Gå til innhold

Dynke vs kryne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

inspirert av tråden om å kryne.

Det er noen som mener at å kryne er mer enn å dynke.  Kryne som å gni snøen hardt inn i fjeset og nedi nakken på noen. Å dynke som å drysse eller øse snø over noen.  Noen sier grisedynke.  Det høres ut som mer intens dynking.  Andre har sine egne dialektord for dette.

Er alt dette bare synonymer for samme handling, som kan gjøres mer eller midre inenst? Eller er det forskjell - er å dynke mer forsiktig enn kryne?


 

Anonymkode: 5c34c...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grisedynke er et ord jeg har både hørt og lest, men ikke bruker selv. Kan veksle mellom å si kryne eller dynke, evt. døpe, uten at det definerer intensiteten i handlingen.  Så jeg tenker det er synonymer.Men.... Litt - kanskje mest -avhengig av dialekt også. 

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undring1

Med en gang man hører ordet dynke, synes jeg det er lettere å se for seg hva det er enn om man bare hører eller leser ordet kryne.  Det er dog sjelden at det ikke står i en sammenheng hvor det kommer fram.  

Hørte kryne første vinteren jeg bodde på nytt sted, etter å ha vært vant til dynke og så fort hva det var.:sno:Likevel virker dynke mer beskrivende synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å døype da? Som man gjør på Sørlandet  

Anonymkode: 33617...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undring1
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å døype da? Som man gjør på Sørlandet  

Anonymkode: 33617...ca1

Ja, det er vel også ganske lett å se for seg. Tilsvaende døpe,  som i Trøndelag, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen av disse uttrykkene før. Her i nord baser vi :tongue:

Anonymkode: 55e14...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt noen av disse uttrykkene før. Her i nord baser vi :tongue:

Anonymkode: 55e14...0d1

Ut fra svaret ser det ut til at basing som i snødynking foregår fremdeles, ikke bare før i tiden?  Å base forbinder jeg med å bare leke fritt i snøen. Snøvaske er mulig å se for seg😏

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra svaret ser det ut til at basing som i snødynking foregår fremdeles, ikke bare før i tiden?  Å base forbinder jeg med å bare leke fritt i snøen. Snøvaske er mulig å se for seg😏

Den basingen vi dreiv med på 80 og 90-tallet gikk i hvert fall ganske hardt og brutalt for seg, da skulle du være glad hvis du fikk puste... Om dette er noe barn fortsatt driver med aner jeg ikke, men jeg ser jo for meg at terskelen for å gripe inn er betydelig lavere nå. Vi hadde jo knapt tilsyn av voksne i friminuttene på den tiden...

Anonymkode: 55e14...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en eldre lærer som ropte til oss bare vi tok hånden ned i snøen.  Ble ikke noe kryning når han hadde inspeksjon, dette var på 70-tallet. Men ellers foregikk det mye ifriminuttene, store snøhsuger i skolegården. Det forekom i alle grader, mener jeg å huske.  ❄️❄️Men kalte det uansett det samme.

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå kom jeg på taktikken min for å slippe unna dette på barneskolen; jeg overbeviste klassens bølle, som stort sett var den som stod bak moroa, om at jeg var dødelig allergisk mot snø 🤣 Det verste av alt var jo at han trodde på det 🤣

Anonymkode: 55e14...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryne?? Aldri hørt ordet. Har hørt om å base eller dynke 

Anonymkode: e7e63...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nå kom jeg på taktikken min for å slippe unna dette på barneskolen; jeg overbeviste klassens bølle, som stort sett var den som stod bak moroa, om at jeg var dødelig allergisk mot snø 🤣 Det verste av alt var jo at han trodde på det 🤣

Anonymkode: 55e14...0d1

Haha, fanastisk😄Opplevde det mest i ungdomsskolen for min del

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det  var ofte gutta som vant og fikk dynke jentene - eller altså kryne, døype, vaske,base...men noen jenter var også ganske rå.  Hva husker dere om det?  Og kom gjerne med flere ord for dette.

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undring1
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snøvaske :)

Anonymkode: cc2fb...7b1

Ser for meg at det ikke bare er å kaste snø i fjeset på noen, men mer fysisk nærkontakt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 8.21, AnonymBruker skrev:

Hva med å døype da? Som man gjør på Sørlandet  

Anonymkode: 33617...ca1

Døybw har jeg også hørt😃

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Døybw har jeg også hørt😃

Anonymkode: 5c34c...cce

DØYBE, selvfølgelig

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ennå er det ingen som har ment at å kryne er noe mer enn å dynke eller døpe?  Det handler kanksje mer om dialekt?

Selv har  jeg bodd litt forskellige steder, kalt det dynke, kryne eller døpe etter hva andre har kalt det. Sette seg oppå noen og dytte snø i fjeset deres. Kanskje i nakkken😉❄️

Anonymkode: 5c34c...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt ordet kryne før. Jeg bruker dynke eller døybe, og base er bare noe man driver med hver for seg når man ruller rundt og sånn. Men dette er jo typisk ord som er svært dialektavhengig i likhet med mange andre leker. Gøy 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undring1
4 timer siden, EEØm skrev:

Jeg har aldri hørt ordet kryne før. Jeg bruker dynke eller døybe, og base er bare noe man driver med hver for seg når man ruller rundt og sånn. Men dette er jo typisk ord som er svært dialektavhengig i likhet med mange andre leker. Gøy 😄

Gøy å leke både i snøen og med ord- og  at det finnes så mange slags od som beskriver det❄️Høres ut som du er fra Sørlandet

Endret av undring1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...