Gå til innhold

Den jævla viljestyrken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veldig godt hva trening gjør for meg. Jeg er så mye lykkeligere når jeg trener fast, har mer energi, bedre selvfølelse, ja. ALT. 

Jeg har et stort ønske om å bli sterk og fleksibel, og har fått interesse for styrke, yoga og tilogmed klatring. 

Problemet er - hverdagen tar meg, jeg har en slitsom jobb, kommer hjem og er sint og trøtt og plutselig så har det gått fire uker og jeg har ikke gjort noe av det jeg egentlig vil. Jeg tror jeg er inne i en liten depresjon, så på vonde dager klrer ikke den positive meg å overtale den negative meg. HVORDAN skal jeg klare å rett og slett just do it?? Jeg er så lei 

Anonymkode: 647e5...0f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ta trening før jeg går på jobb, ellers kommer "vondt i viljen" på besøk. Men når jeg får på meg treningsklær og går rett på trening før jobb da rekker jeg ikke å kjenne etter før jeg er ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal rett og slett slutte å tenke "burde" og heller bare gjøre. Jeg sliter også med treningsmotivasjon og viljestyrke til tider. Og det jeg gjør i slike perioder er å rett og slett bare skru av alle tanker om trening, gå inn i en slags robotmodus hvor jeg handler uten å tenke på om jeg har lyst eller ikke. 

Jeg gjør det samme som den over. Jeg kommer hjem fra jobb, rett inn i treningsklær før jeg får tenkt meg om og kommer meg ut på løpetur/drar til senteret. Sier til meg selv at jeg kan skru på hjernen etterpå 😅

Jeg vet at jo lengre tid det går mellom treningsøkter jo vanskeligere blir det å komme i rutine igjen. Bedre å bare holde det varmt. 

Anonymkode: c9f93...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sliter med motivasjonen i perioder, og årstiden bidrar ikke akkurat til masse overskudd heller når det er mørkt og kaldt hele tiden.

En ting som kanskje kan hjelpe er å ikke sette for store krav til seg selv i de periodene. Begynn smått. Hva med å legge opp til to fullkroppsdager i uken? Da er det ikke så viktig akkurat hvilken dag de gjennomføres bare det er litt hvile mellom hver økt. så slipper du å føle deg misslykket om du dropper en planlagt dag.

En annen ting som motiverer meg er å være i god form, altså ha lav fettprosent. Ganske stor forskjell på hvor trent man ser ut og også føler seg når man er det. Det blir også desto morsommere og trene fordi du på en helt annen måte kan følge med på resultatene. 

For meg er også musikk på trening helt essensielt. Jeg har alltid headset, og halve treningsgleden ligger i å høre på musikk. Da er ikke treningen noe dritt lenger, det er den ultimate "kvalitetstiden" med meg selv.

For å si noe som går litt i mot det jeg akkurat har sagt, så kan det også være noe i det å trene hver dag en periode, om du klarer å bare tvinge deg ut i starten. Det tar ikke lang tid før det føles tvert i mot av det du sier - og en dag uten trening blir det som føles stressende. Min erfaring er at det ikke er mange dagene med treningsfri som skal til før motivasjonen blir svekket en del. 

Uansett, du må nok finne det som funker for deg. Nøkkelen ligger i å gjøre treningen til noe du trives med, slik at det er treningen i seg selv som frister - ikke resultatene. Dette er en forutsetning uansett hvilken tilnærming du velger - og det gjelder alt du skal gjøre som en del av en livsstil. Å lide seg gjennom noe er alltid bare midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...