Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bli norsk?


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe de norske reglene for statsborgerskap er rimelig like de svenske. Og i Sverige tar det bare 36 måneder.

Jeg har lenger bindingstid på mobilabonnementet mitt.

https://www.nrk.no/urix/var-sykmeldt-i-sverige-med-hukommelsestap-_-na-er-han-forsvarsminister-i-irak-1.14792537

"Han kom til Sverige i 2012 og fikk statsborgerskap i 2015."

Er det rart Vestlige land har mange IS-krigere i Syria, når de deler ut statsborgerskap som fulle sjømenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er det 7 år for å få norsk statsborgerskap, men statsborgerskapet gjør ikke utlendingen nødvendigvis norsk. For noen tar det kort tid å integrere seg godt i samfunnet, for andre tar det noen år og selvfølgelig har vi de som aldri blir norske selv om de oppholder seg fysisk i Norge, har norsk statsborgerskap og norsk pass. Det sitter i hodet og tankegangen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 7 år å bli norsk.

3,5 år om man er gift med en nordmann.

Endret av Stonegiant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
På 22.11.2019 den 21.11, Drizzt skrev:

I Norge er det 7 år for å få norsk statsborgerskap, men statsborgerskapet gjør ikke utlendingen nødvendigvis norsk. For noen tar det kort tid å integrere seg godt i samfunnet, for andre tar det noen år og selvfølgelig har vi de som aldri blir norske selv om de oppholder seg fysisk i Norge, har norsk statsborgerskap og norsk pass. Det sitter i hodet og tankegangen. 

Komisk at dette kommer fra deg. Ut fra din skrivemåte, er det tydelig at du selv ikke er norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elseby13 skrev:

Komisk at dette kommer fra deg. Ut fra din skrivemåte, er det tydelig at du selv ikke er norsk. 

Jeg er ikke norsk, har null ønske om å bli det.

En trenger ikke å være norsk for å bidra positivt til samfunnet.

Når det kommer til norsk skriftlig er det ikke like enkelt for alle, å tilegne seg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elseby13 skrev:

Komisk at dette kommer fra deg. Ut fra din skrivemåte, er det tydelig at du selv ikke er norsk. 

Dette vil jeg gjerne se deg grunngi og forklare. Hva er det i innlegget som lyser at personen ikke er norsk?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Vepsen skrev:

Dette vil jeg gjerne se deg grunngi og forklare. Hva er det i innlegget som lyser at personen ikke er norsk?

Jeg også. Alt jeg har sett fra denne brukeren er etter min vurdering tilnærmet plettfritt. 🤷‍♀️ Har fått med meg at vedkommende ikke er norsk, men han er langt bedre til å formulere seg skriftlig enn de fleste norske brukerene på dette forumet. 

Jeg har forresten en bachelor i norsk språk og litteratur. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Akvarium85 skrev:

Jeg også. Alt jeg har sett fra denne brukeren er etter min vurdering tilnærmet plettfritt. 🤷‍♀️ Har fått med meg at vedkommende ikke er norsk, men han er langt bedre til å formulere seg skriftlig enn de fleste norske brukerene på dette forumet. 

Jeg har forresten en bachelor i norsk språk og litteratur. 

Vedkommende vet dette pga at Drizzt aldri har lagt skjul på det selv. Men jeg ser frem til forklaringen uansett. Ellers står jo vedkommende igjen som et naut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinjitzu

man blir ikke norsk med mindre man blir født i Norge med minium en norsk forelder.

Hvis jeg flytter til Kina blir ikke jeg kineser. Barnet mitt blir heller ikke det, og om jeg og mannen får et barn til mens vi bor der blir heller ikke det barnet en kineser. Får det barnet barn med en annen vestlig som også er født i Kina, blir heller ikke deres eventuelle avkom kineser, selv om begge foreldrene er født i Kina.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, spinjitzu skrev:

man blir ikke norsk med mindre man blir født i Norge med minium en norsk forelder.

Hvis jeg flytter til Kina blir ikke jeg kineser. Barnet mitt blir heller ikke det, og om jeg og mannen får et barn til mens vi bor der blir heller ikke det barnet en kineser. Får det barnet barn med en annen vestlig som også er født i Kina, blir heller ikke deres eventuelle avkom kineser, selv om begge foreldrene er født i Kina.

 

Tja, norsk og nordmann? Jeg liker hvordan folk alltid velger et land med en annen rase :) Hvis du flytter til Frankrike og kan fransk, er godt integrert, oppfører deg og tenker som lokalbefolkningen og ikke minst har samme verdigrunnlag, hvorfor ikke fransk? 

For meg er det forskjell mellom norsk og nordmann. Norsk kan alle utlendinger med nok vilje og innsats bli etterhvert, men nordmann fødes man. Man blir ikke det. 

 

Takk til @Vepsen @Akvarium85. Det er sant at jeg flere ganger har nevnt at jeg er en innvandrer som har flyttet hit i voksen alder og har bodd en del år her allerede. Omtrent alle rundt meg kaller meg og betegner meg for norsk. Jeg personlig kan kalle meg selv for norsk i den grad jeg anser meg selv som godt integrert på alle måter i landet slik at kun litt utenlandsk aksent røper mitt utenlandsk opphav, men jeg er først og fremst fra landet mine foreldre og forfedre er fra flere generasjoner bak i tid. Selv om jeg har bodd i flere land gjennom oppveksten, har jeg ikke knyttet meg så sterkt til de landene at jeg kan kalle meg for tilhørende de landene, men i Norge har jeg familie og en vesentlig del av mitt liv, så alt tatt i betraktning er jeg også norsk. I starten korrigerte jeg nordmenn som kalte meg for norsk, men skjønte etterhvert at de ikke bare er høflige, men oppriktig ser på meg som en av sine egne. Nordmann er jeg ikke og kommer aldri til å bli. Som skrevet over, for meg fødes man det, men blir ikke det. Jeg håper dette svarer også @Elseby13. Forresten en litt morsom tanke. Jeg har møtt mange nordmenn, altså etnisk norske som er født og oppvokst her, som ikke kan norsk. Både muntlig og skriftlig gjør de en haug med grammatiske feil som er lett å se. Jeg sier ikke at jeg skriver perfekt eller kan perfekt norsk, men jeg prøver å unngå feil hele tiden. Så det @Elseby13 skrev kan jo tolkes som ''Ja, man ser at du ikke er norsk fordi du har en mye bedre grammatikk enn mange nordmenn, for eksempel setter du komma riktig sted'' ;) 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinjitzu
1 time siden, Drizzt skrev:

Tja, norsk og nordmann? Jeg liker hvordan folk alltid velger et land med en annen rase :) Hvis du flytter til Frankrike og kan fransk, er godt integrert, oppfører deg og tenker som lokalbefolkningen og ikke minst har samme verdigrunnlag, hvorfor ikke fransk? 

For meg er det forskjell mellom norsk og nordmann. Norsk kan alle utlendinger med nok vilje og innsats bli etterhvert, men nordmann fødes man. Man blir ikke det. 

....

Det var faktisk helt tilfeldig. Sist jeg diskuterte dette brukte jeg USA som eksempel, og ser at det helt klart hadde vært et mye bedre eksempel.

 

Jeg blir altså ikke amerikaner om jeg flytter til USA og bor der resten av livet, og det blir heller ikke barnet mitt, som jeg har med min norske mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, spinjitzu skrev:

Det var faktisk helt tilfeldig. Sist jeg diskuterte dette brukte jeg USA som eksempel, og ser at det helt klart hadde vært et mye bedre eksempel.

 

Jeg blir altså ikke amerikaner om jeg flytter til USA og bor der resten av livet, og det blir heller ikke barnet mitt, som jeg har med min norske mann.

OK, jeg skjønner tankegangen din. Men USA er ikke et bra eksempel med tanke på hvor ung nasjonen er og hvor flerkulturell den er helt fra starten. :) I den forstand er Kina et bedre eksempel fordi landet er mer homogent. Men uansett - amerikansk og amerikaner, fransk og franskmann, italiensk og italiener, osv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Elseby13 said:

Komisk at dette kommer fra deg. Ut fra din skrivemåte, er det tydelig at du selv ikke er norsk. 

Så alle som enten er dyslektikere eller er jævlig på grammatikk er i følge dine meninger ikke norsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/27/2019 at 5:26 AM, spinjitzu said:

man blir ikke norsk med mindre man blir født i Norge med minium en norsk forelder.

Hvis jeg flytter til Kina blir ikke jeg kineser. Barnet mitt blir heller ikke det, og om jeg og mannen får et barn til mens vi bor der blir heller ikke det barnet en kineser. Får det barnet barn med en annen vestlig som også er født i Kina, blir heller ikke deres eventuelle avkom kineser, selv om begge foreldrene er født i Kina.

 

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På ‎27‎.‎11‎.‎2019 den 0.48, spinjitzu skrev:

Det var faktisk helt tilfeldig. Sist jeg diskuterte dette brukte jeg USA som eksempel, og ser at det helt klart hadde vært et mye bedre eksempel.

 

Jeg blir altså ikke amerikaner om jeg flytter til USA og bor der resten av livet, og det blir heller ikke barnet mitt, som jeg har med min norske mann.

Ja, du skal få lov til å være norsk du. Ingen som tar fra deg norskheten din ;)

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 11.32, Drizzt skrev:

OK, jeg skjønner tankegangen din. Men USA er ikke et bra eksempel med tanke på hvor ung nasjonen er og hvor flerkulturell den er helt fra starten. :) I den forstand er Kina et bedre eksempel fordi landet er mer homogent. Men uansett - amerikansk og amerikaner, fransk og franskmann, italiensk og italiener, osv. :)

De nordmennene som flyttet til Frankrike og Normandie for 1000 år siden, er vel å regne som Franske franskmenn i dag? Mens Nordmenn som flyttet til USAfor hundre år siden er vel fortsatt å regne som norskamerikanere, kanskje det tar 1000 år da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Apis skrev:

De nordmennene som flyttet til Frankrike og Normandie for 1000 år siden, er vel å regne som Franske franskmenn i dag? Mens Nordmenn som flyttet til USAfor hundre år siden er vel fortsatt å regne som norskamerikanere, kanskje det tar 1000 år da

Om 1000 år er USA et mye eldre land kanskje med mer homogen befolkning og mer spesifikk kultur som kjennetegner USA spesielt. I dag er det aller meste som er amerikansk egentlig fra et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...