg! 

• Liker 1
Skrevet

Hva med noe håndarbeid? Jeg har nettopp lært meg å strikke (bare sånn enkelt 😅), så jeg strikker grytekluter til mamma, pappa og søsteren min. Dette er noe jeg har lagt ned mye tid i (det går ikke så fort enda 😂), så jeg håper at de kommer til å like det! I tillegg tenkte jeg å kjøpe noe smått ved siden av for et par hundre kroner. 

Jeg har lært meg at det er tanken som teller, og tanken bak en hjemmelaget julegave (eller gave generelt), er jo god! Jeg ville hvertfall satt veldig pris på å fått noe hjemmelaget! Er ofte mer omtanke bak en slik gave, enn noe man bare har "røsket" med seg i siste liten i butikken. Satt på spissen. Nå pleier jeg heldigvis å bli glad for alt jeg får. Jeg tenker det er viktig å sette pris på at noen faktisk har brukt tid og energi på å lage eller å finne en gave til meg! 

Håndarbeid er nok en god idé for folk som kan slikt. Desverre er ikke jeg så god på strikking og sånne ting. Jeg kunne sikkert lært meg det, men har tross alt bare en måned på meg, og med tanke på at både mor og svigermor strikker, føler jeg kanskje ikke at jeg kan måle meg. 😅

Ts.

Skrevet

Jeg gir hjemmelagde gaver til alle i familien i år, foruten eget barn og tantebarn :)

Driver nettbutikk da, og lager alle produktene selv, så har ikke planer om å lage dorullnisser (selv om jeg personlig elsker å få slike gaver selv, men da av barn). 

Gir blant annet bort sitteunderlag og termos med navn på, julekuler, kopper osv :)

20191112_182900.jpg

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tror at hjemmelagde gaver ikke tar tid og krefter, så aner du ikke hva man legger i hjemmelagde gaver.. Jeg lager album til venninna mi atm, helt fra bunnen, lager permen og alle sidene selv, per side bruker jeg én time, det ligger det mye tid og krefter i. Ifjor lagde jeg kurv til vennene mine med dessertkaffe, olivenolje, hjemmelagde såper laget på lut, graverte glass til de osv. Det tar utallig med tid og krefter, og vennene mine er heldigvis ikke utakknemlige slik som deg. 

Anonymkode: 01816...b87

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...