Gå til innhold

Jeg er så redd

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et års tid siden fikk jeg en type "angrep" på kroppen, som førte til intense smerter i nerver og muskler. Jeg endte på legevakten den dagen, og ble sykemeldt i to uker, på grunn av dette "angrepet", og at kroppen var utslitt etter det. Dette skjedde fire ganger i løpet av 5 måneder, og hver gang fikk jeg samme medisiner, og ble sendt hjem når symptomene dempet seg. Den ene gangen hadde jeg også store problemer med å puste og snakke, og ble holdt til observasjon i 4 timer, før de sendte meg hjem igjen. Siden da har jeg vært sykemeldt omtrent 12-14 ganger, for samme symptomer. Tilsammen har jeg vært sykemeldt i over 4 måneder.

I løpet av denne perioden har jeg samtidig gått til fastlege, for utredning for kroniske smerter. I januar følte jeg at jeg begynte å forandre personlighet. Etter å ha slitt med kraftige depresjoner og angst hele livet så virket det som at det nesten forsvant over natten. Ikke bokstavlig talt, naturligvis, men forandringen var enormt stor, enormt raskt, med tanke på hvordan det har vært før. Jeg forstår ting mye lettere, ser ting på en annen måte, men samtidig har jeg fått problemer med at jeg glemmer litt saker innimellom. Jeg føler at hjernen ikke er helt "med", på samme måte som før, selv om jeg føler meg mere åpen, og at jeg "ser" og forstår ting bedre.

I juli bråvåknet jeg midt på natten av at jeg hørte en høy og ubehagelig lyd i hodet, som sa "pop", akkurat som om man har et kraftig strikk i spenn, og det slites. Fra det øyeblikket har jeg vært svimmel og uvel, og er det fortsatt. Jeg har også fått problemer med søvnen fra dette øyeblikket, og jeg sover myyye mindre enn jeg har gjort noen ganger tidligere i livet. Jeg føler meg utslitt, helt nede på felgen, og er fullstendig blottet for energi. Noen ganger mister jeg balansen, som en gang når jeg tok heisen, og ikke klarte å gå ut av den, fordi at det føltes som at jeg gikk på vannet, som var fryktelig urolig, med store bølger.

Noen ganger kan jeg gå 50 meter, og jeg blir så utslitt at jeg må stoppe opp og sette meg ned. Jeg har kjent maaange ganger at det føles som at jeg er i ferd med å miste bevisstheten. Jeg blir nummen i bein og armer, og mister styrken i musklene i kroppen. Jeg har konstante smerter i en nakkemuskel, jeg føler et konstant trykk på hjernen, i pannen, som trykker ned på øynene. Flere ganger så må jeg lukke øynene og sitte med de lukket, fordi at det bare er for tungt å holde de oppe.

Jeg fikk briller i januar, for første gang i mitt liv, og 9 måneder senere må jeg ha nye briller, fordi at synet mitt har blitt så mye dårligere. I tillegg så ser jeg oftere uklart, og er forferdelig sensitivt for lys. Myyyye mere enn noen gang før. For et par uker siden satt jeg i stolen hjemme, og plutselig begynte hele kroppen å riste, og deretter så begynte hver eneste muskel i hele kroppen å jobbe for 110%, noe de gjorde i minst et par timer. I løpet av denne tiden kunne jeg se på huden at den beveget seg, fordi at musklene under var i så mye, og konstant, bevegelse. Etter at dette gikk over så var jeg utslitt i over ei uke. Smerter i kroppen, i muskler og nerver, og null energi.

