Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rette plassen å skrive,men jeg gir det et forsøk.

kjæresten til pappa klarte å mase seg til å flytte inn hos han for en stund siden, og med tiden har det vist seg at hun er hardbarka alkoholiker. Etter gjentatte advarsler og konfrontasjoner valgte pappa å avslutte forholdet i sommer. Da hadde de vært sammen ca 4 år. For å være grei tenkte han å la henne bo der til hun hadde funnet et annet sted å bo for seg selv og datteren på 12. Datteren har hun ikke delt omsorg for, hun er vel på besøk ca annenhver helg(vært slik siden starten,så allerede der lyste varsellampene). Men,nå nærmer vi oss jul, og hun bor der fortsatt. Bare at nå begynner det å bli uutholdelig for både pappa og søsteren min som også bor der. Dama drikker nå hver eneste dag, og det flyter over av tomme vinkartonger overalt. Hun drikker selv når datteren er på besøk. Om hun har kjørt bil i påvirket tilstand er vi rimelig sikker på,men har ikke bevis. Hun har jobb,men det er bare 2-3 dager i uka. 

Pappa blir stoppet av sin egen samvittighet; han har sagt ifra flere ganger at hun må finne seg en egen plass, men det virker som at det er ord for døve ører. Hun vil ikke. Så hvordan kan man løse dette? Hvilke tiltak kan man sette igang for å få henne ut? Hun har ikke økonomi til å betale husleie virker det som. Hun klarte det jo før hun flytta inn,men hun bodde hos folk hun kjente. 

Hvordan kan vi få henne ut? Hun ødelegger jo hjemmet vårt, og pappa er rådvill.

Anonymkode: e5e7d...144

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

skulle bare legge til at hun ikke har betalt husleie, ikke har kjøpt seg inn på noe vis. Hun bor der gratis..

Skrevet

Bytt lås, pakk sakene hennes og sett utenfor. Mulig det er mot noen regler, men hun klarer neppe å gå videre med det.

Anonymkode: e78cb...36c

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt lås, pakk sakene hennes og sett utenfor. Mulig det er mot noen regler, men hun klarer neppe å gå videre med det.

Mulig det er i mot mange regler. Og mulig datteren kanskje ikke er helt nøytral i denne saken.

Men, så lenge datteren synes det er greit at de bor på gata i jula, så er det et godt forslag. Sånn jeg ser det, så er det faren hennes sitt hus og han som bestemmer. Lurer på hvor gammel TS er? 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Mulig det er i mot mange regler. Og mulig datteren kanskje ikke er helt nøytral i denne saken.

Men, så lenge datteren synes det er greit at de bor på gata i jula, så er det et godt forslag. Sånn jeg ser det, så er det faren hennes sitt hus og han som bestemmer. Lurer på hvor gammel TS er? 

"Nødbolig" kan de få ved å kontakte nav. Og det høres egentlig ut som om det er best at datteren uansett ikke har samvær med moren. Kast henne ut! Selve utkastelsen gjør dere selvfølgelig når moren ikke har samvær med datteren. 

Endret av Traktor
  • Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du tenker på barnet som har samvær har hun et hjem hos sin far.

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker på barnet som har samvær har hun et hjem hos sin far.

Jepp, var barnet jeg tenkte på. 

Søsteren din, er hun ung? Klarer du og søsteren din å snakke skikkelig med faren deres da? Kanskje hjelpe ham med å få ut samboeren sin, sånn at hun faktisk kan flytte til et annet sted, skjønner jo at faren deres ikke kaster henne ut på gata etter fire år. 

Siden far faktisk vil ha henne ut, så kanskje det går an å hjelpe til med en leilighet til henne, sånn at hun har noe å flytte inn til, før hun blir kastet ut. Vet det ikke er deres ansvar, men det er ikke enkelt å overlate en stakkars alkoholiker til seg selv heller. 

Skrevet

Kontakt Namsmannen. De kan hive henne ut. Men faren din må faktisk være villig til å gjennomføre det. 

• Liker 1
Skrevet

1) Varsle barnefar og barnevernet. Dette barnet har det ikke bra med mor

2) Varsle Politiet at hun nekter å forlate boligen, til tross for at hun ikke bor der

3) Bytt lås og sett tingene hennes på lager mens hun ikke er der, og ikke har datteren

Anonymkode: 1ed06...1ed

• Liker 5
Skrevet

Har hun psykiske lidelser? Kanskje det er mulig å få til en tvangsinnleggelse? Det ville sannsynligvis vært det beste for henne når hun ikke har noen og er avhengig. Da ville hun kanskje ått hjelpen hun trenger

Anonymkode: 48caa...5e0

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

først og fremst;  dette hadde kanskje vært enklere hvis faren vår hadde tatt litt mer grep. For det er ikke det at han liker å ha det slik, men han vegrer seg litt. Sliter litt med dårlig samvittighet. Han vil ikke kaste henne ut, for han vet at hun ikke har et sted å gå til, men han vil ikke ha henne der heller. 

Jeg kan godt tipse han om å gå videre med det til namsmannen, men er usikker på om det kommer til å skje med det første. Vi får se hvor lang lunte han har. For nå har hun begynt å være nokså ufin både mot han og søsteren min. Hun kommer med stikkende kommentarer, fjerner bilder av oss ungene som henger på veggen osv. Virker som at hun prøver å «fjerne» oss fra hjemmet. Vi er tre søsken, der søsteren min som yngst fortsatt bor hjemme når hun ikke er på besøk hos kjæresten sin som bor i en annen by. Hun skal flytte etterhvert, men det går jo ikke an å ha det slik når vi kommer hjem en tur.. vi vil jo ikke dra hjem mer.

Skrevet

Hun har ikke en tvangslidelse så vidt jeg vet, hun har bare et vanvittig stort alkoholproblem som har eskalert det siste året. Særlig ille ble det når pappa sa ifra om at han ikke ville være i forholdet mer.  Jeg hadde lett kontaktet politiet for å få henne ut, men det er jo HAN som må ville det..så jobben vi har framfor oss er å få overbevist pappa om at det må gjøres på den harde måten.

-TS

Skrevet

Han bør gi henne et klart varsel. Gjerne skriftlig, der han sier at om hun ikke har flyttet selv innen 1.desember (eller en annen dato) så vil sakene hennes bli pakket og satt på lager/ i garasjen, låsene vil bli skiftet og barnevernet kontaktet. Da har hun muligheten til å ta kontakt med NAV slik at hun har et sted å være når hun kastes ut. Slik det er nå, så tilrettelegger han faktisk for hennes alkoholmisbruk og til at hun ødelegger for han selv og hans familie. Så hjelper dere han å stå i det den første tida. 

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet. Da vil hun kanskje få alternativene 1) avrusning og 2) miste det lille samværet hun har med datteren sin. 

Blir det konstantert med alkoholisme så vil hun miste lappen i 6 mnd også, standard prosedyre slik jeg har forstått det. Kan hende det er forskjellig fra sted til sted, men jeg oppfattet det som standard hvertfall. 

Kanskje hun da velger avrusning? 

Har akkurat vært gjennom lignende situasjon selv, hvor alkoholikeren valgte avrusning for å beholde samvær med barna. Denne personen fikk nå et ultimatum av bv hvertfall. Og vedkomne mistet lappen i 6 mnd da det var skjellig grunn til mistanke om kjøring i alkoholpåvirket tilstand. 

Anonymkode: 73bfd...4cc

Annonse
Skrevet

Hvis hun har registrert adresse i leiligheten, så kan man ikke bare tinge politiet og få henne fjernet! Ting må gå i en viss orden! 

Dette har namsmannen kompetanse på! Derfor må de kontaktes! 

Det at politiet tar førerkortet hennes og sånt vil jo ikke øke sjansen for at hun flyttet.

Far må faktisk enten kaste henne ut eller gi ungene fullmakt til å ordne det. Fram til han er villig til å sette hardt mot hardt har hun åpenbart planer om å bo der. 

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har ikke en tvangslidelse så vidt jeg vet, hun har bare et vanvittig stort alkoholproblem som har eskalert det siste året. Særlig ille ble det når pappa sa ifra om at han ikke ville være i forholdet mer.  Jeg hadde lett kontaktet politiet for å få henne ut, men det er jo HAN som må ville det..så jobben vi har framfor oss er å få overbevist pappa om at det må gjøres på den harde måten.

-TS

Du kan ikke kaste ut samboeren til faren din.

Anonymkode: aac01...397

Skrevet

Hvis hun formelt har bostedadressse hos faren din, så kan man ikke bare kaste henne ut. Man har rett til å bo i sin egen bolig, uansett hvem som betaler innad i et parforhold. Dette må i så fall gå via namsmannen, slik at man kan få begjært utkastelse derfra med grunnlag i samlivsbrudd. 

Jeg syntes også at han skal kontakte BV og eventuelt barnets far hvis biologisk barnefar er oppegående. Barnet skal ikke bli utsatt for besøk hos en mor som tydelig har alkoholproblemer, og som trenger hjelp til avrusning. Barnets far har neppe interesse av at datteren vokser opp under slike forhold, så han må ta ansvar her. Vil han ikke det, eller ikke er i stand til det selv, så må BV inn på banen når mor ikke er en skikket omsorgsperson. 

Anonymkode: 74154...3b4

Skrevet

Ts her. 

Altså, selvfølgelig skal ikke JEG kaste henne ut. Men hjelpe pappa til å være litt tøffere rett og slett. Hun går jo rundt i huset og oppfører seg som en skikkelig trollkjerring,og forventer at pappa skal betale for henne og hennes livsopphold. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor hun fortsatt ønsker å bo sammen med eksen sin? De er jo ikke venner på noe vis,det er det altfor dårlig stemning til. Jeg hadde jo ikke taklet det, men heller prøvd å komme meg ut.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Altså, selvfølgelig skal ikke JEG kaste henne ut. Men hjelpe pappa til å være litt tøffere rett og slett. Hun går jo rundt i huset og oppfører seg som en skikkelig trollkjerring,og forventer at pappa skal betale for henne og hennes livsopphold. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor hun fortsatt ønsker å bo sammen med eksen sin? De er jo ikke venner på noe vis,det er det altfor dårlig stemning til. Jeg hadde jo ikke taklet det, men heller prøvd å komme meg ut.

Dere kan ikke hjelpe han. Han må ønske det selv. At han er pinglete kan også være en unnskyldning fordi han synes det er behagelig at det er slik, eller behagelig at dere synes synd på han. Slutt å dra dit, informer at dere ikke kommer før hun er ute av huset. La han stå på egne ben. Dette er ikke deres ansvar, og slik jeg forstår er dere ganske voksne alle sammen? Ergo ikke noe som direkte påvirker dere, så hold dere unna. 

(Og ja, been there done that. Da vi ikke orket å dra dit mer, så tok det ikke mange månedene før hun var ute av huset.)

Anonymkode: 1deb1...649

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...