Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er begrunnelse for karakter noe man bare ber om når man tenker å klage på karakter eller kan man òg be om det fordi man har interesse av å vite begrunnelsen? Gjelder høyere utdanning. Beklager om det er et dumt spørsmål men har ikke klart  å finne ut av det 😅🙈

Anonymkode: 81822...a6c

Skrevet

Jeg ber alltid om begrunnelse. Trenger ikke å ville klage for å få den. Syns det er veldig greit å vite hva man har gjort bra og ikke til neste gang.

Anonymkode: 92be2...8f6

• Liker 4
Skrevet

Ifølge foreleseren min er det bare folk som er høye på seg sjøl som ber om begrunnelse for en A :tongue:

Jeg har bedt om begrunnelse én gang, og det var fordi jeg vurderte å klage.

Anonymkode: defba...ce9

Skrevet

Det kan alltid være lurt å be om begrunnelse, så kan du se hvilke ting du gjør rett eller feil. Det er ikke bare for de som ønsker å klage, selv om noen forelesere/sensorer ville foretrekke det slik.

Anonymkode: 164b3...1cc

Skrevet

Har bedt om det flere ganger. Den ene i forkant av en klage (endte opp med å gå opp), den andre gangen fordi faget var bestått-ikke bestått og jeg lurte på hvor ca. jeg hadde ligget dersom det var karakterer. Hadde ikke noen problemer noen av gangene...

Anonymkode: 5c2c3...c57

Skrevet

Det er bare å be. I det ene kurset vårt nå så gir vi begrunnelse til alle, enten de vil ha eller ikke. Det tar en del lenger tid, men jeg synes studentene har godt av det. Men det hjelper jo ikke om studentene ikke tar det til seg, da. 

Anonymkode: 41c11...b46

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke begrunnelse for å be om begrunnelse. Det er god læring. (Men fryktelig mye jobb for sensor, som vi dessverre ikke får noe uttelling for i tidsregistreringen... Det burde det gjøres noe med.)

Hilsen sensor 

Anonymkode: 76a24...f30

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke begrunnelse for å be om begrunnelse. Det er god læring. (Men fryktelig mye jobb for sensor, som vi dessverre ikke får noe uttelling for i tidsregistreringen... Det burde det gjøres noe med.)

Hilsen sensor 

Hvordan blir det mye mer jobb når oppgaven uansett må rettes? Begrunnelsen må da vel være den samme enten man ber om å få den eller ei?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det mye mer jobb når oppgaven uansett må rettes? Begrunnelsen må da vel være den samme enten man ber om å få den eller ei?

Det er noe helt annet å sette en karakter og å skrive en begrunnelse, som kan bli ganske omfattende. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe helt annet å sette en karakter og å skrive en begrunnelse, som kan bli ganske omfattende. 

Men burde ikke det som er med i begrunnelsen allerede ha vært gjennomgått og diskutert ved karakterfastsettelsen?

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men burde ikke det som er med i begrunnelsen allerede ha vært gjennomgått og diskutert ved karakterfastsettelsen?

Det er noe helt annet å skrive stikkord i margen og diskutere det muntlig enn å gi en skriftlig begrunnelse. Og man har jo rettet MANGE besvarelser. Du husker ikke nødvendigvis hver enkelt besvarelse særlig godt etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe helt annet å skrive stikkord i margen og diskutere det muntlig enn å gi en skriftlig begrunnelse. Og man har jo rettet MANGE besvarelser. Du husker ikke nødvendigvis hver enkelt besvarelse særlig godt etterpå. 

Begrunnelse betyr jo ikke nødvendigvis at den skal være skriftlig. Jeg får bare muntlige, og er ganske sikker på at sensorene bare bruker stikkordene da de ikke er så veldig grundige.

Skrevet

På min aller første innlevering på høyskolen fikk jeg A, og jeg ante ikke hvorfor. Var godt vant til 4-5 på vgs, så skjønte ikke hva annerledes jeg hadde gjort på høyskolen. Fikk bare «det var bra til en førsteårsoppgave» til svar, så ble ikke mye klokere gitt. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen sensor 

Det står i skolens reglement at man skal ikke be om begrunnelse for å få læring. Karakterbegrunnelse skal komme som følge av misnøye, og før en eventuell klage. Karakterbegrunnelse skal dermed utelukkende skje som et ledd i en klagesak. 

Anonymkode: 345c2...890

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge foreleseren min er det bare folk som er høye på seg sjøl som ber om begrunnelse for en A :tongue:

Anonymkode: defba...ce9

Den eneste gangen jeg har vurdert å be om begrunnelse var da jeg fikk tidenes mest overraskende A. Av åpenbare grunner gjorde jeg det selvsagt ikke. Hvor klysete går det an å framstå, liksom? :hoho: 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i skolens reglement at man skal ikke be om begrunnelse for å få læring. Karakterbegrunnelse skal komme som følge av misnøye, og før en eventuell klage. Karakterbegrunnelse skal dermed utelukkende skje som et ledd i en klagesak. 

Anonymkode: 345c2...890

Hva da skole? Det står ingenting om det i reglementet til mitt universitet i alle fall, og fakultet bruker å oppfordre folk til å be om begrunnelse. 

6 minutter siden, Ullvott skrev:

Den eneste gangen jeg har vurdert å be om begrunnelse var da jeg fikk tidenes mest overraskende A. Av åpenbare grunner gjorde jeg det selvsagt ikke. Hvor klysete går det an å framstå, liksom? :hoho: 

Jeg forstår ikke hvorfor det fremstår som klysete? For min del virker det ganske åpenbart at dersom man ber om det så er det for å lære hva som var så bra at det ble toppkarakter slik at man kan ta med det videre til andre eksamener. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelse betyr jo ikke nødvendigvis at den skal være skriftlig. Jeg får bare muntlige, og er ganske sikker på at sensorene bare bruker stikkordene da de ikke er så veldig grundige.

Fikk i alle fall høre på møte nylig at begrunnelser må være skriftlige. Det er også de eneste tilbakemeldingene datasystemet legger opp til.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk i alle fall høre på møte nylig at begrunnelser må være skriftlige. Det er også de eneste tilbakemeldingene datasystemet legger opp til.

Mitt fakultet praktiserer bare muntlige i alle fall. Man får oppgitt et tidspunkt også ringer man sensor. 

Mulig det endres fra neste år eller noe, men frem til nå har det vært slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...