Gå til innhold

Borddekning - tips til et litt bohemsk julebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal dekke et langbord til julebord. Ønsker at stilen skal være litt julete, men ikke høytidelig som på julaften. Har lyst å bruke varme farger og lage et bord i litt bohemsk stil. Tenker å pynte med julekuler i varme toner og så ha telysestaker i forskjellige matchende farger. Men det er et par ting jeg er veldig usikker på (lite erfaren med å dekke til så mange). Vi blir ca 15 stykker. Det er et vennejulebord og vi skal servere pinnekjøtt. Ville dere hatt maten stående på kjøkkenet slik at folk må dit for å forsyne seg eller ville dere laget plass på bordet til serveringsfat?

Hvor mye pynt er ok på midten av bordet ? Er det best å holde det enkelt slik at det er plass til mat eller bør jeg ha for eksempel granbar liggen på langs og så pynte i granbaren med telys og julekuler?

Andre tips til vellykket fest?

Anonymkode: 1b7c1...5d1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Serverer du nok alkohol er det ingen som bryr seg om hvordan bordet ser ut.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, FrodeF skrev:

Serverer du nok alkohol er det ingen som bryr seg om hvordan bordet ser ut.

Jeg er helt uenig i det. Atmosfære har mye og si, og jeg ønsker en avslappet stemning. Folk skal ikke være redde for å søle på duken og de skal føle seg velkommen. Tror de fleste av mine venner setter pris på det og om ikke de bryr seg så betyr det i hvert fall noe for meg.

• Liker 5
Skrevet

Når vi er så mange, og det er en uhøytidelig samling, pleier vi å sette maten på et bord for seg, slik at folk må reise seg for å forsyne seg. Det funker helt fint, og jeg kan prioritere bordpynten. I tillegg til det du nevner er det fint å pynte granbaren med en LED-lyslenke, synes jeg. Det viktigste å passe på er at pynten og lysene ikke blir så høye at folk ikke ser hverandre ordentlig når de sitter, og selvsagt at telysene ikke antenner granbaren, da. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips. Dette er kanskje et dumt spørsmål,  men bør jeg ha ekte granbar eller kan kunstig funke?

• Liker 1
Skrevet

Kunstig granbarguirlander på Nille ser ekte ut. Da slipper du å dra småkryp og skitt inn på et matbord, og hvis noen er allergiske så slipper de å plages. 

Anonymkode: 79d5d...df9

• Liker 2
Skrevet

Det er fint med lysdekorasjoner. Ikke ledlys på serveringsbord syns jeg, men to, tre julelys med dekorasjon rundt. Som kongler, en liten rot med små nisser rundt gir jo veldig julestemning da. Og så blir det er "rent" bord uten for mye. Ville dog ha lagt litt jobb i fine servietter, det syns jeg har mye å si 🙂

Angående maten, så er jeg vant til å la den stå for å være varm på kjøkkenet, og så hente etter å ha lagt på serveringsfat, for så å sende rundt. Syns ikke gjester ved slike anledninger bør hente påfyll selv. 

Hvis du syns lysdekorasjoner blir litt lite, så kjøp små buketter med blomster i rødt, grønt og kan skje med litt glitter. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Dette er kanskje et dumt spørsmål,  men bør jeg ha ekte granbar eller kan kunstig funke?

Du kan skylle og spraylakkere ekte granbar rundt fks lysdekorasjoner. Men det går helt fint med uekte, bare det ikke blir for mye. 

Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er fint med lysdekorasjoner. Ikke ledlys på serveringsbord syns jeg, men to, tre julelys med dekorasjon rundt. Som kongler, en liten rot med små nisser rundt gir jo veldig julestemning da. Og så blir det er "rent" bord uten for mye. Ville dog ha lagt litt jobb i fine servietter, det syns jeg har mye å si 🙂

Angående maten, så er jeg vant til å la den stå for å være varm på kjøkkenet, og så hente etter å ha lagt på serveringsfat, for så å sende rundt. Syns ikke gjester ved slike anledninger bør hente påfyll selv. 

Hvis du syns lysdekorasjoner blir litt lite, så kjøp små buketter med blomster i rødt, grønt og kan skje med litt glitter. 

Høres dritstygt ut, nisser på matbordet høres rotete ut og glorete. For ikke si gammeldags. Holder med Ts,  duse farger og heller litt bohemsk.

Skrevet

World-Market-Entertain-5a1c1f62494ec90037eb9f2b.thumb.jpg.43d952ffb35c85598a4a6d9a9f51ea4b.jpg0f96da8f5d5fc804ded4c8320e97e0b9.thumb.jpg.80f5e5ffc59fe0a634e1b2d62aab71d6.jpgd63633c9fb58bcbb6ddab6c6e5a7dadd.thumb.jpg.92c1ca0249a297e8636355761d5fea1a.jpg

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres dritstygt ut, nisser på matbordet høres rotete ut og glorete. For ikke si gammeldags. Holder med Ts,  duse farger og heller litt bohemsk.

🙂 alle har ulik smak. Jeg elsker små nisser. Syns lysdekorasjoner med det er veldig julete og koselig. Ikke glorete?? To slike dekorasjoner syns jeg er innafor og nedpå. 

Serviettene, og hvordan de er dandert også. Men ulik smak som sagt.

Jeg vokste opp med en veldig nøktern jul, fordi julefeiring der var helt annerledes enn her! Der var det krybben som fikk nesten alt fokus. Og tidlig pyntet juletre. Stort sett det. Levende lys ble ikke brukt med mindre det var død og begravelser kan du si. Så jeg er ikke vant til "glorete" 

Men jeg syns det er kjempekoselig at folk tar litt av. Det er veldig sjarm med det i mitt syn. Men syns ikke det jeg foreslo var glorete?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ville aldri hatt ledlys på bordet, bare levende lys slik du har tenkt.

Dersom du bruker ekte granbar må du være sikker på at gjestene tåler det, ellers blir det fort litt kjip pynt hvis dere må fjerne granbaren pga allergi. Hvis du et par dager før selskapet tar inn granbaren så kan du vaske av den i dusjen for å få bort kryp, og legge granbaren kaldt med vått klede rundt snittkanten.

Jeg ser ikke problemet med at folk henter mat på kjøkkenet, men så ser jeg ofte ikke problemer som andre ser. Voksne folk klarer å forsyne seg selv med det de selv ønsker seg. Jeg vet sånn ca hvor mye mat jeg orker, og jeg hadde ikke trengt å gå hundre ganger frem og tilbake akkurat. Jeg synes det er mer forstyrrende med all "kan du sende meg ...." som blir når man er 15 stykker. Flere må bryte samtalen de er i for å sende og servere andre det de ønsker. Det blir mye rot ift at folk bare går til kjøkkenet når deres samtale tillater det naturlig og ingen andre ble brydd.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg ville absolutt lagt opp maten på fat og sendt rundt, og deretter satt det ut på kjøkkenet mens dere spiser. Det går raskere også enn at alle 15 skal reise seg og stå i kø på kjøkkenet. Matfat stående på bordet når dere blir en del folk synes iallefall jeg blir litt ukoselig. 
Ang borddekking så er det jo veldig mye tips der ute, søk opp bilder. LED-lys er litt trist synes jeg, liker bedre stemningen av levende lys. 

Anonymkode: f1a90...8c5

• Liker 4
Skrevet

Om det ikke er langt mellom kjøkken og spisebord, ville jeg lagt opp maten på fat og sendt rundt bordet.  Det blir litt mer å følge med på for deg, men med pinnekjøtt er det jo ikke så mye tilbehør.  Husk å sende kjøttet rundt først, så kålrabistappen, potetene og til slutt skyen.  I den rekkefølgen, og fra samme startsted.  Når fat har nådd rundt bordet setter du dem på benk/avlastningsbord, og fyller på når det behøves.  Det kan bli mye å passe på når du også skal følge opp at øl- og vinglass skal fylles.  Spør en av de andre om å hjelpe deg, f.eks. at hun har ansvaret for glassene :) 

Gjør du det slik har du god plass for pynt på bordet.  Alt er lov, synes jeg!  Den eneste regel som er hos meg er at det skal være servietter i lin.  Har samlet i mange år, og har dem i de fleste farger.  Papirservietter går selvfølgelig også, men velg da heller noe annet enn typiske juleservietter.  Bruk fantasien og hent inn kvister, kongler, røtter osv.  Så kan du plassere alt du har av lave glass og fylle dem med rognebærkvister eller annet. 
I motsetning til mange andre her synes jeg det er flott med de tynne ledlenkene som man kan dandere langs pynt og asjetter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...