Cordelia Skrevet 21. november 2019 #41 Skrevet 21. november 2019 (endret) 4wd og gode dekk. Har selv en eldgammel Suzuki med firehjulstrekk. Ikke hatt noen problemer så langt. Sett på noen "Hakka" så er mye gjort. Endret 21. november 2019 av Cordelia
Ronaldbrei Skrevet 21. november 2019 #42 Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du bare mener det, selv om det etter de fysiske lover vi er underlagt, er feil? Anonymkode: a8810...b3d Ja det gjør jeg. Du får forklare hvilke fysiske lover som gjør dette feil. Er fulstendig klar over mange er uenige. Mange fordi de aldri har kjørt bakhjulstrekk, eller naboen har sagt at han kjenner en som ikke....
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #43 Skrevet 21. november 2019 4 minutter siden, Ronaldbrei skrev: Ja det gjør jeg. Du får forklare hvilke fysiske lover som gjør dette feil. Er fulstendig klar over mange er uenige. Mange fordi de aldri har kjørt bakhjulstrekk, eller naboen har sagt at han kjenner en som ikke.... I første omgang er det at bilen skyves frem, om en har bakhjulstrekk. Dette resulterer ofte i uønsket sladd ved gasspådrag, siden bilen er lettest bak og vil da vandre med hekken, pga at den greier ikke å skyve vekten foran seg like fort da det er glatt. Har en forhjulstrekk, trekkes bilen etter framhjulene. Ved gasspådrag får man da ikke denne vandringen med hekken. Trekkhjulene er her også montert i den tyngste enden av bilen, ergo mer grep. Derfor hører du ofte folk si at de rygget opp bakken. For da vil tyngdekraften gi ennå mer tyngde på forhjulene. Anonymkode: a8810...b3d
Julie Skrevet 21. november 2019 #44 Skrevet 21. november 2019 4WD! Forhjulstrekk med pigg kan aldri matche en 4WD. Gå for en firhjulstrekk med mulighet for å sette den i 4WD lock så kommer du deg jammen fram på vinterføre. Kvittet meg med en forholdsvis ny personbil med forhjulstrekk til fordel for en litt eldre bil med 4WD. Ikke angret en dag og skal aldri ha 2WD igjen 👍
Ronaldbrei Skrevet 21. november 2019 #45 Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I første omgang er det at bilen skyves frem, om en har bakhjulstrekk. Dette resulterer ofte i uønsket sladd ved gasspådrag, siden bilen er lettest bak og vil da vandre med hekken, pga at den greier ikke å skyve vekten foran seg like fort da det er glatt. Har en forhjulstrekk, trekkes bilen etter framhjulene. Ved gasspådrag får man da ikke denne vandringen med hekken. Trekkhjulene er her også montert i den tyngste enden av bilen, ergo mer grep. Derfor hører du ofte folk si at de rygget opp bakken. For da vil tyngdekraften gi ennå mer tyngde på forhjulene. Anonymkode: a8810...b3d Om det blir uønsket sladd ofte kjører du for hardt. Men ja hekken kan vandre, men en forhjulstrekk vil begynne å vandre med fronten med for stort gasspådrag. Dette vil da oftest bare føles som risting i rattet. Dette har like mye eller mer med sjåføren enn hvilke hjul som setter bilen i bevegelse. Vekt på drivhjulene er selvsagt viktig, men det er mulig å legge i ballast i bakhjuldrevne biler. Ikke at det er stort behov for det. I en bratt bakke vil å tyngdekraften gi noe mer vekt til bakhjulene, så optimalt er en bakhjulstrekk med hekk motor. Eneste fysiske lov du nevner er tyngdekraften, er ikke uenig i at den hjelper en framhjulstrekk ved rygging og veigrep på flatmark.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #46 Skrevet 21. november 2019 44 minutter siden, Ronaldbrei skrev: Om det blir uønsket sladd ofte kjører du for hardt. Men ja hekken kan vandre, men en forhjulstrekk vil begynne å vandre med fronten med for stort gasspådrag. Dette vil da oftest bare føles som risting i rattet. Dette har like mye eller mer med sjåføren enn hvilke hjul som setter bilen i bevegelse. Vekt på drivhjulene er selvsagt viktig, men det er mulig å legge i ballast i bakhjuldrevne biler. Ikke at det er stort behov for det. I en bratt bakke vil å tyngdekraften gi noe mer vekt til bakhjulene, så optimalt er en bakhjulstrekk med hekk motor. Eneste fysiske lov du nevner er tyngdekraften, er ikke uenig i at den hjelper en framhjulstrekk ved rygging og veigrep på flatmark. Friksjon er også en ting jeg tenkte tydelig kom fram her. Anonymkode: a8810...b3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå