AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Skrevet 22. november 2019 Min far har vært lenge på sykehus men nå hjemme igjen. Idag var min far tilbake på sykehuset for en sjekk. Idag når min mor står å venter på heisen for å hente far etter undersøkelsen kommer en lege bort som var med å behandle var når han var innlagt. Legen spør hvordan det går med far og at denne legen og en annen lege lurte på hvordan far hadde det nå. men har de egentlig lov å gå bort til mor sånn å spørre ? Trodde helsepersonell ikke skulle ta kontakt med gamle pasienter/ pårørende med mindre pårørende tar kontakt først. Anonymkode: fe639...c41 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Hadde det vært at din mor møtte på legen på butikken så hadde det ikke vært OK. På sykehuset er da innafor det. Det er heller ikke taushetsbelagt å stille spørsmål, det er frivillig å svare. Hadde det vært 10 år frem i tid og pasient og behandler ikke har hatt noe med hverandre å gjøre, så forstår jeg at du henger deg oppi at behandler bryr seg og er nysgjerrig, men nå synes jeg du bare er veldig smålig og vrang, prøver å finne problemer der det ikke er noen. Men det er min mening da. Men nei, vedkommende har ikke brutt taushetsplikten. Så lenge din mor var med i behandlingsprosessen. Hadde en lege gått opp til pårørende uten å få pasientens samtykke først, så hadde det vært brudd på taushetsplikten. For er man over 18 så kan man faktisk velge at ektefelle eller foreldre ikke skal få vite noe om behandling, og da har behandlere taushetsplikt ovenfor dem. Bare det å gå opp til pårørende og vedkjenne at vedkommende er på sykehuset til behandling, er brudd på taushetsplikten. For de skal ikke få vite noe som helst om pasienten ikke ønsker det. Han kan også ha tatt tilbake den usagte samtykken. For det trengs ikke å sies høyt eller skrives ned, så lenge en pasient møter opp til behandling med pårørende og de får være i rommet når lege er der, så er det usagt samtykke til at de skal få vite alt som er relevant til sykdommen/behandling. Så om da pasienten tar tilbake denne usagte samtykke og sier spesifikk at X (i dette tilfelle din mor) skal ikke få vite mer om sykdom/behandling, så er det uetisk å gå til din mor for informasjon som hun ikke får ta del i lengre, men det er ikke brudd på taushetsplikten å stille spørsmål om hvordan de har det, de får bare ikke gi mer informasjon om situasjonen. Men her så er det tydelig at din mor viste alt om tidligere behandling og er med i prosessen og det er greit for din far. Det skjedde på sykehuset, så nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Det er ikke slik den fungerer. Anonymkode: 17040...e50 19
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært at din mor møtte på legen på butikken så hadde det ikke vært OK. På sykehuset er da innafor det. Det er heller ikke taushetsbelagt å stille spørsmål, det er frivillig å svare. Hadde det vært 10 år frem i tid og pasient og behandler ikke har hatt noe med hverandre å gjøre, så forstår jeg at du henger deg oppi at behandler bryr seg og er nysgjerrig, men nå synes jeg du bare er veldig smålig og vrang, prøver å finne problemer der det ikke er noen. Men det er min mening da. Men nei, vedkommende har ikke brutt taushetsplikten. Så lenge din mor var med i behandlingsprosessen. Hadde en lege gått opp til pårørende uten å få pasientens samtykke først, så hadde det vært brudd på taushetsplikten. For er man over 18 så kan man faktisk velge at ektefelle eller foreldre ikke skal få vite noe om behandling, og da har behandlere taushetsplikt ovenfor dem. Bare det å gå opp til pårørende og vedkjenne at vedkommende er på sykehuset til behandling, er brudd på taushetsplikten. For de skal ikke få vite noe som helst om pasienten ikke ønsker det. Han kan også ha tatt tilbake den usagte samtykken. For det trengs ikke å sies høyt eller skrives ned, så lenge en pasient møter opp til behandling med pårørende og de får være i rommet når lege er der, så er det usagt samtykke til at de skal få vite alt som er relevant til sykdommen/behandling. Så om da pasienten tar tilbake denne usagte samtykke og sier spesifikk at X (i dette tilfelle din mor) skal ikke få vite mer om sykdom/behandling, så er det uetisk å gå til din mor for informasjon som hun ikke får ta del i lengre, men det er ikke brudd på taushetsplikten å stille spørsmål om hvordan de har det, de får bare ikke gi mer informasjon om situasjonen. Men her så er det tydelig at din mor viste alt om tidligere behandling og er med i prosessen og det er greit for din far. Det skjedde på sykehuset, så nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Det er ikke slik den fungerer. Anonymkode: 17040...e50 Jeg prøver overhode ikke å lage problemer ut av noe, prøver kun å tilegne meg kunnskap om taushetsplikten. Jeg forstår ikke hvorfor det er forskjell på om en lege går bort til pårørende for å spørre hvordan det går med pasienten uanhengig om legen