Gå til innhold

Hva bruker psykologer språktester til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går i gruppeterapi og har vært der i nå 4 samlinger hvor vi blant annet har fått i oppgave å tenke over og ta opp forskjellige ting som man forteller om i neste samling. I tillegg til dette så hadde jeg samtale alene med psykologen som har gruppesamlingene før jeg ble tatt inn i gruppeterapien hvor jeg tok opp mine problemstillinger i tillegg til at jeg måtte krysse av på diverse skjema med hvordan jeg har hatt det de to siste ukene. Sikkert helt vanlig kartlegging som de bruker. Så sånn sett har jo psykologen hatt litt tid på å bli kjent med meg.

Nå nylig hadde jeg igjen en samtale alene, hvor psykologen utførte en språktest på meg. Det var en test med ord i gradvis økende vanskelighetsgrad hvor jeg skulle fortelle betydningen enten ved hjelp av et synonym, eller bare ved å forklare betydningen med egne ord.
Jeg scoret greit på testen, litt over snittet for alderen min.

Men jeg har sittet med spørsmålet lenge, hva er grunnen til at en psykolog utfører en slik språktest? Hun sa noe om at det ikke hadde så mye med selve testen i seg selv å gjøre, men at hun heller ønsket å observere hvordan jeg reagerte underveis på selve testen (f.eks. hvordan jeg ville oppføre meg når jeg sto fast på ord, eller på ord jeg ikke visste hva betydde). Er det slik at de mistenker at "noe er gale" når de utfører en slik test?

Anonymkode: cd780...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...