Gå til innhold

Minisitron 2020


StripeteSitron

Anbefalte innlegg

Endelig i gang med prøving!

Par i midten/slutten av tyveårene, gift og bor i Oslo. 
Vi har bestemt oss for at vi er klare for å starte med prøving, og jeg er så spent! Har alltid vært veldig glad i barn, og følger både prøvedagbøker og gravide/småbarnsforeldre på andre sosiale medier. 

Jeg hadde en sykdom når jeg var barn som gjør at jeg kun har eggstokk og eggleder på venstresiden. Har fått ulike beskjeder om hvor mye dette vil påvirke min evne til å bli gravid, så det blir litt x-faktoren i hele prøvingen her. 

430876515_unnamed(1).thumb.jpg.7215b3b068b81e21720b67e132381ae4.jpgSluttet med hormonell prevensjon i august og har siden det brukt kondomer. I oktober "slurvet" vi litt med vilje, men november er det vi anser som første prøveperiode. Forrige mnd klarte jeg ikke finne eggløsningen min, så denne mnd har jeg testet to ganger daglig fra CD 6. Har en syklus på 23 dager. Hadde denne mnd tre dager med positiv eggløsninstest, så litt vanskelig å si nøyaktig når den var, men tror rundt CD 11 som var nå på lørdag. Har vært både barnevakter i helgen og jobbet, så fikk ikke lagt inn like mange sjanser som jeg skulle ønske, men håper det fremdeles kan være en sjanse.

Tenker å ta en test onsdag neste uke, da bør det være rundt 12 dager siden eggløsning. Håper jeg klarer å vente så lenge. Veldig realist i at jeg tror det kommer til å ta litt tid, men så er det den lille delen av meg som tenker at det kan jo gå med en gang også. Vi er hvertfall veldig klare, og ingenting hadde vært bedre enn en positiv test før jul. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LivetErNå

Så spennende! Kjenner jeg ble skikkelig spent på deres vegne nå(og litt nysgjerrig på hvor sprikende legenes uttalelser har vært).

lykke til på veien, jeg kommer til hvertfall til å følge🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LivetErNå skrev:

Så spennende! Kjenner jeg ble skikkelig spent på deres vegne nå(og litt nysgjerrig på hvor sprikende legenes uttalelser har vært).

lykke til på veien, jeg kommer til hvertfall til å følge🌸

Takk for det, hyggelig at du vil følge med. 
Er du også prøver? Om du har dagbok leser jeg gjerne ☺️
 

Noen har sagt at de ikke tror det vil påvirke mye, andre har sagt at det nok vil ta lenger tid enn vanlig eller at jeg kan kunne ha behov for hjelp (assistert befruktning). Felles for de alle er at de ikke visste, og at det er lenge siden de sa dette. Etter at jeg fjernet svulsten var jeg på kontroll 2-3 etter for å se at det ikke kom noe tilbake, men nå har jeg ikke vært på kontroll på sikkert 10 år. Tenker derfor at jeg kanskje skal få booket en time privat for å se at det ikke er dukket opp noe på venstresiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LivetErNå
3 timer siden, StripeteSitron skrev:

Takk for det, hyggelig at du vil følge med. 
Er du også prøver? Om du har dagbok leser jeg gjerne ☺️
 

Noen har sagt at de ikke tror det vil påvirke mye, andre har sagt at det nok vil ta lenger tid enn vanlig eller at jeg kan kunne ha behov for hjelp (assistert befruktning). Felles for de alle er at de ikke visste, og at det er lenge siden de sa dette. Etter at jeg fjernet svulsten var jeg på kontroll 2-3 etter for å se at det ikke kom noe tilbake, men nå har jeg ikke vært på kontroll på sikkert 10 år. Tenker derfor at jeg kanskje skal få booket en time privat for å se at det ikke er dukket opp noe på venstresiden. 

Ja, er også prøver 😊 Er i dpo land i 9 prøveperiode nå, har ei dagbok som blir brukt mest når jeg er frustrert og lei😅

Ahh, da er det nok lurt med en sjekk ja. Godt å vite litt hvordan det ser ut, så slipper du å gå mange mnd og gruble! Tror jeg har lest/hørt fra gode kilder at hvis du mangler en eggstokk så tar den andre over eggproduksjonen vær mnd🤔 Men jeg skal selvfølgelig ikke si noe sikkert😅 Og er nok godt med en sjekk etter så lang tid😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det 12 dager siden positiv eggløsningstest, så tenker å teste på morgenen. 
 

Har absolutt ingen symptomer utenom trøtthet (som kanskje vinteren har like mye skyld i)  så tror ikke det er noe, men det er jo fremdeles tidlig så kan være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sto opp med mannen i dag for å teste. Han var gira og spent, jeg var mest trøtt 😂 Så oppdager jeg at jeg har jo ingen tidligtester! Har kun test som man kan ta fra daten man forventer mensen.. Så da ble det ikke testing i dag, for den ville jo bare vært negativ uansett. 
 

Har bestilt noen tidligtester fra Babyplan i dag, men de kommer nok ikke før om noen dager. Tips til god tidligtest jeg kan kjøpe i butikk? Leste et sted at clearblue ikke var så bra fordi man må ha så høyt hCG for at de skal slå ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, StripeteSitron skrev:

Jeg er helt sjokkert. 
Lastet ned en app for graviditet som sier jeg er 3+6 
 

F4CB2023-E87C-4B8F-B2A3-D299F6FAA00B.thumb.jpeg.b27cdc310e3cdfedd2399447f7dad670.jpeg

Startet akkurat å lese prøvedagboken din, og herregud så koselig med positiv test! Når er IKM for din del? Hvilken sensitivitet har den testen du har tatt og når vil termin være?

Jeg skriver også dagbok, den heter "Alle gode ting er...?", og har nylig blitt gravid selv 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, J1994 skrev:

Startet akkurat å lese prøvedagboken din, og herregud så koselig med positiv test! Når er IKM for din del? Hvilken sensitivitet har den testen du har tatt og når vil termin være?

Jeg skriver også dagbok, den heter "Alle gode ting er...?", og har nylig blitt gravid selv 🥰

Tusen takk! 

Forventet mens er mandag 2 desember, så om 4 dager. 
Jeg tok RFSU sin tidligtest med en følsomhet på 10 mlU/ml
Har også tatt en billigtest i dag rundt klokken 15. Denne var ikke tidligtest og vet ikke hvor sensitiv den er, men det kom en svak strek der også. 

Har vært og kjøpt Clearblue sin digitaltest med ukesindikatorer i dag, så tenker å ta den i morgen. Vet ikke helt hvor sensitiv den er.  Har også noen tester fra Babyplan.no som blir levert i morgen tidlig. Jeg var så innstilt på at jeg ikke var gravid, så handlet masse av de i går, haha. Tar sikkert noen av de også framover for å se at streken fortsetter å holde seg der. 

Så hyggelig med dagbok, jeg skal finne den 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

5 + 3

Her begynner vi å venne oss litt til tanken om at vi skal få en til i hus. 
Mine to søstre, bestevenninne og de helt nærmeste kollegaene vet om det. Julebord er på fredag, så er veldig glad for at de jeg mest sannsynlig skal være mest med der vet. 

Formen er grei, men er ekstremt trøtt. Jobbet 12 timer på torsdag og var så trøtt midt på dagen at jeg måtte be en kollega av meg bli med inn på et møterom for et "møte" så jeg kunne ta en lur. Har en veldig fleksibel og fin jobb, så med en gang jeg gir beskjed om at jeg er gravid vil jeg nok få tilgang på hvilerom, men har lyst til å vente med å si noe til etter jul. 

Har hatt èn skremmende episode. Våknet natt til fredag av ekstremt sterke smerter i magen, såpass at jeg krøket meg når jeg gikk til badet. Det varte i 4-5 minutter og minnet veldig om menssmerter, bare mye sterkere enn hva jeg er vandt med. Jeg var redd det var starten på slutten, men jeg har ikke blødd noe eller hatt sterke smerter i etterkant så håper alt er bra. 

Vi har bestilt tidlig ultralyd til fredag 20 desember. Da går både mannen og jeg ut i juleferie, så det blir en (forhåpentligvis) hyggelig start på ferien. I går tok vi ny ukesindikator og fikk da 3+, så det er jeg veldig fornøyd med. Det gir meg håp om at ting står greit til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 + 4

I dag har jeg vært første gang hos ny fastlege. Var litt spent siden jeg kommer til å forholde meg litt mer til lege den neste tiden enn jeg har gjort tidligere. Han var ekstremt hyggelig, og tilbudte seg faktisk å ta en ultralyd der og da eller til uken 😮 Jeg syntes det er litt tidlig enda, er redd han ikke skal finne noe hjerte også ville jeg bekymret meg masse. Vil også gjerne ha med mannen første gang, både om vi skulle finne hjerteslag eller få beskjed om at det ikke er. Har derfor ny time neste tirsdag (17 des) hvor vi får svar på blodprøvene mine og får ultralyd! 😁

Vi har fremdeles time hos en privat klinikk 20 desember. Jeg venter litt med å avgjøre hva vi skal gjøre med denne. Om vi ser alt tydelig hos fastlegen og vi får med oss noen bilder, avlyser vi den nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

7 + 1
Lenge siden siste oppdatering her. 
Formen er virkelig elendig.. Kaster opp masse, er svimmel, trøtt og uvel. 
Jobb er vanskelig, og selv når jeg klarer å komme meg på kontoret føler jeg ikke at jeg får gjort noe fornuftig fordi hodet er bomull. Veldig dårlig samvittighet og en del stress. Synes helt ærlig ting er litt kjipt om dagen og føler meg fæl som tenker det. I dag går jeg ut i ferie da, så håper det kan hjelpe litt på samvittigheten. Er ikke ferdig med halvparten av det jeg skulle gjort på jobb før juleferie, men håper formen kommer seg så jeg kan komme meg igjennom det i januar. 

Ellers har jeg vært hos legen en gang til siden sist. Han gjorde en utvendig ultralyd når jeg var 6 + 5, og der fikk vi se et bankende hjerte og et foster som ligger på riktig sted. Veldig lettet og glad. Han hadde veldig dårlig tid og var generelt litt stresset, så det endte med at jeg nesten ikke så noe av skjermen fordi legen var foran meg, og mannen satt langt unna. Vi har derfor valgt å beholde den tidlige ultralyden vi bestilte privat, og skal på den i dag. Da håper jeg vi kan få noen bilder (vi skal overraske familie i helgen), og litt ro til å sjekke at alt ser greit ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...