Gå til innhold

4-hjulsdrift eller forhjulsdrift med piggdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bratt bakke opp til huset der jeg bor. Skal kjøpe ny bil og lurer på 4WD eller vanlig forhjulsdrift og heller gå for piggdekk. 

Men er det godt nok?? Redd for å stå fast, og i Norge er det ofte glatt og isete.....

 

Anonymkode: f7764...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4x4 med pigg. Da er du berget så det holder i all slags føre. Både is, snø, slaps, gjørme og sommer, uansett hvor eller hva. 

Anonymkode: 7e01f...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhjulsdrift med piggdekk, nye rå piggdekk, og må av og til tvinge den opp i revers, etter at jeg har strødd grus og måkt. Gå for 4hjulsdrift du...

Anonymkode: ce803...708

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd med pigg eller bakhjulsdrift med pigg. Tar deg bedre frem med bakhjulsdrift i oppoverbakke.

Vi måtte bytte ut vår Volvo V70 med forhjulsdrift da vi flyttet i et hus med en bratt oppkjørsel. Kjøpte en Outlander med piggdekk og jeg har aldri følt meg så trygg på vinterføre noen gang. Helt fantastisk å ha kraft i alle dekk, trenger aldri å bekymre meg for å stå fast! Vi har en 2008-modell og den bruker ikke alt for mye på mila heller (diesel). Med den har du tre valgmuligheter: kun forhjul, auto 4wd, og lock (konstant 4wd). Da slipper du å bruke ekstra drivstoff for 4wd når du ikke trenger det.

Anonymkode: d54e7...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4wd med pigg eller bakhjulsdrift med pigg. Tar deg bedre frem med bakhjulsdrift i oppoverbakke.

Vi måtte bytte ut vår Volvo V70 med forhjulsdrift da vi flyttet i et hus med en bratt oppkjørsel. Kjøpte en Outlander med piggdekk og jeg har aldri følt meg så trygg på vinterføre noen gang. Helt fantastisk å ha kraft i alle dekk, trenger aldri å bekymre meg for å stå fast! Vi har en 2008-modell og den bruker ikke alt for mye på mila heller (diesel). Med den har du tre valgmuligheter: kun forhjul, auto 4wd, og lock (konstant 4wd). Da slipper du å bruke ekstra drivstoff for 4wd når du ikke trenger det.

Anonymkode: d54e7...abe

Dessverre. Bilen er for lett bak til at dette er en fordel.

Anonymkode: a8810...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre. Bilen er for lett bak til at dette er en fordel.

Anonymkode: a8810...b3d

Vel, vel. Da er nok 4wd beste alternativ ;) 

Anonymkode: d54e7...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, vel. Da er nok 4wd beste alternativ ;) 

Anonymkode: d54e7...abe

Det aller beste er self 4wd med kjetting på alle 4. Siden TS bare har en bratt bakke opp til huset vil forhjulsdrift med hurtigkjetting være det beste og rimeligste alternativet.

Anonymkode: a8810...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aller beste er self 4wd med kjetting på alle 4. Siden TS bare har en bratt bakke opp til huset vil forhjulsdrift med hurtigkjetting være det beste og rimeligste alternativet.

Anonymkode: a8810...b3d

Så du mener hun skal stoppe bilen, stige ut, montere kjetting på dekkene, og så kjøre opp bakken for hver gang hun skal hjem på vinterføre? :klo: 

Anonymkode: d54e7...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aller beste er self 4wd med kjetting på alle 4. Siden TS bare har en bratt bakke opp til huset vil forhjulsdrift med hurtigkjetting være det beste og rimeligste alternativet.

Anonymkode: a8810...b3d

 

Ja, det er sånn jeg har tenkt! Det er så stor forskjell på prisen med og uten 4WD! Men samtidig er det ofte glatt i Norge, og vinteren er uforutsigbar.... I tillegg har jeg en bakke til hytta som er bratt. Der er jeg naturlig nok ikke hele tiden, og kan bruke kjetting en sjelden gang. 

 

Anonymkode: f7764...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hun skal stoppe bilen, stige ut, montere kjetting på dekkene, og så kjøre opp bakken for hver gang hun skal hjem på vinterføre? :klo: 

Anonymkode: d54e7...abe

 

Det er akkurat det! Ikke så praktisk akkurat! Det er omtrent 30-50.000 i forskjell med og uten 4WD, så det er penger, men med billån så kjenner man kanskje ikke den ekstra utgiften så veldig uansett?

ts

Anonymkode: f7764...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hun skal stoppe bilen, stige ut, montere kjetting på dekkene, og så kjøre opp bakken for hver gang hun skal hjem på vinterføre? :klo: 

Anonymkode: d54e7...abe

Nei. Kun de dagene det er så jævlig glatt at ikke piggdekkene biter.

Anonymkode: a8810...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er akkurat det! Ikke så praktisk akkurat! Det er omtrent 30-50.000 i forskjell med og uten 4WD, så det er penger, men med billån så kjenner man kanskje ikke den ekstra utgiften så veldig uansett?

ts

Anonymkode: f7764...a76

Ja, du må jo vurdere dette opp i mot hvor ofte du sliter med å komme deg opp. Er det glatt og kjettingene må på, monteres disse på 30 sek pr dekk. De kan bare stå på bilen til du skal ned igjen samme bakke dagen etter. Det er sikkert like glatt da.

Anonymkode: a8810...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er akkurat det! Ikke så praktisk akkurat! Det er omtrent 30-50.000 i forskjell med og uten 4WD, så det er penger, men med billån så kjenner man kanskje ikke den ekstra utgiften så veldig uansett?

ts

Anonymkode: f7764...a76

De hurtigkjettingene er DRIT å få på, det er komplisert, det tar tid, og ofte tar det faktisk en mann også fordi den strikken er så hard å feste og dra til. Og ser du testene som broom og naf har gjort, så er det ikke all føre hurtigkjettingene fungerer på, feks er det en tynn ishinne så har de jo ingenting å ta tak i. Det forutsetter jo at føret er hurtigkjettingvennelig...

Anonymkode: ce803...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, det er sånn jeg har tenkt! Det er så stor forskjell på prisen med og uten 4WD! Men samtidig er det ofte glatt i Norge, og vinteren er uforutsigbar.... I tillegg har jeg en bakke til hytta som er bratt. Der er jeg naturlig nok ikke hele tiden, og kan bruke kjetting en sjelden gang. 

 

Anonymkode: f7764...a76

Jeg har 2wd og hurtigkjetting. Bruker dette de få gangene det trengs, med stor suksess.

Anonymkode: a8810...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er akkurat det! Ikke så praktisk akkurat! Det er omtrent 30-50.000 i forskjell med og uten 4WD, så det er penger, men med billån så kjenner man kanskje ikke den ekstra utgiften så veldig uansett?

ts

Anonymkode: f7764...a76

Ja, det koster mer for en 4wd. Men det er absolutt verd det når du bor slik til. Vi solgte V70'n for mer enn vi kjøpte Outlanderen for, og vi har enda myye bil igjen :) Om du velger en SUV, så husk at SUV-dekk er dyrere enn vanlige dekk. Vil igjen understreke at alle de ekstra kostnadene er verd det - jeg kommer aldri til å ha tohjulsdrift igjen!

Anonymkode: d54e7...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må jo vurdere dette opp i mot hvor ofte du sliter med å komme deg opp. Er det glatt og kjettingene må på, monteres disse på 30 sek pr dekk. De kan bare stå på bilen til du skal ned igjen samme bakke dagen etter. Det er sikkert like glatt da.

Anonymkode: a8810...b3d

Hva slags kjettinger har du som tar 30 sec å få på? Link? 

Anonymkode: ce803...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De hurtigkjettingene er DRIT å få på, det er komplisert, det tar tid, og ofte tar det faktisk en mann også fordi den strikken er så hard å feste og dra til. Og ser du testene som broom og naf har gjort, så er det ikke all føre hurtigkjettingene fungerer på, feks er det en tynn ishinne så har de jo ingenting å ta tak i. Det forutsetter jo at føret er hurtigkjettingvennelig...

Anonymkode: ce803...708

Det er ingen strikk på det som er "riktig" hurtigkjetting. 30 sek, MAX 1 minutt på hvert dekk. Om det er enn tynn ishinne, vil kjettingene selvsagt knuse denne og du kommer ned på asfalt/grus.

Ikke de det snøsokkene eller hva de heter. Hurtigkjetting av stål er det som duger.

Anonymkode: a8810...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen strikk på det som er "riktig" hurtigkjetting. 30 sek, MAX 1 minutt på hvert dekk. Om det er enn tynn ishinne, vil kjettingene selvsagt knuse denne og du kommer ned på asfalt/grus.

Ikke de det snøsokkene eller hva de heter. Hurtigkjetting av stål er det som duger.

Anonymkode: a8810...b3d

Jeg vil ha! Kan du vise meg? 

Anonymkode: ce803...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...