tilfeldig møter pårørende på Kiwi eller i en heiskø på sykehuset når pasienten er utskrevet. Anonymkode: fe639...c41 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far har vært lenge på sykehus men nå hjemme igjen. Idag var min far tilbake på sykehuset for en sjekk. Idag når min mor står å venter på heisen for å hente far etter undersøkelsen kommer en lege bort som var med å behandle var når han var innlagt. Legen spør hvordan det går med far og at denne legen og en annen lege lurte på hvordan far hadde det nå. men har de egentlig lov å gå bort til mor sånn å spørre ? Trodde helsepersonell ikke skulle ta kontakt med gamle pasienter/ pårørende med mindre pårørende tar kontakt først. Anonymkode: fe639...c41 Du tuller nå? Legen utleverte ikke noe privat informasjon han spurte bare hvordan det gikk med han Anonymkode: 41ab9...5b3 20
abc123detvardet Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det er forskjell på om en lege går bort til pårørende for å spørre hvordan det går med pasienten uanhengig om legen tilfeldig møter pårørende på Kiwi eller i en heiskø på sykehuset når pasienten er utskrevet. Det har ingenting med taushetsplikt å gjøre... 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg prøver overhode ikke å lage problemer ut av noe, prøver kun å tilegne meg kunnskap om taushetsplikten. Jeg forstår ikke hvorfor det er forskjell på om en lege går bort til pårørende for å spørre hvordan det går med pasienten uanhengig om legen tilfeldig møter pårørende på Kiwi eller i en heiskø på sykehuset når pasienten er utskrevet. Anonymkode: fe639...c41 For meg er den forskjellen så tydelig at jeg sliter med å forklare deg Anonymkode: d00bd...090 13
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver overhode ikke å lage problemer ut av noe, prøver kun å tilegne meg kunnskap om taushetsplikten. Jeg forstår ikke hvorfor det er forskjell på om en lege går bort til pårørende for å spørre hvordan det går med pasienten uanhengig om legen tilfeldig møter pårørende på Kiwi eller i en heiskø på sykehuset når pasienten er utskrevet. Anonymkode: fe639...c41 Snakk om å skape 5 høns av en fjær. Googler du “taushetsplikt” vil du garantert tilegne deg mer kunnskap enn å surre rundt her. Anonymkode: 47f11...630 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 Dette har ingenting med taushetsplikt å gjøre, som over sier. Dette blir å overtolke/overdrive taushetsplikt. Taushetsplikt går på st uvedkommende, naboer, familie, arb.giver etc ikke skal kunne tilegne seg opplysninger. At en lege eller annet helsepersonell spør hvordan det går, er ikke noe å lage oppstyr rundt... Anonymkode: 57025...0ea 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg er den forskjellen så tydelig at jeg sliter med å forklare deg Anonymkode: d00bd...090 100 prosent enig! Anonymkode: 57025...0ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 Som pårørende ville jeg heller satt pris på at legen hadde tid til å bry seg og spørre hvordan det går. Anonymkode: 0f2e8...b66 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 Så omsorgsfulle leger faren din har hatt, og du tenker på en eller annen form for taushetsplikt - brudd 😣 Anonymkode: c2f2d...cfa 13
Gjest Calm Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 Jeg tenker at dette er en flott lege. En lege som husker en tidligere pasient, som husker en pårørende og tar seg bryet med å spørre hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far har vært lenge på sykehus men nå hjemme igjen. Idag var min far tilbake på sykehuset for en sjekk. Idag når min mor står å venter på heisen for å hente far etter undersøkelsen kommer en lege bort som var med å behandle var når han var innlagt. Legen spør hvordan det går med far og at denne legen og en annen lege lurte på hvordan far hadde det nå. men har de egentlig lov å gå bort til mor sånn å spørre ? Trodde helsepersonell ikke skulle ta kontakt med gamle pasienter/ pårørende med mindre pårørende tar kontakt først. Anonymkode: fe639...c41 Ja, leger kan spørre hvordan det går. Er ikke brudd på noe som helst. Dersom det hadde vært snakk om informasjon knyttet til din fars helse, eller behandling så kreves det at din mor står som nærmeste pårørende til din far, og at han har gitt samtykke til at hans helse kan diskuteres. Noe han mest sannsynlig har etter et langt opphold på sykehus og etter operasjon. Ellers ikke. Anonymkode: 6ee06...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 Joda, det å spørre om "hvordan det går" ER brudd på taushetsplikten HVIS legen/psykolog etc tar kontakt først og det er andrr tilstede som ikke har hatt noe med dette å gjøre, og som er så nærme at de kan oppfatte hva som blir snakker om. Taushetsplikten er veldig streng og handler om mye. Man tenker at det er bare å utlevere informasjon. Den er ikke sant. For hvis noen var tilstede så nærme at man kunne høre hva legen og vedkommende snakketnom, så bryter legen taushetsplikten. Det hadde vært noe annet hvis pårørende/pasient tok kontakt først. Det er også ofte man er med en venn f.eks,og da vil antagelig denne vennen spørre om hva legen mente. Og hvis denne pasienten/pårørende ikke vil snakke om det, men da blir stilt i et hjørne, eller at vennen ser/vet at dette er en lege/psykolog etc, så skjønner man tegninga. Det er brudd på taushetsplikt å si hei til en pasient først (ikke ved konsultasjon osv), dataskjermen har en pasient oppe inne på kontoret og noen andre kommer inn, til og med hvia helsepersonell snakker om pasienten med ting som kan kjennes igjen og navn osv til en annnen helsepersonell som ikke har noen ting med casen å gjøre. Man må også huske på at pårørende som skal vite noe må være godkjent, og for å kunne spørre om hvordan det går må denne personen ha godkjenning eller vært med under behandlingsperioden så legen vet at personen vet om dette. Dere kan si hva dere vil, men dette er lærdom innen helsefaglig utdanning bare noen få år tilbake. Dette ble vi lært opp til. Anonymkode: 9ba93...a57
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #15 Skrevet 22. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, leger kan spørre hvordan det går. Er ikke brudd på noe som helst. Dersom det hadde vært snakk om informasjon knyttet til din fars helse, eller behandling så kreves det at din mor står som nærmeste pårørende til din far, og at han har gitt samtykke til at hans helse kan diskuteres. Noe han mest sannsynlig har etter et langt opphold på sykehus og etter operasjon. Ellers ikke. Anonymkode: 6ee06...a2a Jo det er brudd. For en pasient skal slippe å måtte svare på evt spørsmål som kommer HVIS det er noen andre tilstede. Da blir taushetsplikten brutt ved at en annen ser eller vet at dette er en lege,og som legger sammen 2 pluss 2. Det høres helt idiotisk ut, men så strengt er det Anonymkode: 9ba93...a57
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #16 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det er brudd. For en pasient skal slippe å måtte svare på evt spørsmål som kommer HVIS det er noen andre tilstede. Da blir taushetsplikten brutt ved at en annen ser eller vet at dette er en lege,og som legger sammen 2 pluss 2. Det høres helt idiotisk ut, men så strengt er det Anonymkode: 9ba93...a57 Nei, det stemmer ikke. Leger kan spørre hvordan det går. Akkurat som hvem som helst kan. Hva mora vil svare på er jo opp til henne. Men det går ikke under taushetsplikten. Legen har ikke gitt ut personlige opplysninger ved å å spørre. Anonymkode: 6ee06...a2a 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #17 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke. Leger kan spørre hvordan det går. Akkurat som hvem som helst kan. Hva mora vil svare på er jo opp til henne. Men det går ikke under taushetsplikten. Legen har ikke gitt ut personlige opplysninger ved å å spørre. Anonymkode: 6ee06...a2a Det handler IKKE bare om å gi ut personlige opplysninger, det handler om at pasienten skal ikke trenge å utlevere at man har hatt kontakt med lege, psykolog osv. Dette lærte jeg først under vgs utdanning, og vi lærte det igjen nå under høyskoleutdanning. Denne forelesningen hadde jeg nå for max 1 år siden. I tillegg har dette også blitt lært på praksisplasser jeg har vært på. Anonymkode: 9ba93...a57 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #18 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler IKKE bare om å gi ut personlige opplysninger, det handler om at pasienten skal ikke trenge å utlevere at man har hatt kontakt med lege, psykolog osv. Dette lærte jeg først under vgs utdanning, og vi lærte det igjen nå under høyskoleutdanning. Denne forelesningen hadde jeg nå for max 1 år siden. I tillegg har dette også blitt lært på praksisplasser jeg har vært på. Anonymkode: 9ba93...a57 Da er set ikke taushetsplikten det ha deler om. Men etiske regler, og pasient-pårørende-og legeforhold. Nå var det snakk om taushetsplikt i dette HI. Siden du har lært det så burde du jo visst det. Anonymkode: 6ee06...a2a 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #19 Skrevet 22. november 2019 Jeg er ikke ute etter å ta legen på noe som helst måte, og min far (og mor) er fornøyd med behandlingen de har fått på sykehuset. Jeg bare trodde ikke leger hadde lov til å “oppsøke” pårørende på et offentlig sted for å høre hvordan det gikk. TS Anonymkode: fe639...c41
abc123detvardet Skrevet 22. november 2019 #20 Skrevet 22. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det å spørre om "hvordan det går" ER brudd på taushetsplikten HVIS legen/psykolog etc tar kontakt først og det er andrr tilstede som ikke har hatt noe med dette å gjøre, og som er så nærme at de kan oppfatte hva som blir snakker om. "Hovedregelen er dermed at om pasienten ikke hilser først ute i offentligheten, skal ikke legen vise at han eller hun kjenner vedkommende." I offentligheten, ikke på et sykehus. 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå