Gå til innhold

Da speider'n ble bushcrafting

T-Rex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har for moro skyld sett en del bushraft -videoer på YouTube. Det virker for meg som dette dreier seg om en form for friluftsliv der det skal lages gapahuker, fancy kjelehengere og lage mat på bål. Til dette har de en hel industri av "buchcraftutstyr". "Bushcraftkniven" er for eksempel viktig her. Den skal helst ha en form på bladet som egner seg til å spikke, kløyve ved (batonering) med kniv og ei vedkubbe som de banker på kniven med. Og den må helst ha "fulltange" (stålet går i full bredde ut hele skaftet) for å tåle dette. Og den må være skarp i kantene på bladryggen og stålet hardt nok til å kunne brukes som "striker" på tennstålet. Slira har ofte ei hempe laget for å feste en sånt fyrstål i.

"Batonering" er visst veldig viktig. Andre bruker gjerne øks til å kløyve ved med. Og så bruker man gjerne en tarp (lett presenning) som tak om man ikke lager en gapahuk av stokker og granbar eller løv. Det lages også som regel en liggeplass som ligner ei seng, for å komme litt opp fra bakken. Mange bruker et solid ullteppe i stedet for sovepose. Personlig tror jeg at de ikke forsøker det så veldig ofte..

Ryggsekken er selvsagt av "bushcraft typen", liten med masse utstyr dinglende på utsiden og en tepperull under sekken.

Når leiren er ferdig bygget etter noen timer lager de mat på bål. Så kryper de inn i ullteppet og legger seg til å sove. Dagen etter ruller de sammen teppet, okker seg litt over at det kjølig, lager frokost med havregrøt, rydder leiren og drar hjem for å redigere video før den legges ut på YuoTube sånn at slike som meg skal få se hvor flinke de er.

Alt dette har nå blitt som sagt blitt en industri med flere og flere typer utstyr som man "må ha" for å drive med buschraft.

Uansett, dette er en form for friluftliv der det handler om å bruke enkelt, gjerne gammeldags utstyr, opptre forsiktig i naturen (ikke felle levende trær, trygg bålplass, rydde opp etter seg, ikke forsøple). Altså en form for friluftsliv som jeg på alle måter kan støtte. Blant annet trener mange på å tenne bål på steinaldervis, med flint og stål, dreie pinne mot treflate for å oppnå nok friksjon til å tenne en gnist og så videre. Noe som faktisk KAN komme til nytte om man er uheldig på tur.

Jeg for min del kaller det "friluftsliv" og har drevet min egen form for dette i femti år.

Men jeg bruker sovepose. ;)

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...