Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2005 #1 Skrevet 28. mai 2005 Slik jeg har oppfatta det, er det kun jurister og de med politiskolen som rekrutteres til etterforskingsstillinger. Politiskolen har mange utsilingsmekanismer gjennom de strenge fysiske kravene og krav til syn. Disse kravene siler i praksis utifra mennesketype, bakgrunn og fritidsinteresser, og det er ikke sikkert de som blir silt ut ville blitt dårligere politifolk enn de som slipper gjennom. Jeg tror de strenge krava mer enn å være krav det reelt sett er behov for, siler ut en bestemt mennesketype. Dette tror jeg er negativt. I USA FBI-agenter fra ferdigutdannede akademikere, med mange forskjellige bakgrunner. Jeg tror for eksempel sosiologer, historikere, psykologer og antropologer kunne blitt glimrende politi-etterforskere. Det dreier seg om å ha et politi der flere perspektiver er representert. Et politi med folk med flere forskjellige utdanningsbakgrunner tror jeg ville fungert bedre, og kunne opptrådd bedre i mange sammenhenger.
Bree Skrevet 28. mai 2005 #2 Skrevet 28. mai 2005 FBI leder etterforskninger av mer alvorlige forbrytelser. De mindre alvorlige etterforskes på de lokale politistasjonene, hvor etterforskerne vil være politimenn, også i USA. På lik linje blandes jo Kripos eller evnt Økokrim inn i Norge, og disse sitter jo på et apparat. Selv om leder av etterforskning muligens (?) vil være fra politi eller jussen, brukes jo sakkyndige i de forskjellige etterforskningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå