Gå til innhold

Hvordan fungerer sorggrupper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg mistet broren min til selvmord for et år siden og har nå funnet ut sammen med legen min at jeg skal prøve å gå i sorggruppe. Har meldt meg på en gruppe for etterlatte ved selvmord. Er det noen som har vært med i noe slikt, hvordan fungerer de? Hva snakker man om? Skal førstkommende onsdag🤯

Anonymkode: 289f1...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Du har sikkert allerede vært i sorggruppen din nå, men jeg har hvertfall veldig god erfaring med det! Det er mennesker som forstår dine tanker og følelser på en helt annen måte enn helsepersonell ville gjort, og det gjør det mye lettere å åpne seg om ting man tror er forbudte tanker følelser og spørsmål. Man snakker om hva man har gjort siden sist, når man er ny forteller gjerne de andre i gruppen sin historie så kan du velge selv hvor mye du vil fortelle. Alle er forståelsesfulle og man får prate etter tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg var m i en sorggruppe, og da var deltagerne nogenlunde samme alderdom situasjon (unge voksne som hadde mistet søsken el foreldre i brå dødsfall). Det var to personer som ledet gruppen. Så begynte vi bare med å fortelle hvorfor vi var der- hva som hadde skjedd, hadde en runde rundt bordet og sa hvordan hver enkelt hadde hatt det siden sist. Var ikke vanskelig å ta ordet elns, og ingen som hever et øyebryn om det kom noen tårer.

Anonymkode: ba28c...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de andre, vet om mange som har hatt veldig nytte av en slik sorg gruppe :)

Har selv vært i en slik sorg gruppe for etterlatte etter selvmord sammen med min stemor ,men jeg husker jeg selv ble for opphengt i hva alle de andre sa den ganga at jeg endte opp med å begynne å grine av hva de andre fortalte. Jeg konsentrerte meg mere om andres historier enn min egen så for meg personlig var samtaler med en person bedre for meg. Men som sagt vil allikevel anbefale deg å prøve ja .Min stemor feks synes det var veldig godt å være der så det er jo helt individuelt hva som passer for hvem :) Du har ihvertfall ikke noe å tape på å prøve det ut ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...