Den første legen mente det var gikt, og nektet å se på andre symptomer. Etter det har jeg byttet fastlege, som nå har henvist meg til spesialist nummer 3, på 5 måneder. De ser symptomer på mye rart, men har ikke klart å sette en diagnose. I mellomtiden sitter jeg her og er livredd, og føler meg sikker på at dette er en hjernesvulst. Men fortsatt, etter alt dette, så er det ingen av legene som har undersøkt hodet mitt, og de symptomene jeg har der. Det vil si, bortsett fra fastlegen, som tok en 10-sekunders nevrologisk undersøkelse, hvor hun lyste på øyet, og ba meg følge fingeren. Når jeg forteller henne om mine bekymringer, og at jeg tror at jeg har en svulst i hjernen, så svarer hun at hun ikke kan fortelle meg at det IKKE er det det er. Det forstår jeg naturligvis på én måte, at hun ikke kan avkrefte sykdommer uten at de er utelukket, men samtidig så gjør de ingen forsøk å å utelukke noe som helst.

Medisiner de gir meg gir meg inntrykk av at de mener at dette er psykisk, og de gir meg angstdempenede og kratig antipsykotisk medisin, men fortsatt så er det INGEN som undersøker hodet, og formen blir dårligere. De har sagt at de mistenker en autoimmun sykdom, men foreløpig så vet de ikke noe mere, og selv om jeg har symptomer i hodet, så gjør de ikke noe for å eventuelt utelukke sykdommer heller.

Vet ikke hva jeg vil med dette. Er bare så jævla redd og urolig for hva som er galt for meg. I tillegg så bor jeg laaangt fra familie, og har nesten ikke venner og nettverk her jeg bor, så jeg sitter alene med dette hver eneste dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Sitter på jobb nå, og er så redd at jeg sitter og gråter. Fullstendig ute av stand til å fokusere på jobb, eller noe som helst annet enn det som foregår i kroppen min. 😖

Anonymkode: 4fa4d...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til et privat legesenter og be om CT eller MR. Ikke godt å gå og være usikker. 

Anonymkode: 05ba3...425

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du skal be legen henvise deg til MR. Man skal ikke gå å ha det slik som du har det. Vis legen det du har skrevet.

For kanskje å berolige deg litt er de vanligste symptomene på hjernesvulst hodepine med kvalme og brekninger (press i hodet, særlig natt/morgen) samt epileptisk anfall.

Anonymkode: 6e1c0...aa4

• Liker 1
Skrevet

Du må be om å ta ct  av hode, det er vel noe de burde gjort for lenge diden. Om ikke må du få gjort det privat. Kister med det hadde jeg gjort.

god bedring. ❤️Er ikke lett når du først har vært psykisk syk, da henger de seg opp i det.

jeg måtte til psykolog for å utelukke at det ikke var psykiske grunner til hodepine. Det var etter ct undersøkelse. 
lykke til 

Anonymkode: 5ac31...060

• Liker 2
Skrevet

Når du har så mye nevrologisk og så mye sykemeldt -så er det spesielt at de ikke tar MR. Tror du rett og slett må gå til legen å kreve en skikkelig og systematisk utredning av alle symptomene dine. Siden symptomene er pågående og du mener de har blitt verre så har du en god grunn. Sett symptomene opp i en liste og vis for legen -forklar hvordan og når de opptrer. Eller så har jeg lyst å tipse deg, skal ikke sette diagnose, men om de ikke finner noe på utredning så hadde jeg begynt tenke på ME - utmattelse og masse nevrologiske symptomer uten annen forklaring grunn kan være kronisk utmattelsessyndrom. Ikke alle leger som er like oppdatert på å tenke ME.  Vil bare tipse deg da jeg selv var syk med masse nevrologisk og utmattelse i lang tid før legen begynte å mistenke ME. Du kan jo sjekke ut Canadakriteriene for ME og se om de kan stemme for deg om de ikke finner noe annet på utredning.  Masse Lykke til!

Anonymkode: 34833...049

• Liker 2
Skrevet

Høres helt forferdelig ut, hvordan angrep var det du fikk for et år siden?

Anonymkode: a9129...015

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg var på legevakten i går, og fikk vite at legene hadde funnet en skade på røntgenbildene i januar, men de har ikke gjort noe med det, eller en gang fortalt meg om det. I stedet så har jeg gått i 11 måneder og blitt dårligere og dårligere, samtidig som at min daværende fastlege mente at jeg måtte gå ned i vekt, og gå på svømmetrening mot gikten, som hun fortalte meg at jeg hadde. Men den andre skaden så hun tydeligvis glatt bort fra. I ettertid er jeg også diagnostert med to andre sykdommer/tilstander som ikke har noe med gikt å gjøre, men som er medvirkende årsaker til mine smerter. Jeg har byttet fastlege, men den nye er tydeligvis ikke mye bedre, for hun har heller ikke fortalt meg noe om noen diagnoser, eller skader oppdaget på røntgen. I tillegg så uttalte fastlegen sist til meg at hun ikke kunne utelukke at dette var en hjernesvulst. Men etter undersøkelsene i går så sier legene at de ikke forstår hvorfor hun sa det, for det var ikke noe som tydet på at det var det heller. 

Så, jeg må nok bytte fastlege igjen. 

Men, nå har legene gitt meg opiater mot smertene, siden ingenting annet fungerer. Er ikke særlig glad for det. 😐

Men nå blir det privat fremover i alle fall, så får jeg bruke fastlegen bare når jeg absolutt må.

• Liker 1
Skrevet

IKKE ta antipsykotika med mindre du har en psykisk diagnose som krever den medisinen. Den medisinen fucker med hjernen selv til de som MÅ ta den, så kun ta den om du har alvorlige lidelser. Har du fått diagnose angst og depresjon IKKE ta den. 

Du har ike tatt MR? Trykktest? Du har åpenbare nevrologiske symptomer. Du må stå på ditt, det er eneste måten å få hjelp på. Du må si at nå har du hatt jævlige symptomer i flere måender og trenger skikkelig utredning. Dessverre får man ikke hjelp om man er snill og grei, som regel 

Jeg kjenner selv en som gikk med alvorlige nevrologiske plager og fikk ikke hjelp, men ble stemplet som hypokonder. Han fikk ikke MR en gang og det viste seg noen år senere at han hadde MS

Anonymkode: 794c7...9c7

• 2 år senere...
Skrevet

Hei, hvordan har det gått med denne? 🙂

Anonymkode: 24b2f...5fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2019 den 12.06):

Takk for svar alle sammen. Jeg var på legevakten i går, og fikk vite at legene hadde funnet en skade på røntgenbildene i januar, men de har ikke gjort noe med det, eller en gang fortalt meg om det. I stedet så har jeg gått i 11 måneder og blitt dårligere og dårligere, samtidig som at min daværende fastlege mente at jeg måtte gå ned i vekt, og gå på svømmetrening mot gikten, som hun fortalte meg at jeg hadde. Men den andre skaden så hun tydeligvis glatt bort fra. I ettertid er jeg også diagnostert med to andre sykdommer/tilstander som ikke har noe med gikt å gjøre, men som er medvirkende årsaker til mine smerter. Jeg har byttet fastlege, men den nye er tydeligvis ikke mye bedre, for hun har heller ikke fortalt meg noe om noen diagnoser, eller skader oppdaget på røntgen. I tillegg så uttalte fastlegen sist til meg at hun ikke kunne utelukke at dette var en hjernesvulst. Men etter undersøkelsene i går så sier legene at de ikke forstår hvorfor hun sa det, for det var ikke noe som tydet på at det var det heller. 

Så, jeg må nok bytte fastlege igjen. 

Men, nå har legene gitt meg opiater mot smertene, siden ingenting annet fungerer. Er ikke særlig glad for det. 😐

Men nå blir det privat fremover i alle fall, så får jeg bruke fastlegen bare når jeg absolutt må.

Fy f for noen elendige leger da. Blir helt satt ut hvordan du blir handlet av det offentlige helsevesen. Må nok begynne å gå privat for å være sikker på å få hjelp. Har selv erfaring med inkompetente leger. Gikk selv syk over år der de trodde det var pga stress/utbrent men der det lå fysisk alvorlig sykdom bak 😡

Anonymkode: 9a091...ff3

Skrevet

Å jøss, jeg så ikke før nå at datoen for innlegget er 2019. 😊

Anonymkode: 9a091...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...